Interdisciplinary studies are an entry to the development of psychological and educational research - (the establishment of startups and inventions in Algeria)

  • Aicha LAIDI Higher School of Teachers – Laghouat (Algeria)
Keywords: Scientific research, Structural studies, Higher education, Patent, Startups, Psychological and pedagogical researches.

Abstract

The scientific research in Algerian higher education institutions is facing competitive challenges stemming from the characteristics of the society to which it belongs, as a result of the witnessed developments in the recent period in various economic and social sectors, which insisted on using technology, innovation, creativity, and the transformation into a fourth-generation university. In order to enhance the outputs of the university and to generalize the benefit from the student and the professor to society, and reaching new solutions for phenomena that require invention in aspects where old solutions have failed.

And because establishing startups and the patent in scientific research have become the reflective mirror of the originality of various scientific researches, we sought through this study to do an analytical approach about what interdisciplinary studies provide for psychology and educational sciences research in their integration with other sciences, of development that leads them to the establishment of startups and patents. The study concluded that psychology and educational sciences research are among the fertile studies that are capable of being integrated with other studies as well as openness to spaces of creativity and advancement by establishing startups, with the existence of obstacles limiting this research integration, represented in placing these studies among theoretical research, as well as the weakness of the culture of innovation and entrepreneurship in psychological and educational research

References

بن نذير نصر الدين، بعيليش فائزة. (2015): دور مؤسسات التعليم العالي في تحقيق التوافق بين مخرجاتها وسوق العمل في الجزائر _جامعة المدية نموذجا_، مجلة "الأبحاث الاقتصادية" لجامعة البليدة 2، العدد 3، ص ص 10-37.
بوالشعور شريفة، (2018): دور حاضنات الأعمال في دعم وتنمية المؤسسات الناشئة، دراسة حالة الجزائر، مجلة البشائر -الاقتصادية، المجلد الرابع، العدد 2، جامعة 20 أوت، ص ص 420
حمدى محمود مصطفى الشريف، دعاء. (2023): الخارطة الاستراتيجية لتفعيل مدخل الدراسات البينية في التعليم العالي لمواكبة التخصصات المستقبلية، مجلة كلية التربية بينها، العدد 133، الجزء 1، ص ص 571- 640.
سباغ عمر، سرين هاجر زعابطة، (2024): أدوات الذكاء الاصطناعي ومشروع المؤسسات الناشئة في ميدان العلوم الاجتماعية "الاستخدام وطرق التعزيز"، مجلة الإبراهيمي للدراسات النفسية والتربوية، مجلد 6، العدد 1، ص ص 63-68.
سيد، إمام مصطفى. وأخورن. (2023): الإبداع العلمي وعلاقته بالتحصيل الأكاديمي لدى عينة من الطلاب الموهوبين والعاديين بجامعة أسيوط، مجلة دراسات في مجال الارشاد النفسي والتربوي، المجلد 6، العدد 3، ص ص 224-255.
طريف الخولي، يمنى. (2017): مشكلة العلوم الإنسانية تقنياتها وإمكانية حلها، المملكة المتحدة، مؤسسة الهنداوي.
طريف الخولي، يمنى. (2020): مفهوم المنهج العلمي، المملكة المتحدة، مؤسسة الهنداوي.
عثماني، أحسين. (2016): الإبداع كمدخل لتفعيل القدرة التنافسية في المؤسسات وزيادة مخرجاتها "نموذج المكتبة الرقمية في مؤسسات التعليم العالي"، مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية، العدد 34، ص ص 17-84.
عزيز داود، 2011: مناهج البحث العلمي والتربوي، الأردن عمان، دار أسامة، دار المشرق الثقافي.
علي عبد الرزاق جبلي، 2012: المناهج الكمية والكيفية في علم الاجتماع، مصر، دار المعرفة الجامعية.
قطيط، عدنان محمد أحمد. (2018): البحث التربوي بيني التخصصات: دراسة إبستيمولوجية، مصر، المركز القومي للبحوث التربوية والتنمية بالقاهرة.
مخانشة، أمنة. (2021): المؤسسات الناشئة في الجزائر - الإطار المفاهيمي والقانوني، مجلة صوت القانون، المجلد 8، العدد 01، ص ص 767-809.
مضر، خليل العمر. (2019): الدراسات المتداخلة التخصصات (Interdisciplinary Studi)، حوليات مركز بيشكجي، العدد 2، ص ص 1-16.
KORREK, S. (2019) : The Indian Startup Ecosystem: Drivers, Challenges and Pillars of Support . Observer Research Foundation.
Yves Marcelin. :(1980)la procédure française de délivrance des brevets d'invention Cedat, Paris, Cedat.
Arabic-Romanized references:
Bin Nadhīr Naṣr al-Dīn, Ba‘īlīsh Fā’iza. (2015): Daur mu’assasāt al-ta‘līm al-‘ālī fī taḥqīq al-tawāfuq bayna makhārijihā wa-sūq al-‘amal fī al-Jazā’ir Jāmi‘at al-Madiyya namūdhajan, Majallat “al-Abḥāth al-Iqtiṣādiyya” li-Jāmi‘at al-Blayda 2, al-‘Adad 3, ṣ. 10-37.
Būwalsha‘ūr Sharīfa. (2018): Daur ḥāṣināt al-a‘māl fī da‘m wa-tanmiyyat al-mu’assasāt al-nāshi’a, dirāsat ḥāla al-Jazā’ir, Majallat al-Bashā’ir -al-Iqtiṣādiyya, al-Mujallad al-Rābi‘, al-‘Adad 2, Jāmi‘at 20 Ōt, ṣ. 420.
Ḥamdī Maḥmūd Muṣṭafā al-Sharīf, Du‘ā’. (2023): al-Khāriṭa al-istrātījiyya li-taf‘īl madkhal al-dirāsāt al-bīniyya fī al-ta‘līm al-‘ālī li-muwākabat al-takhaṣṣuṣāt al-mustaqabaliyya, Majallat Kulliyyat al-Tarbiya Baynahā, al-‘Adad 133, al-Juz’ 1, ṣ. 571-640.
Sibāgh ‘Umar, Sīrīn Hājir Za‘ābṭa. (2024): Adawāt al-dhākā’ al-iṣṭinā‘ī wa-mashrū‘ al-mu’assasāt al-nāshi’a fī maydān al-‘ulūm al-ijtimā‘iyya “al-istikh-dām wa-ṭuruq al-ta‘zīz”, Majallat al-Ibrāhīmī li-l-Dirāsāt al-Nafsiyya wa-l-Tarbawiyya, Mujallad 6, al-‘Adad 1, ṣ. 63-68.
Sayyid, Imām Muṣṭafā. wa-Akhūrn. (2023): al-Ibdā‘ al-‘ilmī wa-‘alāqatuhu bi-l-taḥṣīl al-akādīmī ladā ‘ayna min al-ṭullāb al-muwahhabīn wa-l-‘ādiyyīn bi-Jāmi‘at Asyūṭ, Majallat Dirāsāt fī Majāl al-Irshād al-Nafsī wa-l-Tarbawī, al-Mujallad 6, al-‘Adad 3, ṣ. 224-255.
Ṭarīf al-Khūlī, Yamnā. (2017): Mushkilat al-‘ulūm al-insāniyya: taqniyyātuhā wa-imkāniyyat ḥalliha, al-Mamlaka al-Muttaḥida, Mu’assasat al-Hindāwī.
Ṭarīf al-Khūlī, Yamnā. (2020): Mafhūm al-manhaj al-‘ilmī, al-Mamlaka al-Muttaḥida, Mu’assasat al-Hindāwī.
Uthmānī, Aḥsīn. (2016): al-Ibdā‘ kamadkhal li-taf‘īl al-qudra al-tanāfusiyya fī al-mu’assasāt wa-ziyāda makhārijihā “namūdhaj al-maktaba al-raqamiyya fī mu’assasāt al-ta‘līm al-‘ālī”, Majallat al-‘Ulūm al-Ijtimā‘iyya wa-l-Insāniyya, al-‘Adad 34, ṣ. 17-84.
Azīz Dāwūd. (2011): Manāhij al-baḥth al-‘ilmī wa-l-tarbawī, al-Urdunn ‘Ammān, Dār Usāma, Dār al-Mashriq al-Thaqāfī.
Alī ‘Abd al-Razzāq Jabīlī. (2012): al-Manāhij al-kamiyya wa-l-kayfiyya fī ‘ilm al-ijtimā‘, Miṣr, Dār al-Ma‘rifa al-Jāmi‘iyya.
Qaṭīṭ, ‘Adnān Muḥammad Aḥmad. (2018): al-Baḥth al-tarbawī bayna al-takhaṣṣuṣāt: dirāsa ibistimūlūjiyya, Miṣr, al-Markaz al-Qawmī li-l-Buḥūth al-Tarbawiyya wa-l-Tanmiyya bi-l-Qāhira.
Mukhānisha, Amna. (2021): al-Mu’assasāt al-nāshi’a fī al-Jazā’ir - al-iṭār al-mafhūmī wa-l-qānūnī, Majallat Ṣawt al-Qānūn, al-Mujallad 8, al-‘Adad 01, ṣ. 767-809.
Muḍar, Khalīl al-‘Umar. (2019): al-Dirāsāt al-muta-dākhila al-takhaṣṣuṣāt (Interdisciplinary Studies), Ḥawliyyāt Markaz Bīshkajī, al-‘Adad 2, ṣ. 1-16.
How to Cite
LAIDI, A. (1). Interdisciplinary studies are an entry to the development of psychological and educational research - (the establishment of startups and inventions in Algeria). Social Sciences Journal, 19(2), 229-239. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/ssj/article/view/4384
Section
Articles