Differences in learning motivation among students of the third year secondary in the city of Laghouat

  • Messaouda Hamaidi University of Laghouat (Algeria)
  • Tidjani djeradi University of Laghouat (Algeria)
Keywords: learning motivation, students third year secondary

Abstract

The current study aims to find differences between the sexes in the third year students learning motivation, as well as differences between disciplines in learning and motivation in order to answer the questions the study relied on a scale more motivating Learn to ' Yusuf khatami ', and reached results differences in gender learning motivation, as well as the lack of differences in learning motivation among disciplines.

References

بوط جمال. (2009). سمات الشخصية وعلاقتها بالدافعية للتعلم لدى الطلبة الجامعيين النظام الجديد(ل م د). رسالة ماجستير غير منشورة. معهد التربية البدنية والرياضية. جامعة حسيبة بن بوعلي الشلف.

الزراد فيصل محمد.(1987). مشكلات المراهقة والشباب. دار النقاش للطباعة والنشر.

عاقل فاخر. (1979). أسس البحث العلمي. بيروت: دار العلم للملايين.

عبد الباسط القني. (2007). القيم وعلاقتها بدافعية التعلم عند طلبة سنة ثالثة ثانوي. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية الآداب والعلوم الإنسانية. قسم علم النفس وعلوم التربية. جامعة قاصدي مرباح ورقلة.

عبد اللطيف محمد خليفة. (2000). الدافعية للإنجاز. القاهرة: دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع.

عبد المجيد نشواتي. (1998). علم النفس التربوي. ط9. الأردن: مؤسسة الرسالة للنشر والتوزيع.

العرفاوي ذهبية. (2009). أثر التوجيه المدرسي على الدافعية للإنجاز للشعب العلمية والأدبية لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية. قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطفونيا. جامعة الجزائر.

فاطمة الزهراء بوجطو. (2008). أثر بعض السمات الشخصية والنفسية على الدافعية للإنجاز لدى المراهقين المتمدرسين. رسالة ماجستير غير منشورة. قسم علم النفس. جامعة الجزائر.

كلثوم العايب. (2010). أثر التفاعل بين القلق حالة ــ سمة والفعالية الذاتية على الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة المتوسط. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية. قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطفونيا. جامعة الجزائر.

محمد التويجري وآخرون. (2001). علم النفس التربوي. الرياض: مكتبة العبيكان للنشر والتوزيع.

محمد محمود بني يونس. (2007). سيكولوجية الدافعية والانفعالات. ط1. الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

يوسف قطامي. (1989). سيكولوجية التعلم والتعليم الصفي. عمان: دار الشرق للنشر والتوزيع.

Biehler .R & Snowman .j (1990) :Psychology applied to teaching. Boston Houghton Mifflin.

Kozeki.B and Entwistel.N.J)1984): « Identifing dimensions of school motivation in British and hungary school» British journal of educational psycholody.

Skinner B.F.(1969): la Relation Scientifique de l’Enseignement. Traduit de l’Américain par A.Richelle. Paris 4em Edition, Pierre Mardoga.

Published
2020-09-13
How to Cite
Hamaidi , M., & djeradi, T. (2020). Differences in learning motivation among students of the third year secondary in the city of Laghouat. Social Sciences Journal, 14(2), 107-119. https://doi.org/10.34118/ssj.v14i2.931
Section
Articles