Social networking sites and their impact on children’s social values from the point of view of a sample of mothers in the city of Laghouat

  • Saliha LAGGOUN University of Laghouat ( Algeria)
  • Hafida KHELIFI University of Laghouat ( Algeria)
Keywords: social networking sites, children, social values

Abstract

This study aims to identify the impact of using social networking sites on the child’s social values ​​and the impact of their content on his behavior, as well as identifying values ​​and their functions. To achieve these goals, the descriptive approach was relied upon. Through a purposive sample of 70 individuals selected intentionally and relying on the questionnaire as a data collection tool, the study found that most children use YouTube for an average of three hours a night and those social values ​​have changed negatively.

In addition, using these sites does not enhance values ​​because of their impact on the child’s values ​​and behavior. Some customs have changed as a result of following these contents, and some children are exposed to violence. Mothers indicated that these sites pose a danger to children.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ابتسام مباركي. (2018). نظرية الحتمية القيمية في الإعلام قراءة تبسيطية لأهم الافتراضات. مجلة الدراسات الاعلامية، 140-167.
أسماء رتيمي، و لطيفة طبال . (2015). الدلالة السوسيولوجية للقيم. مجلة الآداب والعلوم الاجتماعية، صفحة 57.
الجموعي مومن بكشوش. (2014). القيم الاجتماعية مقاربة نفسية اجتماعية. مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية ،صفحة 76.
رضوان بلخيري. (2014). مدخل الى الإعلام الجديد المفاهيم والوسائل والتطبيقات (الإصدار 1). المحمدية: دار جسور.
سليم ايمان بن نويوة مقيدش. (2019). دور مضامين اللوحة الالكترونية في تشكيل القيم التربوية والثقافية لدى الطفل الجزائري دراسة وصفية تحليلية اليوتيوب أنموذجا. مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية المجلد7، العدد4، 32.
شمس الهدى بن ميلود، و خالد لعلاوي. (2020). مواقع التواصل الاجتماعي وانعكاساتها على القيم الأخلاقية لطفل ما قبل الدراسة دراسة تحليلية لمحتوى اليوتيوب. مجلة العلوم الانسانية، صفحة 36.
عامر مصباح. (2017). منهجية البحث في العلوم السياسية والإعلام. الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية.
عبد الرحمن ابن خلدون. (2015). مقدمة ابن خلدون. بيروت: المعارف.
عبد الكريم بكار. (2017). أولادنا ووسائل التواصل الاجتماعي. (1، المحرر) الرياض، المملكة العربية السعودية: دار وجوه.
منال محمد عباس. (2019). القيم الاجتماعية في عالم متغير. الإسكندرية، مصر: المعرفة.
فضيل دليو. (2014). مدخل إلى منهجية البحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية. الجزائر: هومة.
موريس أنجرس. (2006). منهجية البحث العلمي في العلوم الإنساسية. الجزائر: القصبة.
نادية عطوي. (2020). دور مواقع التواصل الاجتماعي في ترسيخ القيم الاجتماعية. مجلة رؤى لدراسات المعرفية والحضارية، صفحة 186.
هويدا مصطفى بشير باكر. (2015). مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقتها بتنشئة الأطفال الجانحين. الرباط، المغرب.
وليد بخوش، و أسماء نصيب. (2017). تأثير الفيسبوك على القيم الاجتماعية لدى الطالب الجامعي. مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية(6)، صفحة 136.
Published
2023-09-30
How to Cite
LAGGOUN, S., & KHELIFI, H. (2023). Social networking sites and their impact on children’s social values from the point of view of a sample of mothers in the city of Laghouat. Social Sciences Journal, 17(2), 309-324. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i2.3551
Section
Articles