The degree of using strategic management in Primary schools of the Mafraq district from the teachers' point of view
Abstract
The purpose of this study to identify the degree of using strategic management in Primary schools of the Mafraq Qasbah from the teachers' point of view. The study used the descriptive analytical method, data was collected using a questionnaire, the study sample consisted of (625) male and female teachers, the results showed the degree of using strategic management in Primary schools in the Mafraq Qasbah is low, the study found no statistically significant differences in the average answers of the study sample about the degree of using strategic management due to the variable of gender and years of experience.
References
2. خليل، ياسر (2021). مراكز التميز للمؤسسات التعليمية والتربوية في ضوء نماذج وجوائز التميز العالمية. شبكة نشر Antiques & Collectibles / Advertising.
3. الشديفات، بكر (2020). أثر الإدارة الإستراتيجية على تطوير إدارة الموارد البشرية. عمان: دار اليازوري للنشر والتوزيع.
4. ضحاوي، بيومي والمليجي، رضا (2010). توجهات الإدارة التربوية الفعالة في مجتمع المعرفة. القاهرة: دار الفكر العربي.
5. الطويل، هاني وعبابنة، صالح (2009). المدرسة المتعلمة: مدرسة المستقبل. عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.
6. العنزي، سعد (2019). الإدارة الإستراتيجية للموارد البشرية: منظور عالمي. عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والطباعة.
7. قزة، حميدة (2018). متطلبات تطبيق الإدارة الإستراتيجية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس: دراسة ميدانية في جامعة طرابلس (دولة ليبيا). (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية الدراسات العليا، جامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية، مالانج، ماليزيا.
8. مجموعة خبراء (2011). التخطيط الاستراتيجي للتفوق والتميز في المنظمات. القاهرة: المنظمة العربية للتنمية الإدارية.
9. المحمدي، سعد (2022). الإدارة الإستراتيجية. عمان: دار اليازوري للنشر والتوزيع.
10. المشاري، عبد العزيز (2004). أثر الإدارة الإستراتيجية على قطاع صناعة الاسمنت بالمملكة العربية السعودية. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، الخرطوم.
11. المغربي، عبد الحميد (2007). الإدارة الإستراتيجية بقياس الأداء المتوازن. القاهرة: مجموعة النيل العربي.
1. Abas, A. (2005). Empowering instructional leadership (Memperkasa kepimpinan instruksional). KualaLumpur: KPM.
2. Alghofeli, M. (2021). The Impact of Knowledge Management on Strategic practices. International Journal of Informatics and Information Systems, 5(1), 25-37.
3. Alonzo, S. & Thompson, A. (2003). Strategic Management: Concepts and Cases, 13th ed. USA: Mcgraw-Hill College.
4. Amoli, S., & Aghashahi, F. (2016). An investigation on strategic management success factors in an educational complex. Procedia Social and Behavioral Sciences, 230, 447-454.
5. Burnes, B. (2017). Managing Change (7th ed.). London: Prentice Hall.
6. Carpenter, M., & Sanders, G. (2007). Strategic Management: A Dynamic Perspective: Concepts, 2nd Ed. London: Pearson.
7. David, F. R. (2015). Concepts of strategic management (15th ed.). New Jersey: Prentice Hall.
8. Fidler, B. (2005). Strategic management for school development. London: Paul Chapman.
9. Junaris, I. (2021). strategic management in teacher competency development: A Case Study. Al-Tanzim, 5(3), 129-141.
10. Kamau, A. (2021). relationship between Principal’s Strategic Management Practices and students’ academic performance at Kenya, Certificate of Secondary Education examination in Murang’a County, Kenya. (Unpublished thesis), Maasai Mara University, Narok, Kenya.
11. Shahab F., Arab, R., & Rajaee, S. (2010). Application component in strategic management at the University of Isfahan, Khorasgan branch. The Journal of Knowledge & Research in Education Curriculum Development, 21, 117–136.
12. Yaakob, M., Musa, M., Habibi, A., and Othman, R. (2019). Strategic Management and Strategic Planning in School: Is it worthfor Teachers? Academy of Strategic Management Journal, 18(3),
13. Yureva, O., Yureva, O., & Burganova, L. (2016). Strategic management in higher education system: Methodological approaches. Academy of Strategic Management Journal, 15(2).