Female Leadership Styles and Their Impact on Achievement Motivation: A Field Study in Some Middle Schools in the Wilaya of laghouat
Abstract
ABSTRACT:
This study aimed to identify the types of feminine leadership styles and their impact on achievement motivation from the perspective of middle school teachers. It sought to determine the type of leadership style practiced by women in educational institutions, specifically in the educational field, and its effect on teachers' achievement motivation. To achieve this, the descriptive methodology was used, and a questionnaire was distributed to a sample of 80 male and female teachers working in middle schools managed by women in the Wilaya of Laghouat. After statistical analysis, the study results revealed that the predominant leadership style is the democratic style. Additionally, there was a positive impact of practicing the democratic style on the level of achievement motivation among teachers.
References
أحمد بطاح، والطعاني حسين (2015). الإدارة التربوية، رؤية معاصرة. ط1. عمان،الأردن. دار الفكر، عمان، الأردن.
رابح شوقي (2010): النمط القيادي للمديرين وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى معلمي المرحلة الابتدائية، رسالة مكمّلة لنيل درجة الماجستير في تخصص علم النفس التربوي، جامعة منتوري، قسطنطينية.
رافدة عمر (2007). الإدارة والتخطيط التربوي، دار الفكر: عمان.
الزهراتي نورة (2008): علاقة النمط القيادي لمديرات المدارس بالروح المعنوية لمعلّمات المرحلة الابتدائية، بمحافظة جدة. رسالة ماجستير منشورة. جامعة أم القرى، السعودية.
زيارة فريد (2009 ). وظائف الإدارة، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع: عمان،الأردن.
سلامة،أحمد عبد العزيز، نجاتي ومحمد عثمان (1988).الدافعية والانفعال،إدوارد موراي (ترجمة)،دار الشروق: القاهرة.
عابدين، محمد عبد القادر (2001). الإدارة المدرسية الحديثة، دار الشروق للنشر والتوزيع: عَمّان.
عبد الكريم، ليلى (1972): أصول الإدارة العامة، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.
عقيلي عمر وصفي (1996). إدارة القوى العاملة، دار زهران للنشر: عمان.
عمار بحوش، ومحمد محمود الذنيبات (1995): مناهج البحث وطرق إعداد البحوث، ديوان المطبوعات الجامعية: الجزائر
العمر بدر عمر (1987). أهمية الدافعية للانجاز في الإرشاد التربوي،المجلة التربوية، العدد (09)،جامعة الكويت، ص40،42.
عياصرة علي أحمد (2006). القيادة والدّافعية في الإدارة التربوية، دار ومكتبة الحامد: عمان.
قنديل،علاء سيد (2009).القيادة الإدارية وإدارة الابتكار،دار الفكر للنشر:عمّان.
اللوزى، خديجة محمد (2012): مستويات الذكاء العاطفي لدى مديري المدارس الثانوية وأثرها على الولاء التنظيمي للمعلّمين في محافظة العاصمة عمان. رسالة منشورة،مقدَّمة لنيل درجة الماجستير في الإدارة والقيادة التربوية بجامعة الشرق الأوسط، عمّان، الأردن.
محمد،عبد الحي (2018): المُعوِّقات الوظيفية للمرأة العاملة، الملتقى الدولي الثاني حول ظاهرة المعاناة في العمل بين التناول السيكولوجي والسوسيولوجي، جامعة الجزائر.
نواف، سالم (2007). القيادة الإدارية، دار الثقافة للنشر والتوزيع،عمّان.
Marcel. Laflam )1981(. Le management: approche systématique, Getan morin, Canada.
Theresa D. Lewis (2017). Gender, Power and Management: A Cross-Cultural Analysis of Higher Education" University of Manchester.
Arabic-Romanized references:
Abd Al-Karim, Layla (1972): Usul Al-Idara Al-Amma, Maktabat Al-Anglo Al-Misriya, Cairo.
Abidin, Muhammad Abd Al-Qader (2001). Al-Idara Al-Madrasiya Al-Hadithah, Dar Al-Shorouk LiN-Nashr wa-Al-Tawzi': Amman.
Ahmad Butah, and Al-Ta'ani Hussein (2015). Al-Idara Al-Tarbawiya, Ri'yatun Mu'asira. T1. Amman, Jordan. Dar Al-Fikr, Amman, Jordan.
Al-Louzi, Khadija Muhammad (2012): Mustawayat Al-Dhika' Al-Aatifi Lida-Mudireen Al-Madaris Al-Thaniwiya wa-Atharuhum 'ala Al-Wala' Al-Tanzimi Lil-Mu'allimin fi Muhafazat Al-'Assima Amman. Risalat Manshura, Muqaddama LiNil Darajat Al-Majister fi Al-Idara wa-Al-Qiyada Al-Tarbawiya bi-Jamiaat Al-Sharq Al-Awsat, Amman, Jordan.
Al-Omar Bader Omar (1987). Ahmiyat Al-Daf'iya Lil-Injaz fi Al-Irshad Al-Tarbawi, Al-Majalla Al-Tarbawiya, Al-Addad (09), Jamiaat Al-Kuwait, S40,42.
Al-Zahrati Noura (2008): 'Alaqat Al-Namt Al-Qiyady LiMadirat Al-Madaris bi-Al-Ruh Al-Ma'nawiya LiMu'allimat Al-Marhala Al-Ibtida'iya, bi-Muhafazat Jeddah. Risalat Majister Manshura. Jamiaat Umm Al-Qura, Saudi Arabia.
Ammar Bahoush, and Muhammad Mahmoud Al-Dhanibat (1995): Manahuj Al-Baht wa-Turuq I'dad Al-Buhuth, Diwan Al-Matbu'at Al-Jami'iya: Algeria
Aqeili Omar Safi (1996). Idarat Al-Quwa Al-Aamila, Dar Zahrn LiN-Nashr: Amman.
Ayyasira Ali Ahmad (2006). Al-Qiyada wa-Al-Daf'iya fi Al-Idara Al-Tarbawiya, Dar wa-Maktabat Al-Hamid: Amman.
Muhammad, Abd Al-Hayy (2018): Al-Mu'awwqat Al-Wazifiya Lil-Mar'a Al-Amila, Al-Multaqa Al-Dawli Al-Thani Hawl Zahirat Al-Mu'anaa fi Al-'Amal Bayn Al-Tanawul Al-Sikhuji wa-Al-Susiwluji, Jamiaat Al-Jazair.
Nawaf, Salim (2007). Al-Qiyada Al-Idariya, Dar Al-Thaqafa LiN-Nashr wa-Al-Tawzi', Amman.
Qandil, Alaa Sayyid (2009). Al-Qiyada Al-Idariya wa-Idarat Al-Ibtikar, Dar Al-Fikr LiN-Nashr: Amman.
Rabih Shouqi (2010): Al-Namt Al-Qiyady lil-Mudireen wa'Alaqatuhu biDaf'iyat Al-Injaz Lida'immi Al-Marhala Al-Ibtida'iya, Risalat Mukammila LiNil Darajat Al-Majister fi Takhussus 'Ilm Al-Nafs Al-Tarbawi, Jamiaat Munturi, Qustantina.
Rafida Omar (2007). Al-Idara wa-Al-Tikhtit Al-Tarbawi, Dar Al-Fikr: Amman.
Salama, Ahmad Abd Al-Aziz, Najati and Muhammad Othman (1988). Al-Daf'iya wa-Al-Infa'al, Edward Murray (Tarjama), Dar Al-Shorouk: Cairo.
Ziyara Farid (2009). Waziifat Al-Idara, Dar Al-Yazuri Al-Ilmiya LiN-Nashr wa-Al-Tawzi': Amman, Jordan.
Copyright (c) 2025 مجلة العلوم الاجتماعية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.