Competencies based approach
Abstract
We are in era where knowledge and facts are changing in an unprecedented way throughout mankind history. These changes require a fundamental shift in the concept of learning. Instead of the traditional approaches based on the academic content characterized by the transfer of static knowledge from the teacher to the learner and requiring him to retrieve the information he absorbed, the constructive approach came to make learning a living process based on the functional treatment of accumulated human knowledge in order to face cognitive and social problems directly seeking to solve them.
It was found that this strategy serves the student by developing his skills to respond to new requirements in all domains. It also serves the society in all aspects of life, especially the economic and social sides
References
جابر عبد الحميد جابر (1999)، استراتيجيات التدريس والتعلم، ط(1)، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.
حاجي فريد (2005)، بيداغوجيا التدريس بالكفاءات، دار الخلدونية، الجزائر.
خالد لبصيص (2004)، التدريس العلمي والفني الشفاف بمقاربة الكفاءات والأهداف، دار التنوير، الجزائر.
رفعت محمود بهجات محمد (2003)، التعلم الاستراتيجي ،ط(1)، دار عالم الكتب، القاهرة مصر.
سناء محمد سليمان (2005)، التعلم التعاوني وأسسه و استراتيجياته وتطبيقاته، ط(1) دار عالم الكتب، القاهرة، مصر.
طيب نايت سليمان و آخرون (2004)، بيداغوجيا المقاربة بالكفاءات، ط(1)، دار الأمل، تيزي وزو، الجزائر.
علي احمد الجمل (1999)، معجم المصطلحات التربوية، ط(2)، دار عالم الكتب، القاهرة، مصر.
فراس محمود مصطفى السليتي (2006)، استراتيجية التعلم التعاوني في التدريس المطالعة و النصوص الأدبية، ط(1)، دار عالم الكتب، مصر.
لخضر زروق (2003)، تقنيات الفعل التربوي و مقاربة الكفاءات، دار الهرمة، الجزائر.
محمد الصالح حثروبي (2002)، المدخل إلى التدريس بالكفاءات، دار الهدى، الجزائر.
محمد الطاهر واعلي (2006)، بيداغوجيا الكفاءات، الجزائر.
محمد مصطفى الديب (2006)، استراتيجيات معاصرة في التعلم التعاوني، ط(1)، دار عالم الكتب، القاهرة،مصر.
لها، القاهرة، دار المريخ للنشر.
Copyright (c) 2020 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.