The Attitudes of students in hostels center complex towards violence and its relationship to some variables
Abstract
The study aimed to identify the attitudes of the students in hostels center complex towards violence and its relationship to the variables (political organization, social situation, original home). The population of study is represented in the registered internal students in the center of the academic year 2016/2017. The study sample consisted of (89) students. The study followed the Social Survey Methodology. The study instruments included the researcher's preliminary data form and the attitudes scale towards the violence which. The study reached the following results: The attitudes of the students in hostels center complex towards violence characterized by Negative at the significance level of 0.05, there were no statistically significant differences in the attitudes of the students in hostels center complex towards violence according to the variables political organization and marital status at the significance level of 0.05. There are statistically significant differences according to the variable original home in favor of rural students at the significance level of 0.05. The study concluded with a set of recommendations.
References
الأسيد، هبة (2002). إتجاهات طلاب وطالبات جامعة الخرطوم نحو العنف الطلابي وعلاقتها ببعض المتغيرات. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الخرطوم. الخرطوم.
أمانة ولاية الخرطوم ( 2003). الصندوق القومي لرعاية الطلاب. إدارة الإعلام والعلاقات العامة. الخرطوم.
التكريتي، وديع ووهيب، محمد وزيدان، ندى (2012). علم النفس الإجتماعي. الإسكندرية: دار الوفاء.
التل، شادية والحريبي، نشمية (2014). العنف المدرسي وعلاقته بسلوكيات العجز المتعلم لدى طالبات المرحلة الثانوية بالمدينة المنورة في ضوء بعض المتغيرات. مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية،1، 48-69.
حامد، نوال (2015). إتجاهات الطلاب الجامعيين نحو العنف وعلاقتها ببعض المتغيرات لدى طلاب جامعتي الخرطوم و الفاشر. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الخرطوم. الخرطوم.
حسين، محمود (2014). أسباب العنف الجامعي وأشكاله من وجهة نظر عينة من الطلبة الجامعيين. مجلة جامعة الأقصي،1، 168-196.
الدومة، نصرالدين (2011). البعد النفسي والإقتصادي والجسمي للعنف الطلابي بالجامعات السودانية. ورقة مقدمة إلى مؤتمر الدراسات العليا السنوي الثالث. جامعة النيلين. الخرطوم.
ساري، حلمي وحسن، محمد (2010). علم النفس الإجتماعي. القاهرة: الشركة العربية المتحدة للتسويق والتوريدات.
سلامة، عبدالحافظ (2007). علم النفس الإجتماعي. عمان: دار اليازوري.
شاهين، محمد (2013). إتجاهات طلبة المرحلة الثانوية في المدارس الفلسطينية نحو العنف وعلاقتها بالتحصيل. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية،3، 107-140.
الشربجي، نبيلة (2016). علم النفس الإجتماعي. عمان: دار الأيام.
الصرايرة، خالد (2009). أسباب سلوك العنف الطلابي الموجه ضد المعلمين والإداريين في المدارس الثانوية الحكومية في الأردن من وجهة نظر الطلبة والمعلمين والإداريين. المجلة الأردنية في العلوم التربوية،2، 137-157.
الصويلح, منهل (2015). إتجاهات طلبة جامعة الخرطوم نحو العنف و علاقتها بتقدير الذات و التوافق الدراسي. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الخرطوم. الخرطوم.
الضو، عثمان (2016). التسامح وأثره في الوقاية من العنف من خلال السنة النبوية. ورقة مقدمة إلى مؤتمر ظاهرة العنف الطلابي بالجامعات السودانية. مركز تحليل النزاعات ودراسات السلام. جامعة أمدرمان الإسلامية. الخرطوم.
العاجز، فؤاد (2002). العوامل المؤدية إلي تفشي العنف لدي طلبة المرحلة الثانوية في مدارس محافظات غزة. مجلة الجامعة الإسلامية،2، 1-47.
عبدالرحمن، صفاء (2010)، العنف الطلابي لدى طلاب جامعة الخرطوم وعلاقته بأشكال الهوية ومفهوم الذات. رسالة دكتوراة غير منشورة. جامعة الخرطوم. الخرطوم.
قادري، حليمة (2015). إتجاهات طلبة الجامعة نحو العنف في الحي الجامعي. مجلة البحوث والدراسات الإنسانية،11، 109-138.
قطامي، يوسف وعدس، عبدالرحمن (2005). علم النفس العام، الطبعة الثانية، عمان: دار الفكر.
الكرسني، عوض السيد(2006). العنف الطلابي دراسة حالة: الجامعات السودانية. مجلة قضايا المستقبل،4، 1-50.
كمال، طارق (2006). أساسيات في علم النفس العام. الإسكندرية: مؤسسة شباب الجامعة.
المهدي، محمد (2007). علم النفس السياسي. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
Ernestine, B. (2004). The root of School Violence: Causes and Recommendations for a Plan of Action college Student. Journal of Personality and Social Psychology, 38 (2).
Copyright (c) 2020 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.