Socialization institutions and their role in immunizing the school environment from the scourge of drugs

  • Khaled ZAHZAH University of Laghouat ( Algeria)
Keywords: Drugs, addiction, socialization institutions, prevention, school environment

Abstract

Drug addiction in the school environment constitutes one of the most significant challenges threatening the educational and formative process, due to its negative effects on students’ behavior and academic trajectory. This article aims to shed light on the role of various socialization institutions in preventing this scourge, through a theoretical approach based on the descriptive-analytical method. The study concludes that the functional integration of the family, school, media, religious and cultural institutions, as well as health and security agencies, represents a fundamental factor in raising awareness about the dangers of drugs and in creating a safe and supportive school environment that helps curb the spread of this phenomenon

References

الديوان الوطني لمكافحة المخدرات. (2016) تحقيق ميداني حول تعاطي المخدرات في الوسط المدرسي. الإذاعة الجزائرية.
https://radioalgerie.dz/news/ar/article/20161011/90685.html
سمية عزابي. (2020). تكامل دور مؤسسات المجتمع في الوقاية من ظاهرة المخدرات داخل الوسط المدرسي، مجلة التغير الاجتماعي. المجلد 04. العدد 01. الوادي. ص 118.
عبد الحميد كشك. (د.ت). دور المسجد في المجتمع المعاصر. القاهرة. دار المختار الإسلامي
عيساوة نبيلة. عيساوة وهيبة. (2020). دور مؤسسات التنشئة الاجتماعية في التصدي لظاهرة المخدرات، مجلة سوسيولوجيا. المجلد 4. عدد 2. ص 321.
العيسوي، عبد الرحمن. (2010). التفكك الأسري وأثره في انحراف الأحداث. القاهرة: دار الفكر العربي.
قدي، عبد العزيز. (2017). المخدرات وظاهرة تعاطيها بين الشباب: الأسباب والآثار. الجزائر: دار الهدى.
لحسيني، محمد. (2015). التربية الدينية ودورها في حماية الشباب من الانحراف. القاهرة: دار المعرفة الجامعية.
منصور، أحمد. (2021).دور الأسرة في الوقاية من السلوك المنحرف لدى المراهقين. عمان: دار المسيرة.
منى عبد الغفار محمود. (2017). دور وزارة التربية والتعليم في الوقاية من تعاطي المخدرات، المجلة القومية لدراسة التعاطي والإدمان. المجلد 14. العدد 2. ص 81.
وقفي حامد ابو علي. (2018). ظاهرة تعاطي المخدرات الأسباب- الأثار- العلاج. الكويت. وزارة الاوقاف والشؤون الإسلامية قطاع الشؤون الثقافية.
Botvin, G. J., & Griffin, K. W. (2007). School-based programmes to prevent alcohol, tobacco and other drug use. *International Review of Psychiatry, 19*(6), 607–615. https://doi.org/10.1080/09540260701797753
Durkheim, E. (2012). *Education and Sociology*. Simon and Schuster. (Original work published 1922)
Hawkins, J. D., Catalano, R. F., & Miller, J. Y. (1992). Risk and protective factors for alcohol and other drug problems in adolescence and early adulthood: Implications for substance abuse prevention. *Psychological Bulletin, 112*(1), 64–105. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.64
Vitamin.DZ (2016). دراسة ميدانية في الوسط المدرسي حول تعاطي المخذرات: https://www.vitaminedz.com/ar/%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%B1/%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A9-%D9%85%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%8A-4196744-Articles-0-0-1.html
Wakefield, M. A., Loken, B., & Hornik, R. C. (2010). Use of mass media campaigns to change health behaviour. *The Lancet, 376*(9748), 1261–1271. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)60809-4

Arabic-Romanized references:
Abd al-Ḥamīd Kashk. (d.t.). Daur al-masjid fī al-mujtama‘ al-mu‘āṣir. al-Qāhira. Dār al-Mukhtār al-Islāmī.
al-‘Īsawī, ‘Abd al-Raḥmān. (2010). al-Tafakkuk al-usarī wa-atharuhu fī inḥirāf al-aḥdāth. al-Qāhira: Dār al-Fikr al-‘Arabī.
al-Dīwān al-Waṭanī li-Mukāfahat al-Mukhaddirāt. (2016). Taḥqīq maydānī ḥawl ta‘āṭī al-mukhaddirāt fī al-wasaṭ al-madrasī. al-Idhā‘a al-Jazā’iriyya.
https://radioalgerie.dz/news/ar/article/20161011/90685.html
Īsāwa Nabīla. ‘Īsāwa Wahība. (2020). Daur mu’assasāt al-tansh’īya al-ijtimā‘iyya fī al-taṣaddī li-ẓāhira al-mukhaddirāt, Majallat Sūsiyūlūjiyyā. al-Mujallad 4. ‘Adad 2. ṣ. 321.
Laḥusaynī, Muḥammad. (2015). al-Tarbiya al-dīniyya wa-dawruhā fī ḥimāyat al-shabāb min al-inḥirāf. al-Qāhira: Dār al-Ma‘rifa al-Jāmi‘iyya.
Manṣūr, Aḥmad. (2021). Daur al-usra fī al-wiqāya min al-sulūk al-munḥarif ladā al-murāh iqīn. ‘Ammān: Dār al-Masīra.
Munā ‘Abd al-Ghaffār Maḥmūd. (2017). Daur Wizārat al-Tarbiya wa-l-Ta‘līm fī al-wiqāya min ta‘āṭī al-mukhaddirāt, al-Majalla al-Qawmiyya li-Dirāsat al-Ta‘āṭī wa-l-Idmān. al-Mujallad 14. al-‘Adad 2. ṣ. 81.
Qadī, ‘Abd al-‘Azīz. (2017). al-Mukhaddirāt wa-ẓāhira ta‘āṭīhā bayna al-shabāb: al-asbāb wa-l-āthār. al-Jazā’ir: Dār al-Hudā.
Sumayya ‘Azābī. (2020). Takāmul dawr mu’assasāt al-mujtama‘ fī al-wiqāya min ẓāhira al-mukhaddirāt dākhil al-wasaṭ al-madrasī, Majallat al-Taghyīr al-Ijtimā‘ī. al-Mujallad 04. al-‘Adad 01. al-Wādī. ṣ. 118.
Waqfī Ḥāmid Abū ‘Alī. (2018). Ẓāhira ta‘āṭī al-mukhaddirāt al-asbāb - al-āthār - al-‘ilāj. al-Kuwayt. Wizārat al-Awqāf wa-l-Shu’ūn al-Islāmiyya Qiṭā‘ al-Shu’ūn al-Thaqāfiyya.
How to Cite
ZAHZAH, K. (1). Socialization institutions and their role in immunizing the school environment from the scourge of drugs. Social Sciences Journal, 19(2), 82-97. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/ssj/article/view/4375
Section
Articles