Human Capital as a Mechanism to Achieve Competitive Competitive Advantage in Algerian Economic Institutions - Field Study at the Operational Directorate of Algerie Telecom, Chlef Branch.

  • Ahmed Youcef Chlef University
  • Mohamed Lamin Delhoum University of Oran
Keywords: Human Capital (Knowledge, Skills, Innovation and Creativity), Sustainable Competitive Advantage, Operational Directorate of Algerie-Chlef Communications

Abstract

The objective of this study was to identify the impact of human capital in achieving sustainable competitive advantage through studying the status of the practical directorate of Algeria Telecom, Chlef Branch. The study relied on the descriptive and analytical method in the sample method, ). The data was collected through the interview tool, and the analysis of the reports was carried out based on the official website of Algeria Telecom. The questionnaire was tested using a set of statistical methods such as simple linear regression analysis to test hypotheses.

 The study has reached a number of results, the most important of which is the degree of the impact of human capital on achieving competitive advantage in addition to the extent to which the dimensions of the independent variable affect the achievement of competitive advantage. The degree of influence stems from knowledge, skills, creativity and innovation

Which is the need to pay attention to human capital and invest in this vital resource, and develop effective training programs to develop human capabilities, skills and characteristics in order to achieve a sustainable competitive advantage.

References

2- Woodhall, M, )1987(« Human Capital Concepts » ING.Pasacharoulos (Ed), Economic of education: Research and Studies.
3- Chandra Shekar Kumar,)2006 (« Human Capital and Growth Empirix » the journal of Developing areas vol 40 N 01.
4- عبد اللطيف مصطفى،(2009)، دور رأس المال البشري في خلق القيمة في المؤسسات المصرفية، مجلة الواحات للبحوث والدراسات، جامعة غرداية، الجزائر، العدد07.
5- Vesna And rijevié Matovac, and all )2010 (« undertanding the importance of Human Capital and babor Market Competitiveness in the EU Candidate Countries and selecte » DEUMEMBERS Ekon, MISAO Praksa, N 19, Folder 02.
6- محمد محمد إبراهيم،(2009)، إدارة الموارد البشرية -رأس المال البشري من المنظور الإداري سلسلة وثائق الأساسيات والاتجاهات الحديثة في مهنة الإدارة، الدار الجامعية، الإسكندرية.
7- Lau, T. K. Chan, and T. Man,)1995(« The Entrepreneurial and Managerial Competencies of Small Business Owner/ Manager in Hong Kong Conceptual and Methodological Considerations » Paper presented at the 4th International Conference on Competence-based Management, Oslo, 18-20 June.
8- أكرم محسن مهدي الياسري،(2006)، القيادة الاستراتيجية والإبداع التنظيمي وتأثيرها في تحقيق الميزة التنافسية مجلة جامعة كربلاء العلمية، العدد الأول السنة 03.
9- Heizer, Jay and Barry Render)2008(« Operation Management » 8 thed، Prentice- Hall, and New Jersey.
10- فاضل حمد سلمان وآخرون،(2012)، أثر المنظمة المتعلمة في تحقيق الميزة التنافسية، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية، جامعة بغداد، العدد 32.
11- نبيل مرسي خليل، (1998)، الميزة التنافسية في مجال الأعمال، مركز الإسكندرية للكتاب، مصر.
12- عيسى محمود،(2012)، إدارة الموارد البشرية وتحقيق الميزة التنافسية، مجلة التدريب والتقنية، مجلة شهرية تصدر عن المؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني، العدد 158، altadrreb.net.
13- https://www.mpttn.gov.dz/ar/content موقع وزارة البريد والمواصلات السلكية واللاسلكية والتكنولوجيات و الرقمنة.
14- مجلة اتصالات الجزائر، مديرية الموارد البشرية، 09/04/2018
15- https://www.algerietelecom.dz/fr الموقع الرسمي لاتصالات الجزائر، تاريخ الإطلاع 20/10/2018.
• http://qu.edu.iq/el/mod/resource/view.php?id=3972 .
Published
2019-06-03
How to Cite
Youcef, A., & Delhoum, M. L. (2019). Human Capital as a Mechanism to Achieve Competitive Competitive Advantage in Algerian Economic Institutions - Field Study at the Operational Directorate of Algerie Telecom, Chlef Branch. Journal of Excellence for Economics and Management Research, 3(1), 149-172. https://doi.org/10.34118/jeemr.v3i1.689
Section
Original Article