Orientation of Algerian institutions towards applying the concept of the learning organization -Case study of Algeria Telecom Corporation-
Abstract
This study aimed to identify the level of orientation of Algerian institutions towards applying the concept of the learning organization, Through a field study that included a sample of individuals working in Algeria Telecom, The descriptive approach was relied upon by preparing and developing a questionnaire, The analysis was based on the statistical program (SPSS), the most important result of this study is the presence of a high level of humanity factors (orientation towards learning, individual characteristics, knowledge sharing), and physical factors(structural flexibility, techniques used), and the existence of a significant impact of the human factors on the physical factors, which allows the application the concept of the learning organization, The most recommendations is:the need to adopt an open door policy by increasing periodic meetings with various employees to identify their problems, and share the knowledge.
References
- Garvin, D. (1993). Building a learning organization. Harvard Business Review, 80.
- Malek, Y. (2005). The public service as a learning organization: The Malaysian experience. International Review of Administrative Sciences, 71(03), 464.
- Marquardt, M. (1996). Building the learning organization. USA: McGraw-Hill.
- Marquardt, M. (2002). Building the learning organization (éd. 2). USA: Davies-black.
- senge, p. (1990). the fifth discipline: the art and practice of the learning organization. new york: doubleday.
- Sudharatna , Y., & Li, L. (2003). An organization readiness to change towards the development of a learning organization. 5th International Conference of organizational learning and knowledge (p. 2). GBR: lancaster university .
- Tebourbi, N. (2000). L’apprentissage organisationnel : penser l’organisation comme processus de gestion des connaissances et de développement des théories d’usage. CANADA: Université du Québec.
- ابو عفش, م. (2014). دور المنظمة المتعلمة في تشجيع الابداع لدى العاملين. فلسطين: جامعة الاقصى.
- الرشودي, م. (2007). بناء انموذج للمنظمة المتعلمة كمدخل لتطوير الاجهزة الامنية بالسعودية. السعودية: جامعة نايف العربية.
- الشمراني, م. (2014). المنظمات المتعلمة وعلاقتها بتمكين العاملين. السعودية: جامعة نايف العربية.
- بريطل , ف. (2016). اهمية التعلم التنظيمي في تكوين رأس المال الفكري. الجزائر: جامعة بسكرة.
-جواد, ن. (2006). ادارة وتنمية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. بيروت: المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر.
- زهير عدلي ، و نورالدين زحوفي. (2015). الاسس الحديثة لبناء منظمة متعلمة. الملتقى الدولي حول ادوات التسيير الحديثة في منظمات الاعمال (صفحة 269). الجزائر: جامعة البليدة.
- صلاح عبد القادر النعيمي، و عبد نايف باسم . (2012). دور عمليات إدارة المعرفة في بناء المنظمة المتعلمة. مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، 21، 180.
- علي محمد الخوري ، و آخرون. (2015). التعلم المؤسسي (الطريق الى المنافسة والتطور في القرن 21). القاهرة: المنظمة العربية للتنمية الادارية.
- قهوجي, أ. (2014). دور أبعاد المنظمة المتعلمة في تحسين أداء العاملين. مجلة تشرين للبحوث والدراسات, 36(6), 191.
- محمد مصطفى الخشروم، و عمر محمد درة. (2010). دور المنظمة المتعلمة في تعزيز الانتماء التنظيمي. مجلة بحوث جامعة حلب، 69، 08.
- هنار, ا. (2014). تشخيص مدى توافر ابعاد المنظمة المتعلمة. مجلة البحوث والدراسات الاسلامية, 35, 336.