Practicing parental behavioral skills among mothers of children with down syndrome from the point of view of special education educators
Abstract
This study aims to measure the degree to which mothers of children with Down's syndrome practice behavioral skills towards their children from the point of view of educators, and to know the differences between educators in their point of view towards those mothers practicing behavioral skills towards their children that may be due to the variables of gender and professional experience. To achieve the objectives of the study, a research questionnaire has been designed. For the purpose of the study the descriptive approach has been used. The research sample consists of (42) male and female special education educators working in the pedagogical psychological centers:(1), (2), (3) and (4) of the Wilaya of Saida. The results show that there is a moderate degree of the mothers of children with Down Syndrome practicing behavioral skills towards their children from the point of view of educators. It also shows that there are statistically significant differences between educators in their point of view towards the mothers of children with Down Syndrome practicing behavioral skills towards their children due to the gender variable in favor of the females. While there are no statistically significant differences between educators in their point of view towards mothers of children with Down syndrome practicing behavioral skills towards their children due to the variable of professional experience.
References
بن طالب غ., & فنطازي ك. (2023). المشاركة الوالدية في فعالية برنامج التدخل المبكر بذوي متلازمة داون. مجلة المجتمع والرياضة، جامعة الوادي , 06(1), 283-300.
خاضر ع. ا. (2021). فعالية برنامج تدريبي لتنمية مهارات السلوك التكيفي لدى أطفال المعاقين عقليا (Thèse de Doctorat). كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة سطيف 2. الجزائر.
سعادة ف., & الصمادي ج. م. (2018). نوع الممارسة الوالدية لوالدي الأطفال ذوي الإعاقة وعلاقتها بتكيف الوالدين الأسري وسلوك أطفالهم التكيفي. مجلة دراسات العلوم التربوية. الجامعة الأردنية , 45(4).
عبيدي ع. ا. ش. . (2021). فاعلية برنامج تدريبي سلوكي مقترح لتنمية مهارات العناية بالذات (النظافة، تحسين المظهر العام) والمهارات الاجتماعية (انتظار الدور، احترام نظام الفوج) لدى أطفال متلازمة داون عاقة عقلية متوسطة. (Thèse de Doctorat). كلية العلوم الاجتماعية، جامعة الجزائر 2. الجزائر.
العرايضة ع. ص. ن. (2010). اثر برنامج تدريبي سلوكي معرفي في تنمية المهارات الاجتماعية والأكاديمية لدى الطلبة المعاقين عقليا في المملكة العربية السعودية. (Thèse de Doctorat). كلية العلوم التربوية والنفسية، جامعة عمان العربية. الأردن.
عوض أ. ج. . (2021). برنامج تدريبي لأسر ذوي متلازمة داون لتنمية المهارات الحياتية لأطفالهم من منظور خدمة الجماعة. مجلة مستقبل العلوم الاجتماعية. مصر., 06(03), 117-166.
القدسي د. (2013). واقع المشاركة الوالدية في برامج التدخل المبكر للأطفال المعوقين من وجهة نظر العاملين في مراكز التدخل المبكر. مجلة العلوم التربوية و النفسية، جامعة دمشق. سوريا , 29(02), 327-365.
النصبان م. ب. س., & العجمي ن. ب. س. (2018). أساليب تعديل السلوك لأطفال من ذوي الإعاقة الفكرية ودرجة ممارستها من قبل أمهاتهم في مدينة الرياض. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة, 02(04), 01-46.
ورغي س. ا. (2016). تقدير معلمي التربية الخاصة لأهمية أسلوب التعزيز الرمزي في تعديل السلوك العدواني لدى المتخلفين عقليا. مجلة الباحث في العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة ورقلة, 08(26), 229-244.
Elisa, fuca ., floriana, costanzo, luciana, ursumando, & stefano, vicari. (2022). parenting stress in mothers of children and adolescents with down syndrome. Journal of Clinical Medicine, 11(05), -1188. https://doi.org/10.3390/jcm11051188
Hermano, A. rocha, luciano, L., alvaro, J.- M. leite, sabrina, G. rocha, Lucas, de S., marcia, M., … christopher , R. (2022). positive parenting behavior and child development in ceara.brasil: A population- based study. Journal Children, 09(08), -1246. https://doi.org/ 10.3390/children9081246
Melanie, J. , Z.-G., Rudolph, J., Kerin, , J., & Bohadana-Brown, G. (2022). Parent Emotional Regulation: A Meta-Analytic Review of Its Association with Parenting and Child Adjustment. Journal of Behavioral Development, 46(01), 63-82.
Simona, de F., Gianluca, E., Paola, V., & Marc, H. B. (2012). Mothers and Fathers at Play with their Children with Down Syndrome: Influence on Child Exploratory and Symbolic Activity. Institutes Health of National, 23(06), 597-605. https://doi.org/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3530190/pdf/nihms405416.pdf
Arabic-Romanized references:
Al-ʿArāyiḍah, ʿA. Ṣ. N. (2010). Athar barnāmaj tadrībī sulūkī maʿrifī fī tanmiyat al-mahārāt al-ijtimāʿiyyah wa al-akādīmiyyah ladā al-ṭalabah al-muʿāqīn ʿaqlīyan fī al-Mamlakah al-ʿArabiyyah al-Saʿūdiyyah. (Thèse de Doctorat). Kulliyyat al-ʿUlūm al-Tarbawiyyah wa al-Nafsiyyah, Jāmiʿat ʿAmmān al-ʿArabiyyah. Al-Urdun.
Al-Naṣbān, M. B. S., & al-ʿAjamī, N. B. S. (2018). Asālīb taʿdīl al-sulūk li-atfāl min dhawī al-iʿāqah al-fikriyyah wa-darajat mumārasatuhā min qibal ummahātihim fī madīnat al-Riyāḍ. Al-Majallah al-ʿArabiyyah li-ʿUlūm al-Iʿāqah wa al-Mawhibah, 02(04), 01–46.
Al-Qudsī, D. (2013). Wāqiʿ al-mushārakah al-wālidiyyah fī barāmij al-tadakhkhul al-mubakkir li al-atfāl al-muʿawwaqīn min wajhat naẓar al-ʿāmilīn fī marākiz al-tadakhkhul al-mubakkir. Majallat al-ʿUlūm al-Tarbawiyyah wa al-Nafsiyyah, Jāmiʿat Dimashq. Sūriyā, 29(02), 327–365.
Awaḍ, A. J. (2021). Barnāmaj tadrībī li-usar dhawī mutalāzimat Dāwn li-tanmiyat al-mahārāt al-ḥayātiyyah li-atfālihim min manẓūr khidmat al-jamāʿah. Majallat Mustaqbal al-ʿUlūm al-Ijtimāʿiyyah. Miṣr., 06(03), 117–166.
Badawi, W. B. M. (2018). Fāʿiliyyat barnāmaj tadrībī li-tanmiyat al-mahārāt al-istiqlāliyyah wa al-ijtimāʿiyyah li al-atfāl al-muṣābīn bi-mutalāzimat Dāwn bi-madīnat Abhā. Majallat Buḥūth Kulliyyat al-Ādāb. Jāmiʿat al-Minūfiyyah, 29(113), 3025–3075.
Bin Ṭālib, Gh., & Fantāzī, K. (2023). Al-mushārakah al-wālidiyyah fī fāʿiliyyat barnāmaj al-tadakhkhul al-mubakkir bi-dhawī mutalāzimat Dāwn. Majallat al-Mujtamaʿ wa al-Riyāḍah, Jāmiʿat al-Wādī, 06(1), 283–300.
Khāḍir, ʿA. A. (2021). Fāʿiliyyat barnāmaj tadrībī li-tanmiyat mahārāt al-sulūk al-takayyufī ladā atfāl al-muʿāqīn ʿaqlīyan (Thèse de Doctorat). Kulliyyat al-ʿUlūm al-Insāniyyah wa al-Ijtimāʿiyyah, Jāmiʿat Sṭīf 2. Al-Jazāʾir.
Saʿādah, F., & al-Ṣammādī, J. M. (2018). Nawʿ al-mumārasah al-wālidiyyah li-wālidī al-atfāl dhawī al-iʿāqah wa-ʿalāqatuhā bi-takayyuf al-wālidayn al-usarī wa-sulūk atfālihim al-takayyufī. Majallat Dirāsāt al-ʿUlūm al-Tarbawiyyah. Al-Jāmiʿah al-Urduniyyah, 45(4).
Ubaydī, ʿA. A. Sh. (2021). Fāʿiliyyat barnāmaj tadrībī sulūkī muqtaraḥ li-tanmiyat mahārāt al-ʿināyah bi-al-dhāt (al-naẓāfah, taḥsīn al-maẓhar al-ʿāmm) wa al-mahārāt al-ijtimāʿiyyah (intiẓār al-dawr, iḥtirām niẓām al-fawj) ladā atfāl mutalāzimat Dāwn ʿāqah ʿaqlīyah mutawassiṭah. (Thèse de Doctorat). Kulliyyat al-ʿUlūm al-Ijtimāʿiyyah, Jāmiʿat al-Jazāʾir 2. Al-Jazāʾir.
Wurghī, S. A. (2016). Taqdīr muʿallimī al-tarbiyyah al-khāṣṣah li-ahammiyyat uslūb al-taʿzīz al-ramzī fī taʿdīl al-sulūk al-ʿudwānī ladā al-mutakhallifīn ʿaqlīyan. Majallat al-Bāḥith fī al-ʿUlūm al-Insāniyyah wa al-Ijtimāʿiyyah, Jāmiʿat Warqlah, 08(26), 229–244.
Copyright (c) 2025 Journal of Social Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.