The pedagogical accompaniment as agate for realizing psycho-social integration of a university student - Reading theory -
Abstract
Studying at university is one the most important stages during a student’s learning process. It is such influential phase that can best shape and give his or her personality its: cognitive, emotional and behavioral components. Getting such cohesion and harmony between his internal integration of these components and outside reflection, can be best shown and seen on they he or she employs all his backgrounds and prerequisites to face, deal and life costs and adapt his character for future challenges.
Future confrontations a student could have may well represent and reflect the extent of his psychological and the social integration, since it gets the essential needs of reinforcement, help and accompaniment within his new environment (university). The process has been always set to be done in a form of consolidation and extension. That is why they established the pedagogical accompaniment in the authentic learning approach. That covers the psychological, social professional and scientific care and take part in the process of forming a university student who is well prepared to target the future and the unpredictable challenges as it has already planned.
Depending on what we have introduced above our study is aimed to explain in details and revealing obscurity on the importance of the pedagogical accompaniment as a gate for academic extension. All that is set in purpose of making the student’s psychological and social integration come true as a learning approach that is aimed to reform and achieve the willing efficiency and quality that the Algerian higher education would certainly fulfil throughout training courses.
References
أسماء هارون(2010): دور التكوين الجامعي في ترقية المعرفة العلمية-تحليل نقدي لسياسة التعليم العالي في الجزائر نظامLMD- رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة قسنطينة، الجزائر.
بطرس حافظ بطرس(2008): التكيف والصحة النفسية للطفل، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.
بودالي بن عون(2018): أسباب فشل المرافقة البيداغوجية في الجامعة-جامعة الأغواط نموذجا-، مجلة تطوير العلوم الاجتماعية، المجلد11، العدد1، جامعة الجلفة، الجزائر، ص-ص227-243.
بومعراف نسيمة (2015): الذكاء العاطفي وعلاقته بالتوافق النفسي الاجتماعي للطالب الجامعي، مجلة العلوم الإنسانية، العدد 41، جامعة بسكرة، الجزائر، ص-ص199-217.
ترة نورة (2018): دراسة استكشافية لواقع المرافقة البيداغوجية في الوسط الجامعي من وجهة نظر الطلبة، مجلة دراسات في علوم الإنسان والمجتمع، العدد الأول، جامعة جيجل، الجزائر، ص-ص27-56.
جعني أسماء، وأبي مولود عبد الفتاح(2018): معوقات المرافقة البيداغوجية لطلبة السنة الأولى جامعي من وجهة نظر الطلبة- دراسة ميدانية على عينة من طلبة السنة أولى بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد 33، جامعة ورقلة، الجزائر، ص-ص639-652.
حليمة قادري، ونصيرة بن نابي(2017): إشكالية جودة التكوين في نظام ل. م. د من خلال تطبيق المرافقة البيداغوجية للطالب الجامعي، مجلة دراسات في علوم الإنسان والمجتمع، العدد 23، جامعة جيجل، الجزائر، ص-ص357-386.
خضرة حلاب، وعواطف مام(2019): الصعوبات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في تطبيق المرافقة البيداغوجية- دراسة ميدانية بجامعة المسيلة نموذجا- مجلة أنسنة للبحوث والدراسات، المجلد10، العدد1، جامعة الجلفة، الجزائر، ص-ص77-90.
دولة خديجة، وناني نبيلة(2019): الاحتياجات التدريبية للمرافق البيداغوجي، مجلة الأنسنة للبحوث والدراسات، المجلد 10، العدد1، ، جامعة الجلفة، الجزائر، ص-ص159-173.
زينب محمود شقير(2003): مقياس التوافق النفسي، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة.
سامية عدائكة(2016): علاقة الشعور بالاغتراب بالتوافق النفسي والتحصيل الأكاديمي لدى عينة من طلبة الجنوب الكبير الدارسين بجامعات الشمال، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة الجزائر2، الجزائر.
سليم سعداني( ب ت): تقنيات تنشيط فرق التكوين والإشراف، خلية المرافقة البيداغوجية لفائدة الأستاذ حديث التوظيف، جامعة الشهيد حمة لخضر الوادي، الجزائر.
صلاح الدين أحمد الجموعي(2010): الاغتراب النفسي الاجتماعي وعلاقته بالتوافق النفسي والاجتماعي، دار زهران للنشر والتوزيع، ط1، عمان.
طاوس وازي (2006): التوافق النفسي الاجتماعي وعلاقته باتجاهات المراهق نحو الدراسة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الجزائر، الجزائر.
مريم بسيكر، وعبد الناصر سناني (2019): آليات تطوير المرافقة البيداغوجية في الجامعة الجزائرية- دراسة ميدانية من وجهة نظر الأساتذة بقسم علم النفس بجامعة عنابة-، مجلة أنسنة للبحوث والدراسات، المجلد10، العدد1، ، جامعة الجلفة، الجزائر، ص-ص111-124.
معاش حياة(2013): الاتجاهات نحو المدرسة وعلاقتها بالتوافق النفسي الاجتماعي-دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ بعض الثانويات بمدينة بسكرة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بسكرة، الجزائر.
الجريدة الرسمية (2009): المرسوم التنفيذي رقم 09-03 المؤرخ في 6 محرم 1430 الموافق لــــ 3 جانفي 2009.
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.