Innovation in packaging and its effective role in creating the competitive advantage of the product: the case of the "Rami" brand product as a model.
Abstract
The study aims at measuring the contribution of innovation in the packaging and packaging of the product to the achievement of competitive advantage. The study of the case of the consumers of the product "Rami". The innovation methods adopted by the institution were innovation in packaging and packaging materials, innovation in sizes and innovation in packaging, And the sample of the sample was 100 samples. A total of 85 valid questionnaires were retrieved to test the hypothesis of the study and achieve its objectives for the statistical analysis. The statistical package program SPSS The researcher found to have a statistically significant impact of innovation in the packaging to achieve the competitive advantage of the enterprise.
References
ناجي معلا،.رائف توفيق ،أصول التسويق(مدخل تحليلي)،الطبعة الأولى،دار وائل للنشر و التوزيع،عمان/الأردن،2001، ص186
زكريا غرام،عبد الباسط حسونة،د. مصطفى الشيخ، مبادئ التسويق الحديث بين النظرية و التطبيق،الطبعة الأولى،دار المسيرة للنشر و التوزيع،عمان/ الأردن،2008،.
محمد حافظ حجازي،المقدمة في التسويق، الطبعة الأولى، دار الوفاء لدنيا الطباعة و النشر،الإسكندرية/مصر 2005، .
عادل المهدي، التسويق الدولي في ظل عولمة الأسواق، الطبعة الثانية، رامي سنتر للنشر و التوزيع،.
DAL PONT Jean-Pierre , « L , entreprise Industrielle »,Techniques de l ingénieu ,Vol.AG 10-1.Paris 1999
محمد سعيد اوكيل،اقتصاد وتسيير الابداع التكنولوجي،الجزائر،1994،.
www.edera.com.
بن يمينة كمال،التعبئة والتغليف على السلوك الشرائي للمستهلك الجزائري دراسة حالة: ملبنة ترافل/ البليدة،مذكرة ماجستير،تخصص تسويق دولي،منشورة ،جامعة ابو بكر بلقايد /تلمسان،2010/2011،.
حواس مولود، التحديات البيئية للتغليف وسبل معالجتها، مجمع مداخلات الملتقى الدولي الثاني حول الأداء المتميز للمنظمات و الحكومات، المنعقد بجامعة ورقلة يومي 22 و 23 نوفمبر 2011، معهد العلوم الإقتصادية المركز الجامعي البويرة/ الجزائر، .