Theoretical approach in marketing human resources

  • Maamar krobba Laghouat University
  • Imane Hodassi Laghouat University
Keywords: Human Resources, Social Marketing, Internal Marketing, Human Resource Marketing, Marketing Tools for Human Resources

Abstract

Not exceeding 250 words (size 12) Times New Roman In view of developments in human resources management in the current century and the consequent commitments and burdens on the business organization to cope with these developments, the traditional methods used in human resources management no longer serve the expected purpose. Which was launched from internal marketing to the adoption of human resource marketing by human resources managers, a concept that has received considerable attention in The literature of contemporary administrative thought if it becomes necessary to interact with the management of human materials to achieve the success of the institution and distinguished from this point came this paper for the theoretical rooting of the marketing of human resources through the spotlight(Internal marketing, social marketing, marketing of human resources...   .(

References

- سمير محمد عبد الوهاب، ليلى مصطفى البرادعي، إدارة الموارد البشرية- المفاهيم والمجالات والإتجهات الجديدة-، مركز دراسات وإستشارات الإدارة العامة،جامعة القاهرة مصر،2007 ،
- Panczuk Serge,Point Sébastien,Enjeux et outils de Marketing RH,édition d’organisation ,2008.
- Kotler, P. and Zaltman, G. (1971) Social marketing: an approach to planned social change, Journal of Marketing.
- Michael J. Baker, “The Marketing Book”, fifth edition, Butterworth-Heinemann, London, 2003.
- Lefeborc.R.C,2011,Anintergrative model for social marketing .
- أدريان بالمر، ترجمة بهاء شاهين وآخرون، مبادئ التسويق الحديث، دار المسيرة، عمان، ط2 ،2011 ،
- نظام موسى سويدان، عبد المجيد البرواري ، إدارة التسويق في المنظمات الغير الربحية ، دار الحامد ، عمان ، الأردن ،ط1 ، 2009 ،
- ايمن عبد الله محمد ابو بكر، اثر ممارسات التسويق الداخلي على رضا العاملين، مجلة العلوم الإقتصادية، جامعة ابو ظبي ، العدد 16، 2015
- عماد صفر سالمان ، الإتجاهات الحديثة للتسويق محمور الأداء في الكيانات و الإندماجات الإقتصادية ، منشأ المعارف للنشر ، الإسكندرية مصر ، 2005 ، .
- آمال مطابس ، أثر التسويق الداخلي في جودة الخدمات المقدمة في البنوك التجارية الأردنية ، مذكرة ماجستير ، غير منشورة ، كلية إدارة المال و الأعمال ، جامعة آل البيت ، الأردن ، 2011 ، .
- --رابط الإنترنيت يوم 18/02/2018 على الساعة 20:18 https://www.definitions-marketing.com/definition/marketing-rh-Les marketing des ressources humaines
- Philip Liger , Marketing de ressource humaines ,Dunod,Paris,2013 .
- Nathalie Schafer et Bérengére Simon ,Dirigé par Philippe Garnier ,Mémoire de fin d’études ,Entreprise et réputation :quelle importance doivent attribuer les ressources humaines aux réseaus sociaux dans leur stratégie de recrutement ,promotion 2010-2011 .
-رابط الإنترنيت يوم18/02/2018 على الساعة
20:18 marketing.com/definition/marketing-rh-2/- https://www.definitions
--رابط الإنترنيت يوم 18/02/2018 على الساعة 20:27 .
http://www.csmoesac.qc.ca/outils/ressources-humaines/marketing-
Published
2018-06-03
How to Cite
krobba, M., & Hodassi , I. (2018). Theoretical approach in marketing human resources. Journal of Excellence for Economics and Management Research, 2(01), 184-197. https://doi.org/10.34118/jeemr.v2i01.384
Section
Original Article