استخدام Edmodo في سياق التعلم المدمج لتعليم مهارة الكتابة: دراسة حالة طلاب المدرسة العليا للأساتذة بالأغواط

  • أنيسة شريقن المدرسة العليا للأساتذة (الأغواط)
  • طيب كعباش جامعة ورقلة (الجزائر)
الكلمات المفتاحية: Edmodo, التعليم الالكتروني, الكتابة, التعليم الهجين

الملخص

مثل العديد من دول العالم، شهدت الجزائر تفشي فيروس كورونا مما حث المسؤولين على الاستجابة باتخاذ إجراءات فورية للحد من انتشار الفيروس المميت. كخطوة نحو الحد من انتقال الفيروس، حث وزير التعليم العالي والبحث العلمي الجزائري الجامعات على إجراء تعليم هجين من خلال منصات التعلم الإلكتروني القائمة. على الرغم من الاشادة بهذا الإجراء  من طرف أساتذة  وطلاب و أكاديميين، إلا أن التعلم عبر الإنترنت في الجامعات الجزائرية، لا سيما خلال الفترة الحرجة لوباء كورونا، أثبت أنه يظهر العديد من الثغرات. تقترح هذه الدراسة نموذجًا تعليميًا هجينًا في سياق تعليم الكتابة لطلاب السنة بالمدرسة العليا للأساتذة، اعتمدنا في هذه الدراسة على عدة وسائل بحث منها اختبار أولي، واختبار  بعدي، كشفت البيانات عن كفاءة استخدام Edmodo كبديل محتمل لتقديم دورات في التعليم الهجين.

المراجع

B. B., Ahmadi, S. D., &Mehrdad, A. G. Shams-Abadi. (2015). The effect of Edmodo on EFL learners’ writing performance. . International Journal of Educational Investigations، 2(2).
BOUTLIDJA, R. (2021). Hybrid Teaching during the Corona Pandemic Period at the Algerian University‎. مقاربات فلسفية, 8(1).
C. Stroud. (2010). Edmodo: A white paper. Connecting Technology&Curriculum.
C., &Garofalo, R. Mulligan. (2011). A collaborative writing approach: Methodology and student assessment. The Language Teacher، 5(35).
Fauzi, A. (2017). The effect of Edmodo on students’ writing skill in recount text. International Journal of Pedagogy and Teacher Education, 1(2).
Guemide, B. M. (2021). Assessment of online learning in Algerian universities during Covid-19. Journal for Humanitarian Sciences , 490-515.
H., &Janfeshan, K. Ma’azi. (2018). The effect of Edmodo social learning network on Iranian EFL learners writing skill. Cogent Education, 5(1. 1(5).
K., Jaykumar, V., &Fukey, L. N. Balasubramanian. (2014). A study on “Student preference towards the use of Edmodo as a learning platform to create responsible learning environment". Procedia-Social and Behavioral Sciences.
Kistow, B. (2011). Blended learning in higher education: A study of a graduate school of business, Trinidad and Tobago. The Caribbean Teaching Scholar, 1(2).
Kongchan, C. (2013). How Edmodo and google docs can change traditional classrooms. . Retrieved from www.iafor.org Kongchan, C. (). How a non-digita. Retrieved from Paper presented at The European Conference on Language Learning 2013 Official Conference Proceedings: www.conference.pixel-online.netf
M. Liu. (2013). Blended learning in a university EFL writing course: Description and evaluation. . Journal of Language Teaching&Research4(2).
M. Z., &Raya, I. P. Miftah. (2018). Utilization of Edmodo as an online tool in EFL writing class to increase students’ writing ability. Register Journal1(11).
Miftah, M. Z. (2018). Utilization of Edmodo as an online tool in EFL writing class to increase students’ writing ability. Register Journal, 11(01)
Nunan, D. (1992). Methods in second language classroom-oriented research: A critical review.
P., Susilawati, S., &Sundayana, W. Purnawarman. (2016). The use of Edmodo in teaching writing in a blended learning setting . Indonesian Journal of Applied Linguistics 5(2).
S. N. Hankins. (2015). The Effects of Ed modo on Student Achievement in Middle School.St. Thomas University.
Ursavaş, Ö. F. (2017, 2017). The effects of cognitive style on Edmodo users’ behaviour: A structural equation modeling-based multi-group analysis. The International Journal of Information and Learning Technology.
منشور
2023-03-31
كيفية الاقتباس
شريقنأ., & كعباشط. (2023). استخدام Edmodo في سياق التعلم المدمج لتعليم مهارة الكتابة: دراسة حالة طلاب المدرسة العليا للأساتذة بالأغواط. مجلة العلوم الاجتماعية, 17(1), 575-587. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i1.3219
القسم
Articles