An evaluation study of the reality of teacher training in Sudan in light of the comprehensive national strategy

  • Aissa Bilal Bilal Red Sea University (Sudan)
Keywords: Teacher Preparation, Comprehensive National Strategy, Sudan

Abstract

The study aims to evaluate the reality of teacher preparation to identify the strengths and weaknesses through the stand on the reality and models and obstacles from the point of view of educational experts and teachers of public education. The researcher used the descriptive analytical method. The study population consisted of (15) educational experts and (2546) teachers and teachers. The questionnaire was used for the sample of teachers reached (300) teachers and teachers. Educational expert. The Statistical Analysis of Social Sciences (SPSS) program was used to analyze the data.

The most important results are that most of the teachers of public education are adhering to the old methods of teaching, the current teaching methods are not familiar to the teachers, and the students' evaluation of the traditional methods is due to poor preparation of the teacher. Lack of funding. The researcher recommended the need to move from traditional to e-learning in the preparation of the teacher and the application of modern technology through the use of specialists and software and software designers to implement the scientific material.

References

أبو شنب، محمد الحسن احمد (1993): أضواء على الإستراتيجية القومية الشاملة للتعليم العام بالسودان، مؤسسة التربية للطباعة الخرطوم.

أحمد علي ضلعان: الحاجات التدريبية لمعلمي العلوم في المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية في مجال استخدام التقنيات التعليمية من وجهة نظر معلمي ومشرفي العلوم, رسالة ماجستير غير منشورة. الرياض جامعة الملك سعود , كلية التربية , 1424هـ.

بشارة، جبرائيل(1983 (متطلبات الثورة العلمية والتكنولوجية في التكوين المهني للمعلم، المجلة العربية للتربية، تونس، المجلد الثالث، العدد الأول.

بشير، محمد عمر (1983): تطور التعليم في السودان، دار الجيل الخرطوم.

جمال جمعة عبد المنعم إبراهيم:"تدريب المعلمين أثناء الخدمة في ليبيا بين الواقع والطموح – دراسة تحليلية" مجلة التربية والتنمية , القاهرة, العدد22 , ابريل 2001م.

جمهورية السودان، وزارة التربية والتعليم (2008): مسيرة الانجاز من 1989- 2008م، دراسة منشورة بموقع http://www.moe.gov.sd.

جمهورية السودان، وزارة التربية والتعليم،مجلة التوثيق التربوي مركز التوثيق التربوي، الخرطوم، 1990م.

الجوهري، محمد والخريجي، عبد الله (1982): طرق البحث الاجتماعي، ط3، القاهرة.

حامد، الصادق عبد الله (1984): " وعاد طيف بخت الرضا يتوهج من جديد " رسالة المعلم، الخرطوم، عدد خاص بمناسبة اليوبيل الذهبي لبخت الرضا.

حسين، الرشيد حبوب وشنان، احمد محمد (2010م): نماذج عالمية في اعداد معلم التعليم العام، أوراق عمل المؤتمر التربوي السنوي، تحت شعار " نحو رؤى مستقبلية لمهام وكفايات معلم التعليم العام _ كلية التربية جامعة الخرطوم، 21_ 22 ديسمبر.

زايد، نبيل محمد (2004):النمو المهني والشخصي للمعلم، ط4، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة.

سعادة، جودت احمد و إبراهيم، عبد الله محمد (1995): المنهج المدرسي في القرن الحادي والعشرين، مكتبة الفلاح، عمان.

السيد، ناصر (1990): تاريخ السياسة في تعليم السودان، دار النشر جامعة الخرطوم.

صالحة سنقر: بعض الاتجاهات المعاصرة في مجال تدريب المعلم أثناء الخدمة – ندوة تدريب المعلمين أثناء الخدمة – اتحاد المعلمين العرب , دمشق , 1989م

عابد، حسن محمد و الخطابي، عبد الحميد (2003): الاتجاهات الحديثة في إعداد المعلم لمرحلة الأساس، مجلة البحوث النفسية والتربوية، جدة العدد الثاني، مركز جامعة المنوفية.

عامر، طارق عبد الرؤوف محمد (2010): تطوير إعداد المعلم بكليات التربية في ضوء التحديات المعاصرة " تحديات المستقبل " و" احتياجات المجتمع "، ورقة عمل مقدمة للمؤتمر العلمي تحت شعار "مستقبل كليات التربية في الوطن العربي 3-4مارس، الخرطوم.

عبد الدائم، عبد الله (1993): بحث مقارن عن الاتجاهات السائدة في الواقع التربوي في البلاد العربية، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم تونس.

على، على حمود (2010): التحديات المعاصرة والرؤى المستقبلية لإعداد المعلم بكليات التربية، ورقة عمل مقدمة للمؤتمر العلمي تحت شعار "مستقبل كليات التربية في الوطن العربي 3-4مارس، الخرطوم.

الفاضلابي، حنان محمد و عمر، سيف الاسلام والعماس، عمر محمد (2010م): واقع إعداد معلم التعليم الثانوي _ أوراق عمل المؤتمر التربوي السنوي، تحت شعار " نحو رؤى مستقبلية لمهام وكفايات معلم التعليم العام _ كلية التربية جامعة الخرطوم، 21_ 22 ديسمبر.

الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم (2004)، تفريد التعلم في إعداد وتأهيل المعلم، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع.

اللقاني، احمد حسين ورضوان، برنس احمد (1979): تدريس المواد الاجتماعية، ط3، عالم الكتب، القاهرة.

مرسي، محمد منير (2003): البحث العلمي وكيف نفهمه، عالم الكتب القاهرة.

مكتب التربية الدولي (IBE) (2008): تطور التعليم في السودان الدورة (48) للمؤتمر العالمي للتربية (ICE)، في الفترة من 25-28 نوفمبر 2008م دراسة منشورة بموقع http://ibe.unesco.org/national report/2008 .

المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم (1978): إستراتيجية تطوير التربية العربية، تونس.

Kadir , M.A. "The Relative importance of profess ion al competent clips in the practice of adult Education in Thailand and a program of an achieving selected Behaviors through self-study Materiald "Ph.D. thesis Florida state University 1976, P.31

Mezfirow, J, and C lady I rsh "Priorities for Experimentation and Development in adult Basic Education, New York, Columlira University, teachers, college, 1979, P60.

Published
2020-09-13
How to Cite
Bilal, A. B. (2020). An evaluation study of the reality of teacher training in Sudan in light of the comprehensive national strategy. Social Sciences Journal, 14(2), 90-106. https://doi.org/10.34118/ssj.v14i2.930
Section
Articles