Regulations and ethics for using the academic advisor for psychological and educational tests and standards
Abstract
Measurement and diagnosis are a visible dimension of the academic advisory process, and the academic advisor realizes that there are an endless number of methods and procedures for discovering the apparent and hidden features of the mentor. Academic advisors adapt assessment and diagnostic procedures to satisfy the renewed and unique needs of the mentor.
Academic counselors use tests and measures to help the next guide to integrate into less threatening means of self-disclosure and to adapt the test procedures to conform with issues arising from diversity, and the advisor needs to use research and prepare and build standards to detect those who are predisposed to developing psychological behavioral disorders and this falls within the framework of The advisory plan within the university as a preventive path, unlike the traditional one, in which all students at the university are guided and it is general and comprehensive guidance, but the optimal application of such tests requires full awareness of the rules, ethics and scientific conditions that must be adhered to produce correct results.
References
دليل الإرشاد الأكاديمي لنظام الساعات ،2017،صنعاء اليمن .
صلاح الدين محمود علام، 2000، القياس والتقويم التربوي والنفسي، ط1 ، القاهرة، دار الفكر العربي.
صلاح الدين محمود علام،2006،الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية ، ط 1، ،الأردن ، دار الفكر للنشر والتوزيع.
صلاح الدين محمود علام ،2011،القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسية ، ط 4، عمان، دار المسيرة.
عبد الرحمن بن سليمان الطريري ،1997،القياس النفسي والتربوي نظرياته أسسه وتطبيقاته، ط1 ،الرياض ، مكتبة الرشد.
عماد احمد حسن علي ، القياس النفسي ، جامعة أسيوط.
عمر طالب الريماوي ،2017، بناء وتصميم الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية ، ط1 ، عمان الأردن، دار امجد للنشر والتوزيع.
محمد احمد الخطيب واحمد حامد الخطيب، 2011، الاختبارات و المقاييس النفسية، ط1 ، عمان الأردن، دار حامد للنشر والتوزيع.
محمود احمد عمر وآخرون ،2010،القياس النفسي والتربوي ،ط،1 عمان الأردن ، دار المسيرة.
نظام الإرشاد الأكاديمي بجامعة نجران، 2015، السعودية.
محمود كاظم محمود التميمي،2016،الإرشاد الجامعي، ط1 ،عمان-الأردن، مركز ديبونو لتعليم التفكير.
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.