Occupational pressures and their relationship to the educational job performance of primary education teachers in light of the Corona crisis – a field study of some elementary schools in the state of Setif
Abstract
The current study aimed to know the nature of relationship between occupational pressures and educational job performance of primary education teachers in light of corona crisis. The difficulty of diagnosing the tribal gains, the promotion system and the variable of educational job performance among primary school teaches.
The study concluded that the corona crisis had a clear impact on the educational system, and had caused the emergence of professional pressures that in turn affected the educational job performance of primary school teachers.
References
جابر عبد الحميد جابر ، مدرس القرن الحادي والعشرين الفعال ، المهارات والتنمية المهنية ، القاهرة مصر ط1،2000.
حسن حسين زيتون ، استراتيجيات التدريس رؤية معاصرة لطرق التعليم والتعلم ، عالم الكتب ، مصر،2003.
حسين محمد الحراحشة ، إدارة الجودة الشاملة و الأداء الوظيفي، دار جليس الزمان، عمان- الأردن.ط1، 2011 .
حمداوي وسيلة، مشعلي بلال ، أثر ضغوط العمل على الأداء الوظيفي لإداريي كلية العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير بجامعة 08 ماي 1945، حوليات، العدد 18، جامعة قالمة، الجزائر، 2016 .
رابح دبي وآخرون ، مصادر الضغوط المهنية لدى معلمي الطور الابتدائي وعلاقتها بدافعية الانجاز، العدد1 ، مجلة افاق لعلم الاجتماع . الجزائر.
عبد العزيز ابراهيم سليم ،علم النفس المهني ،دار الزهراء للنشر والتوزيع ، الرياض ، ط 1 ،2013
عبد المجيد النشواتي ،علم النفس التربوي ،دار الفرقان للنشر والتوزيع ، الاردن ،ط4 ، 2003
علي راشد ،كفايات الأداء التدريسي ، دار فكر العربي للنشر والتوزيع ، القاهرة ، ط1 ،2005 .
عمر مصطفى محمد النعاس ،الضغوط المهنية و علاقتها بالصحة النفسية، الإدارة العامة للمكتبات، جامعة 7 أكتوبر، مصراتة الجماهيرية العظمى، الطبعة الأولى، 2008 .
قدور غالب ،الدعم التربوي والمعالجة البيداغوجية في التعليم الابتدائي ، مديرية التربية ، مقاطعة تيسيمسيلت ،2011.
محمد الفاتح، محمود بشير المغربي السلوك التنظيمي، ، دار الجنان، عمان الأردن، الطبعة الأولى ،2016 .
محمد صالح الحثروبي ، الدليل البيداغوجي لمرحلة التعليم الابتدائي ،دار الهدى ،الجزائر، دط ، 2008.
محمد محمود الحيلة ، مهارات التدريس الصفي ، دار المسيرة للنشر و التوزيع ، عمان ،ط1 ،2002 .
مصطفى سلامة عبد الباسط سراج الدين ، تصميم بيئة تكيفية وفق مستوى المعرفة السابقة وقياس اثرها على تنمية مهارات تصميم الدروس الالكترونية التفاعلية ، المجلة العلمية لكلية التربية النوعية ، العدد الرابع عشر افريل الجزء الثاني ، جامعة المنوفية ،2018.
Copyright (c) 2023 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.