The Marketing System Impact On Consumer’s Psychological Dimensions :‘’ Motives and Perception’’; an Analytical presentation within an Ethical Perspective.

  • Abderrezak Bensalah Blida University
Keywords: Consumer’s, Motives, Perception, Marketing Impact, Ethical framework

Abstract

     We aim through this study to show how the marketing system works on finding the different psychological effects that have effect on both psychological dimensions ‘’motives and perception’’ that influence the consumer for generating the purchasing behavior within the competitive environment.   

     The analytical method has been adopted to conduct this study in order to ethically discuss the different uses of the psychological dimensions “perceptions and motives”

     Findings have revealed that marketing aims to deal with perception and motives considered as strong components in shaping the purchasing behavior.

   The marketing system effect occurs not only within the purchasing process limits, but it steps into a type of a social exchange, this because of the huge number of marketing messages that have impact on consumers, and both critical psychological dimensions ‘’perception and motives’’ regarding their sensibility towards those effects.

  Another result suggests that marketing strongly influences the consumer regarding its powerful effect in terms of directing the behavior. Therefore, those marketing messages must be discussed within a scientific and ethical framework so that a general framework will be made for regulating the marketing system outputs in order to make them as factors of an economic and social development and for a consumer protection

References

- Gianvito D'Aprile, Terri Mannarini, Journal of Global Responsibility Emerald Article: Corporate social responsibility: a psychosocial multidimensional construct, Journal of Global Responsibility, Vol. 3, No. 1, 2012.
- حميد الطائي، بشير العلاق، مبادئ التسويق الحديث، اليازوري، الأردن، 2009.
- الحداد، شفيق إبراهيم، سويدان، نظام موسى، أساسيات التسويق، الطبعة الأولى، جامعة العلوم التطبيقية، 1998.
- مصطفى فهمي، الصحة النفسية: دراسات في سيكولوجية التكيّف، الطبعة الثالثة، مكتبة الخانجي، القاهرة، 1995.
- وليم و.لامبرت، وولاس إ. لامبرات، علم النفس الاجتماعي، ترجمة: سلوى الملا، الطبعة الأولى، دار الشروق، مصر، 1989.
- هناء عبد الحليم سعيد، الإعلان و الترويج، الدار العربية للنشر، مصر، 3199.
- إنتصار يونس، السلوك الإنساني، دار المعارف، القاهرة، 1993.
- سيد صبحى، الإنسان و صحته النفسية، الدار المصرية اللبنانية، مصر، 2003.
- بيرنار كاتولا، الإشهار و المجتمع، ترجمة: سعيد بنكراد، الطبعة الأولى، دار الحوار، سوريا، 2012.
- محمد قطب، دراسات في النفس الإنسانية، الطبعة السادسة، دار الشروق، القاهرة، 1983.
-Margaret Matear, Peter A. Dacin, Marketing and societal welfare: A multiple stakeholder approach, Journal of Business Research, Vol. 63, 2010.
- مجدي كامل، سر السعادة، الطبعة الأولى، دار الأمين، القاهرة، 1995.
- محمد صالح المؤذن، سلوك المستهلك، مكتبة دار الثقافة، عمان، 1997،.
- كامل محمد محمد عويضة، علم النفس، الطبعة الأولى، دار الكتب العلمية، لبنان، 1996.
- صباح عباس، الإنحرافات السلوكية: الأسباب و العلاج، الطبعة الأولى، دار البيان العربي، بيروت، 1993.
- الجاحظ، التبصر بالتجارة، دار الكتاب الجديد، الطبعة الثانية، بيروت، 1983.
- إبراهيم بن مبارك الجوير، أثر تطبيق الشريعة في حل المشكلات الاجتماعية، العبيكان، السعودية، 1994.
- جرجس ملاك، سيكولوجية الإدارة و الإنتاج، الدار العربية للكتاب، طرابلس، 1983.
Published
2017-12-01
How to Cite
Bensalah , A. (2017). The Marketing System Impact On Consumer’s Psychological Dimensions :‘’ Motives and Perception’’; an Analytical presentation within an Ethical Perspective . Journal of Excellence for Economics and Management Research, 1(02), 70-83. https://doi.org/10.34118/jeemr.v1i02.304
Section
Original Article