Orientation of Algerian institutions towards applying the concept of the learning organization -Case study of Algeria Telecom Corporation-

  • taha madani Touiher جامعة قاصدي مرباح-ورقلة
  • Abdelallah mrezague جامعة زيان عاشور-الجلفة
Keywords: Learning, knowledge, Organizational structure, Techniques, Learning organization,

Abstract

This study aimed to identify the level of orientation of Algerian institutions towards applying the concept of the learning organization, Through a field study that included a sample of individuals working in Algeria Telecom, The descriptive approach was relied upon by preparing and developing a questionnaire, The analysis was based on the statistical program (SPSS), the most important result of this study is the presence of a high level of humanity factors (orientation towards learning, individual characteristics, knowledge sharing), and physical factors(structural flexibility, techniques used), and the existence of a significant impact of the human factors on the physical factors, which allows the application the concept of the learning organization, The most recommendations is:the need to adopt an open door policy by increasing periodic meetings with various employees to identify their problems, and share the knowledge.

References

Bhatnagar, J. (2017). Predictors of organizational commitment in India. International journal of human resource management(18), 1790.
- Garvin, D. (1993). Building a learning organization. Harvard Business Review, 80.
- Malek, Y. (2005). The public service as a learning organization: The Malaysian experience. International Review of Administrative Sciences, 71(03), 464.
- Marquardt, M. (1996). Building the learning organization. USA: McGraw-Hill.
- Marquardt, M. (2002). Building the learning organization (éd. 2). USA: Davies-black.
- senge, p. (1990). the fifth discipline: the art and practice of the learning organization. new york: doubleday.
- Sudharatna , Y., & Li, L. (2003). An organization readiness to change towards the development of a learning organization. 5th International Conference of organizational learning and knowledge (p. 2). GBR: lancaster university .
- Tebourbi, N. (2000). L’apprentissage organisationnel : penser l’organisation comme processus de gestion des connaissances et de développement des théories d’usage. CANADA: Université du Québec.
- ابو عفش, م. (2014). دور المنظمة المتعلمة في تشجيع الابداع لدى العاملين. فلسطين: جامعة الاقصى.
- الرشودي, م. (2007). بناء انموذج للمنظمة المتعلمة كمدخل لتطوير الاجهزة الامنية بالسعودية. السعودية: جامعة نايف العربية.
- الشمراني, م. (2014). المنظمات المتعلمة وعلاقتها بتمكين العاملين. السعودية: جامعة نايف العربية.
- بريطل , ف. (2016). اهمية التعلم التنظيمي في تكوين رأس المال الفكري. الجزائر: جامعة بسكرة.
-جواد, ن. (2006). ادارة وتنمية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. بيروت: المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر.
- زهير عدلي ، و نورالدين زحوفي. (2015). الاسس الحديثة لبناء منظمة متعلمة. الملتقى الدولي حول ادوات التسيير الحديثة في منظمات الاعمال (صفحة 269). الجزائر: جامعة البليدة.
- صلاح عبد القادر النعيمي، و عبد نايف باسم . (2012). دور عمليات إدارة المعرفة في بناء المنظمة المتعلمة. مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، 21، 180.
- علي محمد الخوري ، و آخرون. (2015). التعلم المؤسسي (الطريق الى المنافسة والتطور في القرن 21). القاهرة: المنظمة العربية للتنمية الادارية.
- قهوجي, أ. (2014). دور أبعاد المنظمة المتعلمة في تحسين أداء العاملين. مجلة تشرين للبحوث والدراسات, 36(6), 191.
- محمد مصطفى الخشروم، و عمر محمد درة. (2010). دور المنظمة المتعلمة في تعزيز الانتماء التنظيمي. مجلة بحوث جامعة حلب، 69، 08.
- هنار, ا. (2014). تشخيص مدى توافر ابعاد المنظمة المتعلمة. مجلة البحوث والدراسات الاسلامية, 35, 336.
Published
2023-06-12
How to Cite
Touiher, taha madani, & mrezague, A. (2023). Orientation of Algerian institutions towards applying the concept of the learning organization -Case study of Algeria Telecom Corporation- . Journal of Excellence for Economics and Management Research, 7(1), 117-136. https://doi.org/10.34118/jeemr.v7i1.3624
Section
Original Article