Mothers' level of education and its association with interest in monitoring school performance of school-aged children - Based on the Final Report of the Clustered Multiple Indicator Cluster Survey (MICS6) -

  • Laid MECHRAOUI University of Alger 2 (Algeria)
Keywords: Maternal education level, academic achievement, preparatory sector, school attendance, clustered survey

Abstract

This study aimed to investigate the relationship between the educational level of mothers in Algerian families and their involvement in their children's home education. The study employed a descriptive methodology and analyzed pre-existing statistical data based on the final results of the Multiple Indicator Cluster Survey 2019 (MICS6), conducted under the supervision of the United Nations.

The results revealed a positive correlation between the educational level of mothers and their attention to monitoring and supporting their children's academic achievement. It was found that mothers with higher educational levels tend to allocate more time to assist their children with their studies and provide all necessary conditions for academic success. These findings highlight the importance of maternal education in promoting children's academic success.

References

العيد مشراوي.(2023) . أثر المتغيرات الديمغرافية للأسرة على التحصيل الدراسي،أطروحة مقدمة لنيل شهادة الدكتوراه الطور الثالث. تخصص علم السّكان. جامعة قاصدي مرباح. ورقلة, كلية العلوم الاجتماعية.
أميرة مكناسي. (2017). قراءة حول التحصيل العلمي لدى الطالب الجامعي، مجلة العلوم الإنسانية. 4(3). 241-255.
جميل صليبا. (2008). المعجم الفلسفي، معجم اللغة العربية. بيروت. دار الكتاب اللّبناني.
سميرة ميسون. ( 2018). علاقة بعض المتغيرات الأُسرية بالقدرة على التفكير الابتكاري لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، مجلة العلوم الإنسانية. 4(3). 228-210.
فتيحة بن شعيب. (2022). مستوى التحصيل الدراسي لدى طلبة ليسانس كلية العلوم الاجتماعية جامعة لبن خلدون تيارت، المعيار. 3(2). 794-779.
كمال صدقاوي. (2017). أثر حفظ القرآن الكريم على التحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، مجلة الحكمة للدراسات الإسلامية. 4(2). 120-101.
محمّد برو. (2010). أثر التوجيه المدرسي على التحصيل الدراسي في مرحلة الثانوية. مصر. دار الأمل للطباعة والنشر.
مشراوي العيد. (2022). المتغيّرات الدّيمو اقتصاديّة للأسرة وعلاقتها بالتّحصيل الدراسيّ للمتمدرس، الباحث في العلوم الإنسانيّة والاجتماعيّة. 14(03). 182-171.
مصطفى خالدي. (2022). ممارسة النشاط البدني الرياضي في الجزائر في ضوء العوامل الاقتصادية والاجتماعية، مجلة المنظومة الرياضية. 9(3). 1054-1038.
نادية عاشور. (2017). منهجيّة البحث العلميّ في العلوم الاجتماعية. الجزائر. مؤسّسة حسين راس الجبل للنّشر والتّوزيع.
Bittle. (1953). C.N.Logic. the science of Correct thinking.
unicef. (2019). Multi Indicator Cluster Survey( mics6).
Arabic-Romanized references:
Amira Meknassi. (2017). Qira'a Hawl al-Tahsil al-'Ilmi lada al-Talib al-Jami'i. Majallat al-'Ulum al-Insaniyya*, 4(3), 241–255.
El Eid Mechrawi. (2023). Athar al-Mutaghayyirat al-Dimughrafiyya lil-Usra 'ala al-Tahsil al-Dirasi [Unpublished doctoral dissertation]. Takhasus 'Ilm al-Sukkan, Jami'at Qasidi Merbah, Ouargla, Kulliyat al-'Ulum al-Ijtima'iyya.
Fatiha Ben Shu'ayb. (2022). Mustawa al-Tahsil al-Dirasi lada Tulabat Licence Kulliyat al-'Ulum al-Ijtima'iyya Jami'at Lakhdar Khouna Tiaret. Al-Mi'yar, 3(2), 779–794.
Jamil Saliba. (2008). Al-Mu'jam al-Falsafi: Mu'jam al-Lugha al-'Arabiyya*. Beirut: Dar al-Kitab al-Lubnani.
Kamal Seddikawi. (2017). Athar Hifz al-Qur'an al-Karim 'ala al-Tahsil al-Dirasi lada Talamidh al-Marhala al-Ibtida'iyya. Majallat al-Hikma lil-Dirasat al-Islamiyya, 4(2), 101–120.
Mechrawi El Eid. (2022). Al-Mutaghayyirat al-Dimo-Iqtisadiyya lil-Usra wa 'Alaqatuha bi al-Tahsil al-Dirasi lil-Mutadaris. Al-Bahith fi al-'Ulum al-Insaniyya wa al-Ijtima'iyya, 14(3), 171–182.
Mohamed Barrou. (2010). Athar al-Tawjih al-Madrasi 'ala al-Tahsil al-Dirasi fi Marhalat al-Thanawiyya. Egypt: Dar al-Amal lil-Tiba'a wa al-Nashr.
Mustapha Khaldi. (2022). Mumarasat al-Nashat al-Badani al-Riyadi fi al-Jaza'ir fi Daw' al-'Awamil al-Iqtisadiyya wa al-Ijtima'iyya. Majallat al-Manzuma al-Riyadiyya, 9(3), 1038–1054.
Nadia Ashour. (2017). Manhajiyyat al-Bahth al-'Ilmi fi al-'Ulum al-Ijtima'iyya. Algeria: Mu'assat Hussein Ras al-Jabal lil-Nashr wa al-Tawzi'.
Samira Meysson. (2018). 'Alaqat Ba'd al-Mutaghayyirat al-Usriyya bi al-Qudra 'ala al-Tafkir al-Ibtikari lada Talamidh al-Marhala al-Thanawiyya. Majallat al-'Ulum al-Insaniyya, 4(3), 210–228.
How to Cite
MECHRAOUI, L. (1). Mothers’ level of education and its association with interest in monitoring school performance of school-aged children - Based on the Final Report of the Clustered Multiple Indicator Cluster Survey (MICS6) -. Social Sciences Journal, 19(1), 188-202. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/ssj/article/view/4190
Section
Articles