Caveats from the dangers of excessive use of information, and the legitimacy of censorship and prevention given the educational and media as a model

  • Mostafa HADAF University of batna 1 (Algeria)
  • Larbi FARHATI University of batna 1 (Algeria)
Keywords: Informatics, warnings, control, smart machines, risks

Abstract

Interest in informatics in the field of communication emerged, remarkably, in the late twentieth century, and increased at a rapid pace that pushes media institutions and educational systems to race in absorbing technological developments, and employing informatics in all areas of institutional life, in order to raise communication performance in general and the level of pedagogical communication in education. In particular, from the level of fulfillment of needs, to the level of achieving pleasure in satisfying educational needs, and to the level of preparing educational, educational and media institutions for what is believed to be the inevitable challenges of globalization, to accommodate the requirements of knowledge societies, which are post-industrial societies, which, as it is supposed, have begun since A time in the formation and creation of virtual groups and institutions. Despite the consensus of all that information technology provides institutions and individuals in educational, media and social communication with the finest forms of communication and interaction, and despite the consensus of specialists that institutions should keep pace with technological developments and provide generations with future experience, some studies have identified some negatives in the case of excessive use of information technology. It touches the humanity, intelligence, morals, centrality of existence and control over technology itself. It also affects societies - in the case of excessive international integration of the market - in their culture and identity, and hence this scientific article comes to highlight:

1 The importance of informatics in human communication in general and pedagogical communication in education (teaching) in particular.

2 Alert to the warnings issued by researchers from excessive use and focus on pleasure resulting from desire.

3 The legality of control and prevention of potential harm from excessive use of electronic communication.

References

أبو يعرب المرزوقي (2003 ) حسن حنفي . النظر والعمل والمأزق الحضاري العربي والإسلامي الراهن . ط1 .. دار الفكر المعاصر . دمشق .
أندرية بتروفيتش إركوف (1987 ) .العلوماتية مادة جديدة في التعليم الثانوي . في الاتحاد السوفياتي . مستقبليات 64 . مجلة التربية الفصلية . اليونسكو مجلد 17. ع . 4 . 1987 .
اينيت شونفلونج . (1997 ) العولمة تحد للتعلم الانساني . ت. محمد سعين الصبريني . الثقافة العالمية . ع 85 . 1997 . المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب . الكويت .
الحسين البيرات ( 2002 ) التمثل حفظ للماضي أم استباق لإدراك الحاضر . علوم التربية . ع. 22 . 2002 . المغرب .
خير الله عصار ( بط). مدخل للسيبرنيطيقا الاجتماعية . محاولة التحكم بالسلوك الاجتماعي .
رولان لوترباخ . وكارل فري (1987 ) البرامج التربوية الجاهزة نتائجها وآفاقها المستقبلية . مستقبليات 63 . المجلد 17. 3 . 1987 . اليونسكو .
رينيه دوبو . ( 1984) . ت . نبيل صبحي الطويل . إنسانية ... الإنسان نقد علمي للحضارة المادية . ط2 . مؤسسة الرسالة . بيروت .
سعدون سلمان نجم الحلبوسي . (2002) . الفلسفة التربوية البيئية دراسة في تطور الفكر التربوي البيئ منذ التاريخ حتى الفكر الفلسفي المعاصر . ط 2002 دار الهدى
شعاع اليوسف . (2006 ) التقنيات الحديثة فوائد وأضرار دراسة للتأثيرات السلبية على صحة الفرد . كتاب الأمة . العدد: 112. ط1..وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية قطر .
عاطف محمد .( 2006) أشهر المخترعين والاختراعات العظيمة في تاريخ البشرية . ط1 . .دار اللطائف . القاهرة
عبد النبي رجوان( 2005 ). التعليم في عصر المعلوماتية تجديدتربوي أم وهم تكنولوجي .ط الكتاب :46 . 2005 . منشورات الزمن . الدار البيضاء .
علي حرب . ( 1998 ) .الماهية والعلاقة .نحو منطق تحويلي . ط1 . المركز الثقافي العربي . الدار البيضاء.
علي محمد رحومة .( 2005 ) الإنترنت والمنظومة التكنو ـ اجتماعية يحث تحليلي في الآلية التقنية الإنترنت ونمذجة منظومتها الاجتماعية . ط1 .. مركز دراسات الوحدة العربية . بيروت .
كين سبنسر .ت . علي منصور . إسماعيل الرفاعي (2002) الأسس النفسية للتقنيات التربوية والوسائل التعليمية. ط1 .. مؤسسة الرسالة . بيروت .
لويس دومون( 2006 ) مقالات في الفردانية . منظرو أنثروبولوجي للأيديولوجية الحديثة ) ت. بدر الدين عردوكي . ط1 . مركز دراسات الوحدة العربية
المصطفى الخصاصي .( 2001 ) قضايا ابستمولوجية وديداكتيكية في مادتي التاريخ والجغرافية . ط1 . دار الثقافة . الدار البيضاء .
موريس أبو ناصر . (1995) أفكار جديدة لعالم جديد فصول في سلطة المعرفة . ط1 . . المركز الثقافي العربي . الدار البيضاء .
نبيل بن علي . (1990) الثقافة العربية وعصر المعلومات . رؤية لمستقبل الخطاب الثقافي العربي . عالم المعرفة .265 . 1990. المجلس الوطني للثقافة والفنون . الكويت.
Published
2021-09-30
How to Cite
HADAF, M., & FARHATI, L. (2021). Caveats from the dangers of excessive use of information, and the legitimacy of censorship and prevention given the educational and media as a model. Social Sciences Journal, 15(2), 114-128. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i2.1547
Section
Articles