إدماج تكنولوجيا الشاتبوت-روبوتات المحادثة- كأحد تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتعزيز الخدمات في قطاع الضيافة والسياحة
الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى تقديم إطار نظري للدور الذي يمكن أن تلعبه تكنولوجيا الشاتبوت في تطوير وتحسين الخدمات في قطاع الضيافة خاصة والذي يعتبر من أهم القطاعات وأكثرها تأثيرا على الاقتصاد. بداية بعرض المفاهيم حول مختلف متغيرات الدراسة من قطاع الضيافة والسياحة، وتقديم تعريفات لتكنولوجيا الشاتبوت والذكاء الاصطناعي والإسهامات التي قدمتها لتحسين خدمات قطاع السياحة والضيافة.
توصلت الدراسة إلى أن تكنولوجيا الشاتبوت أسهمت بشكل كبير في تغيير المفاهيم المرتبطة بخدمة الزبون بصفة عامة من خلال إدخال طرق غير بشرية للتواصل مع الزبون وتلبيه حاجاته في ظل العصرنة التي يتجه لها العالم حاليا ومستقبليا.
المراجع
• Akerkar, r. (2019). artificial intelligence for business. springer.
• Alhumoud, s., & al, e. (2018). arabic chatbot survey. int.j.adv.comp.sci.appl , 535-541.
• Buhalis, d., & cheng, e. s. (2020). Exploring the use of chatbots in hotels: technology providers’ perspective. Information and Communication Technologies in Tourism 2020 (pp. 231-242). Springer, Cham.
• Calvaresi, d., & al, e. The Evolution of Chatbots in Tourism: A Systematic Literature Review. Information and Communication Technologies in Tourism 2021 (pp. 3-16). springer.
• Danijel, l. l., & al, e. (2014). the business implications of chtbots. the 8th International Conference on Mass Customization and Personalization–. UNIVERSITY OF NOVI SAD–FACULTY OF TECHNICAL SCIENCES DEPARTMENT OF INDUSTRIAL ENGINEERING AND MANAGEMENT, (p. 207). Serbia.
• Ina. (2021, march). the history of chatbot . Retrieved octobre 13, 2021, from onlim.com: https://onlim.com/en/the-history-of-chatbots/.
• Insight.com. (n.d.). digital-innovation. Retrieved novembre 21, 2021, from insight.com: https://www.insight.com/en_US/what-we-do/digital-innovation/services/conversational-agents.html
• Iio, h. n., & lee, c. b. (2018). Understanding the Adoption of Chatbot. Future of Information and Communication Conference (pp. 632-643). Springer, Cham.
• Ivanov, s., & webster, c. (2017, octobre 19-21). Adoption of robots, artificial intelligence and service automation by travel, tourism and hospitality companies–a cost-benefit analysis. sofia university.
• Kotler, p., & al, e. (2021). marketing 5.0 technology for humanity. wiley & sons.
• Marketsandmarkets.com. (2020). Chatbot Market by Component. Retrieved novembre 21, 2021, from marketsandmarkets.com: https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/smart-advisor-market-72302363.html?gclid=Cj0KCQiA-eeMBhCpARIsAAZfxZC1AH0xWKKk_XZWm01_CMr0EhWWb_9aGKcKLwfZGTuRpGkdHxdBbxAaAn74EALw_wcB
• Moran, m. (2021, novembre 26). 25 Top Chatbot Statistics For 2021: Usage, Demographics, Trends. Retrieved aout 17, 2021, from startupbonsai.com: https://startupbonsai.com/chatbot-statistics/
• Mozafira, n. w., & al, e. (2021). Trust me, I'm a bot–repercussions of chatbot disclosure in different service frontline settings. Journal of Service Management .
• Patterson, b. (2020, decembre 08). Inside the Fourth Edition of the “State of Service” Report . Retrieved novembre 21, 2021, from salesforce.com: https://www.salesforce.com/resources/articles/state-of-service-inside-customer-service-trends/
• Radziwill, n., & benton, m. (2017). Evaluating quality of chatbots and intelligent conversational agents. arXiv preprint arXiv:1704.04579 .
• Reitknecht, r. (2020, april 7). The Rise of Chatbots in Hospitality for Revamping the Guest Experience. Retrieved septembre 15, 2021, from hospitalitynet.org: https://www.hospitalitynet.org/opinion/4097986.html
• Touni, r., & al, e. (2020). The application of Robots, Artificial Intelligence, and Service Automation in the Egyptian Tourism and Hospitality Sector (Possibilities, Obstacles, Pros, and Cons. Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality , 19 (03), 269-290.
• Ukpabi, d., & al, e. (2019). Chatbot adoption in tourism services: A conceptual exploration. In s. Ivanov, & c. Webster, Robots, Artificial Intelligence, and Service Automation in Travel, Tourism and Hospitality (pp. 105-121). Bingley: emerald publishing.
• Um, t., & al, e. (2020). How does an Intelligence Chatbot Affect Customers Compared with Self-Service Technology for Sustainable Services? Sustainability , 12 (12), 5119.
• UNWTO. (2021, novembre 15). together are we stronger. Retrieved from https://www.unwto.org/
• احمد الصالح سباع، و و اخرون. (2018). تطبيق استراتيجيات الذكاء الاصطناعي على المستوى الدولي (الامارات العربية المتحدة نموذجا). مجلة الميادين الاقتصادية (01)، 31-44.
• اسماء احمد خلف حسن. (مارس, 2020). السيناريوهات المقترحة لدور الذكاء الاصطناعي في دعم المجالات البحثية والمعلوماتية بالجامعات المصرية. مجلة مستقبل التربية العربيية .
• الان بونييه. (1993). الذكاء الاصصطناعي واقعه ومستقبله. (علي صبري فرغلي، المترجمون) الكويت: المجل الوطني للثقافة والفونون والاداب.
• خليل سمير شمطو. (2016). الادارة الفندقية بين النظرية والتطبيق (الإصدار 1). كربلاء العراق: مركز كربلا للدراسات والبحوث.
• نصر الدين سالمي، و كمال بن دهقل. (2020). دور الذكاء الاصطناعي في عملية تخطيط المنتج في شركة الاتصالات ooredoo الجزائر. مجلة العلوم الاقتصادية والتسيير والعلوم التجارية جامعة المسيلة (24).