To achieve the psychological health of vocational training students through the exercise of physical, sports and educational activity
Abstract
This paper aims to clarify the extent to which physical and pedagogical activity contributes to the psychological health of students in vocational training through the scientific foundations of physical and pedagogical sports activity. As a complement to the objectives of the teaching process in the vocational training curriculum, we stopped to clarify the extent to which physical activity sports activities contribute to students' mental health. All of this is done through scientific foundations for physical and sporting activity. Physical activities are conduct performed by the individual for the purpose of work, recreation and prevention, whether spontaneous or planned, and are a complement to the objectives of the teaching process established in the vocational training curriculum.
Psychologists believe through his theories that raising the body is taking place through activity, and physical activity is one of the pillars on which psychologists depend. What we raise does not depend on the body, body and soul, but on the human being, and it views mental health as a relatively important ingredient in which a person is compatible with himself and feels happy with himself and others and is able to achieve himself and exploit his abilities and possibilities to the fullest extent possible, Human beings feel, perceive, think, play, learn, cooperate, compete, challenge, etc. behaviour that expresses one's personality in society at large.
References
إخلاص محمد عبد الحفيظ. (2004). علم النفس الرياضي مبادئ وتطبيقات،ط1،. القاهرة : دار النشر والتوزيع.
بن قناب ,الحاج. (2009). دور النشاط البدني الرياضي التربوي في بعث الحركة الرياضية الوطنية في الجزائر. مجلة علوم الرياضة , العدد1..تم الاطلاع يوم22سبتمبر2021.من:
بنعمار, عائشة. (2013). التكوين المهني ودعم التشغيل في البلدان المغاربية .اصلاحات وسيرورات اجتماعية. المجلة الجزائرية في الأنتروبولوجيا والعلوم الاجتماعية . 61-60.
بوكريشة, زهرة. (2015). اتجاهات اساتذة التعليم الثانوي نحو التكوين المهني. مذكرة ماستر ارشاد وتوجيه . منشورة .قسم علوم التربية.جامعة د.مولاي الطاهر سعيد.الجزائر.
الحمامي, والخولي.(2016). أسس بناء برامج التربية الرياضية. دار الفكر العربي.
دحماني, محمد فؤاد. (2021). واقع ممارسة النشاط البدني الرياضي في التخفيف من القلق وتحقيق الصحة النفسية لمرضى السكري في ظل جائحة كوفيد 19. المؤتمر الدولي الافتراضي:الرياضة والصحة . الجزائر: جامعة عبد الحميد مهري.قسنطينة.الفترة من17-18و19ماي2021.
دحماني, محمد فؤاد. (2021). واقع وتحديات ممارسة الأنشطة الرياضية في تحقيق الصحة البدنية وتجنب القلق لدى افراد المجتمع في ظل جائحة كوفيد 19 .المؤتمر الوطني الثاني الافتراضي:الاصابات الرياضية بين التحديات الوقائية والعلاج الفعال .الجزائر : جيجل.الفترة من28جوان2021.
زهران, حامد عبد السلام. (2005). الصحة النفسية والعلاج النفسي،ط4، القاهرة: عالم الكتب،للنشر والتوزيع والطباعة.
السعيد والزيدان.(2017).أهمية النشاط البدني الرياضي في حياة الفرد.مجلة المحترف.العدد12.جامعة الجزائر.126.116.
عبد الخالق ,عصام. (1992).التدريب الرياضي نظريات و تطبيقات.دط.مصر.دار المكتبة الجامعية.
عبد الستار,الصمد. (2015).علم النفس في الرياضة.ط1.عمان.دار الخليج.
على يحي, منصوري. (1991). الثقافة الرياضية،الجزء 1، (د.ن).
علي ,سمسوم. (2013). انعكاسات ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي على التوافق النفسي والاجتماعي لدى المراهقين في التعليم الثانوي.رسالة دكتوراه في نظرية ومنهجية التربية البدنيةوالرياضية .منشورة. جامعة الجزائر .
العوني ,نور الهدى. (2016-2017). التكوين المهني وعلاقته بالأدوار الاجتماعية الجديدة والمرأة الماكثة في البيت.مذكرة دكتوراه علم الاجتماع التربية : منشورة.قسم العلوم الاجتماعية.الجزائر.
عيشوبة, فاطمة. (2006-2005). نظام التكوين المهني في الجزائر . رسالة ماجستير في القانون الاجتماعي منشورة.جامعة وهران.الجزائر.
كمال راتب , أسامة.(2010).النشاط البدني والاسترخاء.دط.دن.
ماريف ,منور. (2012-2013). تصور الذات وتأثيره على طبيعة العلاقات المعنية الاجتماعية في ظل ثقافة التكوين المهني . مذكرة دكتوراه في علم النفس العمل منشورة.قسم علم النفس وعلوم التربية .الجزائر.
محمد حافظ ,الحجازي. (2007). ادارة الموارد البشرية . دط.دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر.
محمد,رولا.تأثير الرياضة على النفسية. (2015).تم الإطلاع يوم:12اكتوبر2021.من:
محمود الحكيم,عماد سمير.(2018).مدخل الى علم النفس الرياضي.ط2.القاهرة.دار الفكر العربي
مزروع ,السعيد. (2016). تطبيقات في نظرية ومنهجية التربية البدنية والرياضية.ط1. الجزائر: دار الخلدونية،القبة القديمة.
معصومة, سهيل المطيري. (2005). الصحة النفسية مفهومها-اضطراباتها. الكويت: مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.
منظمة الصحة العالمية.الصحة النفسية.تعزيز استجابتنا.تم الاطلاع يوم:02اكتوبر2021.من:
موقع طبيبي . طبيبي،(2022)،تم الاطلاع يوم:02أفريل 2022.من: https://www.tabeebi.net/11219
نجلاء ,عاطف خليل. (2006). علم الاجتماع الطبي في ثقافة الصحة المرض. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
وكبيديا الموسوعة الحرة. (2022, 03 18). الصحة النفسية،تم الإطلاع يوم:03أفريل 2022.من: https://ar.wikipedia.org/wiki
Copyright (c) 2023 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.