The reality of practicing academic advising in some Arab and international universities as a model
Abstract
Academic counseling is an essential pillar in the light of modern education, where it is considered as an important basis in the development of the educational process and improvement and decision-making to build an integrated personality capable of facing the future and challenge the difficulties with its variables and accordingly this concept has received the attention of many scientists, researchers and university administrators And educational systems, which was evident in the experiences of some Arab and foreign countries and the resulting development and progress.
Therefore, in this intervention we will focus on the basic elements of academic Counseling and counseling according to the following elements: Definition of Counseling, definition of academic Counseling Objectives of academic Counseling, types of academic Counseling, the foundations of academic Counseling, areas of academic guidance, academic Counseling curricula, the experiences of some Arab and foreign universities in counseling Academic and proposals for the development of academic Counseling at the Algerian University.
References
أبو أسعد، أحمد عبد اللطيف(2009).الإرشاد المدرسي. ط1، عمان: دار المسيرة.
أبو زعيزع،عبد الله(2009).أساسيات الإرشاد النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق. عمان: دار يافا.
أبو عبأه، صالح بن عبد الله ونيازي، عبد المجيد بن طاش(2000). الإرشاد النفسي والاجتماعي. جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، الرياض.
البلوي، محمد نواف(2014). مبادئ الإرشاد النفسي في المجال العسكري. ط1، السودان: دار الجنان.
جامعة فيلادلفيا(د – س). دليل الإرشاد والدعم الأكاديمي. كلية الحقوق.
الحراحشة، سالم إحمود صالح(2015). التوجيه والإرشاد (دليل الإرشادي العملي
حسين، طه عبد العظيم (2004). الإرشاد النفسي.ط1.عمان:دار الفكر.
حسين، هشام والأندلسي، رضا(2005).الخطة التنفيذية السنوية لوحدة الإرشاد الأكاديمي بكلية المجتمع فرع الطلاب. كلية المجتمع، جامعة حائل، المملكة العربية السعودية.
حواشين، مفيد نجيب وحواشين، زيدان نجيب(2007).إرشاد الطفل وتوجيهه.ط3، عمان: دار الفكر.
خضرة، عواطف محمود(2014).التوجيه والإرشاد التربوي المعاصر.ط1، عمان: الأكاديميون
الخطيب، صالح أحمد (2014 ).الإرشاد النفسي في المدرسة.ط1. الإمارات العربية المتحدة: دار الكتاب الجامعي.
الطلحي، عبد الرحمن هلال وسعد الغامدي، عبد الله الطيب وعبد الله الغامدي، رائدو البرهمتوشي، حسين محمد(2015). الإرشاد الأكاديمي لطلاب الدراسات العليا(أهميته، فلسفته، واستراتيجيته). دليل المشاركات الأكاديمية لمؤتمر الإرشاد الأكاديمي التعليم العالي لدول مجلس التعاون الخليجي الواقع والمأمول: مركز النشر العلمي جامعة الملك عبد العزيز.
عبد النبي أحمد محمد، زينب (2016). تصور مقترح لتفعيل خدمات الإرشاد الأكاديمي بالجامعات المصرية في ضوء بعض الاتجاهات العالمية. مجلة البحث العلمي في التربية، العدد 17 ص ص(474-508(.
عقلان، حميد محمد(2017). دليل الإرشاد الأكاديمي لنظام الساعات. جامعة العلوم والتكنولوجيا، صنعاء، اليمن.
عياد، مواهب إبراهيم والخضري، ليلى محمد(1995).إرشاد الطفل وتوجيهه. مصر: المعارف.
كيتا، جاكا ريجا وزيد إسماعيل، محمد(2017). تطوير الإرشاد الأكاديمي بجامعة السلطان زين العابدين الماليزية في ضوء التجارب العالمية. مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية، جامعة حمه لخضر الوادي، العدد21، ص ص(107-123(.
محمود محمد أحمد، سحر(2018) .الإرشاد الأكاديمي بجامعة تبوك: المشكلات وآفاق الحلول المتطورة. ورقة بحثية في مؤتمر الثامن لتطوير التعليم العربي، كلية التربية والآداب جامعة تبوك: المملكة العربية السعودية.
محي الدين، محمود وحسين فناكي، نورهان والمصري، أسامة وعبد اللطيف، أسامة وحسن، شيرين وفخري، ساره(2018). دليل الإرشاد الأكاديمي. جامعة فأروس بالإسكندرية: مصر.
مخلوفي سعيد(2016). واقع الحاجة إلى الإرشاد الأكاديمي لدى طلبة السنة الأولى جذع مشترك بجامعة باتنة. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة باتنة، الجزائر العدد (26).
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.