The contribution of knowledge management in achieving and enhancing the competitive advantage: Apple as a case study

  • amina seddiki جامعة قاصدي مرباح ورقلة، (الجزائر)
  • ismahan guerza جامعة قاصدي مرباح ورقلة، (الجزائر)،
Keywords: knowledge, knowledge management, competitive advantage, Apple company

Abstract

Knowledge is a significant strategic resource for organizations, therefore, interest in managing it and achieving its competitive advantages has increased. In this regard, our study focused on the knowledge management strategy of Apple as one of the most important pioneering companies in the technical and computer field. It was able to achieve competitive advantages and outperform its competitors; thus, answering the main research question which is: How does knowledge management contribute in achieving and enhancing competitive advantage in Apple company?

The results of the study proved that the company used the strategy of knowledge management as a competitive advantage, by paying attention to the research and development process to provide distinguished services and products owing to a continuous creativity and innovation processes, which enabled it to enhance its market position and occupy the first ranks globally in the smart phone market; and achieve high profits, which contribute in enhancing its competitive advantage.

References

Aliar Rahimli. (2012). knowledge management and competitive advantage. Information and knowledge management ، 2 (7).
Almsafir, YAO Mahdi. (2011). the role of knowledge management in sustaining competitive advantage within organizations: Areviw. African Journal of Business Management ، 5 (23).
Apple Annual Report. (2021).
Becerra- Fernandez، و Sabherwal R. (2010). knowledge management systems and processes. New York: M.E Sharpe.
Claire R McInerney، و Michael E.D koenig. (2011). Knowledge Management( KM) Processes in Organisations: Theoretical Foundations and Practice. USA: Morgan & Claypool.
counterpoint. (2022).
Elizabeth A Smith. (2001). The role of tacit and explicit knowledge in the workplace. Journal of Knowledge Management ، 5 (4).
Emma O'Brien، Seamus Clifford، و Mark Southern. (2011). Knowledge Management for Process, Organizational and Marketing Innovation: Tools and Methods. New Yourk: InformatIon ScIence Reference.
Fariborz Rahimnia، و Rahim Najminia. (2014). Effect of Social Capital Dimensions on Intellectual Capital: Case study Bank Hekmat Iranian. International Business and Management ، 8 (2).
Ikugiro Nonaka. (1991). The Knowledge-Creating Company. Harvard Business Review .
IKujiro Nonaka. (1994). Dynamic THeory of Organizational knowledge creation. ORGANIZATION SCIENCE ، 5 (1).
IKujiro Nonaka، Ryoko Toyama، و Toru Hirata. (2008). Managing Flow: A Process Theory of the knowledge- Based Firm. New York: PALGRAVE MACMILLAN.
John Girard، و JoAnn Girard. (2015). Deffining knowledge management: toward an applied compendium. Online Journal of Applied Knowledge Management ، 3 (1).
kimiz Dalkir. (2005). Knowledge management in theory and practice. USA: Elsevier Inc.
L Argote، و P Ingram. (2000). Knowledge transfer: A basis for competitive advantage in firms. journal of Organizational behavior and human decision processes ، 82 (1).
Muhammad Azam، Ahmad Bilal Khilji، و Waqas Khan. (2016). Knowledge Management as a Strategy & Competitive Advantage: A Strong Influence to Success. Public Policy and Administration Research ، 6 (10).
Nicolas Luciu، و Steven Fafard. (12 07, 2022). Part de marché smartphone: des ventes en baisse, mais Samsung reste leader. تاريخ الاسترداد 12 08, 2022، من https://www.cnetfrance.fr/news/part-de-marche-smartphone-39884221.htm
Robert J Howlett. (2010). Innovation through knowledge transfer. Springer- Verlag Berlin Heidelberg.
العرب. (2022). أبل تحتفظ بصدارة أعلى العلامات التجارية الأعلى قيمة. (12310).
أمال ياسين المجالي. (2009). مدى توفر وظائف إدارة المعرفة وأثرها في بلورة التميز التنظيمي- من وجهة نظر العاملين في سلطنة منطقة العقبة الاقتصادية الخاصة. مجلة دراسات للعلوم الإدارية، الجامعة الأردنية ، 36 (1).
حسان ثابت محمد ثابت، سيد أحمد حاج عيسى، و عبد حرجان سنان. (بلا تاريخ). الإستراتيجيات التنافسية كمدخل لتحقيق الميزة التنافسية المستدامة، دراسة ميدانية على عينة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية.
خضر مصباح إسماعيل طيطي. (2010). إدارة المعرفة: التحديات- التقنيات- الحلول. عمان: دار حامد للنشر والتوزيع.
رفعت عبد الحليم الفاعوري. (2014). أثر إدارة المعرفة في أداء المنظمات: بحوث محكمة منتقاة. القاهرة: منشورات المنظمة العربية للتنمية الإدارية.
سعد سلمان عواد المعيني. (2011). تقنيات إدارة التكلفة المطلوبة لمنظمات الأعمال العربية في تحقيق الميزة التنافسية إطار تكاملي مقترح لتقنيات التحسين المستمر. المجلة العراقية للعلوم الإدارية ، 7 (30).
عبد الرحمن الجاموس. (2010). إدارة المعرفة في منظمات الأعمال. عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.
عبد الستار العلي، عامر قنديلجي، و غسان العمري. (2012). المدخل لإدارة المعرفة. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
عمر جرادات. (26- 27 نوفمبر 2013). أثر المعرفة التشاركية والذاكرة التنظيمية على جودة القرارات الإدارية في المكتبات الجامعية الرسمية الأردنية. المؤتمر الرابع والعشرون للإتحاد العربي للمكتبات والمعلومات. المدينة المنورة، السعودية.
فتيحة بوحرود. (2014). إدارة الجودة الشاملة كمدخل لصناعة المزايا التنافسية بين النظرية والتطبيق في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بولاية سطيف. مجلة البحوث الاقتصادية والمالية (العدد الثاني).
لطفي معتوقي، و إيمان بن زيان. (2021). أثر إدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية: دراسة حالة شركة الإسمنت عين توتة- باتنة. مجلة الاقتصاد الصناعي ، 11 (01).
محمد فلاق، فايز بن ظفرة، و سميرة أحلام حدو. (2019). إدارة المعرفة كمدخل لإستدامة الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال: دراسة ميدانية لشركة موبيليس العاملة في الجزائر. مجلة دفاتر اقتصادية ، 10 (01).
محمد كنوش. (2015). دور الذكاء الاستراتيجي في تحقيق وتعزيز الميزة التنافسية للمؤسسة. مجلة اقتصاديات شمال افريقيا (13).
محمد كنوش، نبيل كنوش. (2016). دور إدارة المعرفة في تحقيق وتعزيز الميزة التنافسية المستدامة ببعض مؤسسات قطاع الإلكترونيك في ولايتي سطيف وبرج بوعريريج. مجلة الباحث الاقتصادي (06).
محي الدين القطب. (2012). الخيار الاستراتيجي وأثره في تحقيق الميزة التنافسية. عمان: دار حامد للنشر.
Published
2022-12-25
How to Cite
seddiki, amina, & guerza, ismahan. (2022). The contribution of knowledge management in achieving and enhancing the competitive advantage: Apple as a case study . Journal of Excellence for Economics and Management Research, 6(2), 249-270. https://doi.org/10.34118/jeemr.v6i2.3597
Section
Original Article