Academic Advising is a conceptual introduction

  • Khalfallah DJABALLAH Laghouat's Superior school of teachers (Algeria)
  • Lamine AYAT University of Laghouat (Algeria)
Keywords: Concept of Guidance, Academic Guidance, Indicative Process

Abstract

Academic guidance is an essential and pivotal pillar of the educational system, as it is an objective response to social, economic and humanitarian variables at the heart of the system and its educational philosophy, as well as responding to the needs of the student to communicate with university education.

Academic guidance is central to the mentoring process: the educational institution and the student, reinforced by the role of a competent academic guide who works through the Academic Guidance Unit throughout the academic year. The academic guidance process is integrated with awareness and understanding of all parties to the mentoring process, with the aim of guiding the student to the most appropriate ways to choose the best ways to achieve the desired success and adapt to the university environment.

References

إبراھیم، مصطفى وآخرون،الزيات، احمد حسن، واخرون،(1972) المعجم الوسیط، ج1،ج2،القاهرة، مجمع اللغة العربية، جمهورية مصر العربية
بول، أشوین(2007).، تغییر التعلیم العالي/تطور التدریس والتعلم.)ترجمة: أحمد المغربي(،ط،1القاھرة: دار الفجر للنشروالتوزیع،
حسن منسي وإیمان منسي(2004).، التوجیه والإرشاد النفسي ونظریاته، ط ،1الأردن: دار الكندي،
حصة بنت سعد العريفي، لينا بنت سليمان الخليوي،2015، مدى تكامل الإرشاد الأكاديمي بين التعليم العام والتعليم العالي لتجويد المخرجات (انموذج مقترح) مؤتمر الإرشاد الأكاديمي في التعليم العالي لدول مجلس التعاون الخليجي.ص ص 16-29
الراجحي, إبراهيم محمد,( 2011م)برامج الإرشاد الأكاديمي في كلية العلوم الاجتماعية بجامعة الإمام محمد بن سعود
الإسلامية, بحث تكميلي مقدم لنيل درجة الماجستير في التوجيه والإرشاد الطلابي, جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية, الرياض
سعید، حسني العزة(2006) ، دلیل المرشد التربوي في المدرسة.ط1 ،عمان: دار الثقافة للنشر والتوزیع
عالية محمد محمد تراب الخياط (2015) مؤتمر الإرشاد الأكاديمي لدى مجلس التعاون الخليجي.
عبيد، عباس محمود) :(2019دور الارشاد النفسي والتوجيه التربوي في العملية التعليمية.كلية المستقبل الجامعة
الكبيسي عبد الواحد حميد، الكبيسي راضي محمد الفلاحي(2014).، أخلاقيات ومتطلبات التأهيل التربوي للأستاذ الجامعي عمان، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع
كمور مباسي (2014). أهمية تكامل الإرشاد الأكاديمي والإرشاد النفسي في تمكين الطلبة في التعليم المفتوح، الندوة الإقليمية تطوير الإرشاد الأكاديمي في الجامعات العربية والمؤسسات التعليمية، الجامعة العربية المفتوحة، فرع سلطنة عمان
المحبوب عبد الرحمن إبراهيم (2001). خصائص المرشد الأكاديمي كما يدركها طلبة كلية التربية بجامعة الملك فيصل، المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل، المجلد2، العدد1، ص ص33،76
محمد بن محمد احمد الحربي. (2015). تطوير خدمات الإرشاد الأكاديمي لطلبة الدراسات العليا في كلية التربية بجامعة الملك سعود على ضوء الخبرات العالمية- مؤتمر الإرشاد الأكاديمي في التعليم العالي لدول مجلس التعاون الخليجي.ص ص 16-29
Published
2021-10-14
How to Cite
DJABALLAH, K., & AYAT, L. (2021). Academic Advising is a conceptual introduction. Social Sciences Journal, 15(3(Special), 284-292. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i3Special.1524
Section
Articles