Satirical content on social media platforms - An analytical study of a sample of the satirical videos of the Zanga Crazy group on the TikTok application

  • Salaheddine AOUAD University of Laghouat ( Algeria)
  • Dhahbia AIT KACI University of Laghouat ( Algeria)
Keywords: Sarcasm, Satirical Content, TikTok

Abstract

This study attempts to shed light on the phenomenon of satirical content across social media platforms by addressing the most important basic points about the concept of satire and the methods of its creation and production across virtual sites, by selecting videos on the TikTok application for the Zanga Crazy group as a group active in the production of satirical content in Algeria.

This is to apply the content analysis method to three selected videos for three different Algerian issues: a social issue, a sports issue, and an economic issue, relying on the content analysis form for the study sample. The study concluded that satirical content has become a widespread phenomenon across social media, especially on the TikTok application, in addition to the fact that the videos selected for the study sample highlight the great ability to convey the idea of ​​the content in a funny, satirical way, but it carries meanings for the lived Algerian reality

References

بوموس فوزية، (2023)، تقدير الذات وعلاقته باضطراب الهوية الجنسية لدى المراهقات مستخدمات برنامج التيك توك، مجلة قبس للدراسات الإنسانية والاجتماعية، المجلد07، العدد 02.
حجاب محمد منير، (2000)، الأسس العلمية لكتابة الرسائل الجامعية، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة
در محمد، (2017)، أهم مناهج وعينات وأدوات البحث العلمي، مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية، كنوز الحكمة للنشر والتوزيع، الجزائر
سيبوكر إسماعيل، نجلاء نجاحي، (جوان 2019)، أهمية المنهج الوصفي للبحث في العلوم الإنسانية، مجلة مقاليد، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة
صابر شباط، حسن يرجوح، (2024)، سيكولوجيا الجمهـور الافتراضي الساخر: دراسة تحليلية لعينة من التفاعلات الافتراضية الساخرة عبر مواقع: الفيسبوك، التيك توك، يوتيوب وانستغرام، مجلة التشريع الإعلامي، المجلد 02، العدد 03.
عبد الحميد شاكر، (2003)، الفكاهة والضحك رؤية جديدة، سلسلة عالم المعرفة، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الكويت
عض عبد الفتاح، (2001)، السخرية في روايات بابيستر دراسة لغوية سيكولوجية، عين للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية، القاهرة
مامون جواد، (2023)، آلية تحليل المضمون من التأصيل النظري الى التنزيل التطبيقي، مجلة المعرفة للدراسات والأبحاث، العدد 05

Arabic-Romanized references:
Abd al-Ḥamīd Shākir, (2003), al-Fikāha wa-l-Ḍaḥk ru’ya jadīda, Sil silat ‘Ālam al-Ma‘rifa, al-Majlis al-Waṭanī li-l-Thaqāfa wa-l-Funūn wa-l-Ādāb, al-Kuwayt.
Aḍḍ ‘Abd al-Fattāḥ, (2001), al-Sukhrīyya fī rawāyāt Bābistir: dirāsa lughawiyya sīkūlūjiyya, ‘Ayn li-l-Dirāsāt wa-l-Buḥūth al-Insāniyya wa-l-Ijtimā‘iyya, al-Qāhira.
Boumous Fawziyya, (2023), Taqdir al-dhāt wa-‘alāqatihi bi-idtirāb al-hawiyya al-jinsiyya ladā al-murāh iqāt mustakhdimāt barnāmaj al-Tik Tōk, Majallat Qabas li-l-Dirāsāt al-Insāniyya wa-l-Ijtimā‘iyya, al-Mujallad 07, al-‘Adad 02.
Dir Muḥammad, (2017), Aham manāhij wa-‘uyūn wa-adawāt al-baḥth al-‘ilmī, Majallat al-Ḥikma li-l-Dirāsāt al-Tarbawiyya wa-l-Nafsiyya, Kunūz al-Ḥikma li-l-Nashr wa-l-Tawzī‘, al-Jazā’ir.
Hijāb Muḥammad Munīr, (2000), al-Asās al-‘Ilmiyya li-Kitābat al-Risā’il al-Jāmi‘iyya, Dār al-Fajr li-l-Nashr wa-l-Tawzī‘, al-Qāhira.
Māmūn Jawād, (2023), Āliyyat taḥlīl al-maḍmūn min al-ta’ṣīl al-naẓarī ilā al-tanzīl al-taṭbīqī, Majallat al-Ma‘rifa li-l-Dirāsāt wa-l-Abḥāth, al-‘Adad 05.
Ṣābir Shabāṭ, Ḥasan Yarjūḥ, (2024), Sīkūlūjiyyā al-jumhūr al-iftirāḍī al-sākhir: dirāsa taḥlīliyya li-‘aynin min al-tafā‘ulāt al-iftirāḍiyya al-sākhira ‘abr mawāqi‘: al-Faysbūk, al-Tik Tōk, Yū Tūb, wa-Instagrām, Majallat al-Tashrī‘ al-I‘lāmī, al-Mujallad 02, al-‘Adad 03.
Sībūkir Ismā‘īl, Najlā’ Najāḥī, (Jawān 2019), Aḥammiyyat al-manhaj al-waṣfī li-l-baḥth fī al-‘ulūm al-insāniyya, Majallat Maqālīd, Jāmi‘at Qāṣidī Murbāḥ, Warqlā.
How to Cite
AOUAD, S., & AIT KACI, D. (1). Satirical content on social media platforms - An analytical study of a sample of the satirical videos of the Zanga Crazy group on the TikTok application. Social Sciences Journal, 19(2), 46-62. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/ssj/article/view/4373
Section
Articles