The contribution of tourism marketing strategies in activating tourism in the Arab world

  • Athmane ALLAM Bouira University
  • Belkacem Touiza Bouira University
Keywords: tourism, tourism marketing, tourism marketing mix, tourism promotion, tourism marketing obstacles

Abstract

largest industries in the world economy, Tourism in our time has become a stand-alone industry of the, Tourism is a source of financial resources in hard currency in many tourist countries, as well as in terms of the employment they occupy, and the capital is continuous, and the variety of types, and is expected to further growth and expansion and prosperity, The majority of countries are working to maximize the positive effects of tourism and avoid their negative impacts through tourism development strategies and tourism marketing, which are aimed at increasing and maintaining tourism flows.

References

هاني حامد الضمور , تسويق الخدمات , [ط1؛عمان : دار وائل للنشر , 2002 ], .
حميد عبد النبي الطائي , مدخل للسياحة والسفر والطيران , ,[ط1؛عمان: مؤسسة الوراق للنشر,2003], ؛
عبد العزيز أبو نبعة , دراسات متخصصة في تسويق الخدمات , [ط1؛ عمان : مؤسسة الوراق للنشر , 2005 ], .
ثامر ياسر البكري , تسويق الخدمات الصحية , [عمان : دار اليازوري للنشر, 2005 ], .
عبد السلام أبو قحف , أساسيات التسويق , [ الاسكندرية : دار الجامعة الجديدة , 2002 ] , .
ثامر ياسر البكري , تسويق أسس ومفاهيم معاصرة , [عمان : دار اليازوري للنشر, 2006 ], .
خالد قاشي , " نظام المعلومات التسويقي وترشيد قرارات تسويقية ", رسالة ماجستير , كلية الاقتصاد, جامعة البليدة , 2007 , .
ثامر ياسر البكري , تسويق أسس ومفاهيم معاصرة , [عمان : دار اليازوري للنشر, 2006 ], .
محمد إبراهيم عبيدات , أساسيات التسعير في التسويق المعاصر , [ط1؛ عمان : دار الميسرة للنشر , 2004 ],
محمد جاسم الصميدعي , بشير عباس العلاق , مبادئ التسويق , [ط1؛عمان : دار المناهل للنشر , 2006 ], .
خالد مقابلة , التسويق الفندقي مدخل شامل ,[عمان : دار زهران للنشر , 1998 ], .
خليل المساعد, تسويق الخدمات وتطبيقاتها , [ط1؛ عمان : دار المناهج , 2006 ],
وائل مهنا منصور ، الفعالية الاقتصادية لسياسات التسويق والترويج السياسي في سورية ، رسالة دكتوراه في الاقتصاد ، جامعة تشرين ، سوريا ، 2011 .
إياد عبد الفتاح علي النسور ، تطوير استراتيجية تسويقية لتنمية السياحة العلاجية في الأردن ، أطروحة دكتوراه في التسويق ، جامعة عمان ، الأردن 2006 ، .
هاني حامد الضمور , هدى مهدي عياش, أثر المزيج التسويقي الخدمي على الصورة المدركة من قيل السياح, مقال بالمجلة الأردنية ,المجلد1,العدد1, 2005, .
خالد مقابلة ,تقييم لواقع وأبعاد السياحة الداخلية من وجهة نظر السياح الأردنيين , مقال في مجلة مؤتة للبحوث والدراسات,المجلد20, العدد1 ,2005 ,.
إياد عبد الفتاح علي النسور ، تطوير استراتيجية تسويقية لتنمية السياحة العلاجية في الأردن ، أطروحة دكتوراه في التسويق ، جامعة عمان ، الأردن 2006 ، .
بلقاسم تويزة , الترويج السياحي وأثره على تفعيل السياحة بالجزائر, أطروحة دكتوراه , كلية الاقتصاد , جامعة الجزائر3, 2015.
Kotler.p, Armstrong.G, pricipe of marketing, prentice –hal international, Inc,print in the usa 1999,.
Published
2018-12-23
How to Cite
ALLAM, A., & Touiza, B. (2018). The contribution of tourism marketing strategies in activating tourism in the Arab world. Journal of Excellence for Economics and Management Research, 2(02), 28-46. https://doi.org/10.34118/jeemr.v2i02.437
Section
Original Article