The role of internal quality auditing in improving the process performance Under applications of ISO 9001 - A field study in Cement Company SCAEK-
Abstract
The aim of this study is definning the role of internal quality auditing in mechanisms of continuous improvement from the enterprise who adopting quality management system. As a result, we conducted a empirical study on the Cement Industry Entreprise SCAEK as one of the first Algerian entreprises who obtain the certification ISO 9001.
We found that SCAEK uses internal quality auditing to improve the performance of its process. In order of the presentation of organization features of the internal audit process, making it a continuous source for creating optimization perspectives and designing development projects for its process, farther than all leaders use internal quality auditing in leadership the performance of their process
References
1. العزاوي محمد عبد الوهاب. (2002)، أنظمة إدارة الجودة والبيئة§ISO 9000 ISO14000، ط 1، دار وائل للنشر، الأردن.
2. حمدي عبد العظيم.(2008)، المنهج العلمي لإدارة الجودة الشاملة، الدار الجامعية للنشر، مصر.
3. بوكميش لعلى.(2011)، إدارة الجودة الشاملة إيزو9000، الطبعة الأولى، دار الراية للنشر، عمان.
4. القزاز ابراهيم اسماعيل.(2010)، تدقيق أنظمة الجودة: مع الترجمة العربية للمواصفة2002 ISO 19011:، دار دجلة للنشر، الأردن.
5. جيمس إيفان وجيمس دين؛ تعريب سرور علي إبراهيم سرور. (2009)، الجودة الشاملة: الإدارة والتنظيم والاستراتيجية، دار المريخ للنشر، المملكة العربية السعودية.
6. سلمان زيدان.(2010)، إدارة الجودة الشاملة: الفلسفة ومداخل العمل، الجزء الأول، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
7. الهيتي صلاح الدين حسين. (2004)، الأساليب الإحصائية في العلوم الإدارية: تطبيقات باستخدام SPSS ، دار وائل للنشر للطباعة والنشر، عمان، الأردن.
- المراجع باللغة الاجنبية:
8. Froman. B.(2017), Du manuel qualité au manuel de management : l’outil stratégique, AFNOR, Paris, France.
9. Feujo.I (2005), Guide des audits: quelles synergies gagnantes pour l’entreprise?, Edition AFNOR, Paris, France.
10. Détrie.P.(2001), Conduire une démarche qualité, édition d’Organisation, Paris,France.
11. Huberac.J-P.(2001), Guides des méthodes de la qualité, édition Maxima, Paris, France.
12. NF ISO 19011 : Lignes directrices pour l’audit des systèmes de management de la qualité et/ ou de management environnemental, AFNOR, France. .(2002),
13. NF EN ISO 9001.(2015), Systèmes de management de la qualité : exigences, 5éme édition , AFNOR, France.
14. Kovalersky. O. (2010), Optimiser le pilote de vos processus avec la méthode de SOCLE, édition AFNOR, Paris, France.
15. FDX 50-176. (2000), Management de la qualité : management des processus, édition AFNOR, France.
16. Vilallonga. C. (2007), Audit qualité interne: manager avec efficacité son processus d’audit, 2ème édition, édition DUNOD, Paris, France.
17. Krebs. G et Mougin. Y. (2007), Les nouvelles pratiques de l’audit qualité interne, édition AFNOR, Paris, France.
18. Branderburg.H et Wojtyna. J-P.(2003), L’approche processus : mode d’emploi, édition d’Organisation, Paris, France.