The educational system from the approach by objectives to the approach with competencies between theory and practice in light of technological developments

  • Amel SENGOUGA University of anaba (Algeria)
  • Mostafa AOUFI University of batna 2 (Algeria)
Keywords: the educational system, the approach to goals, the approach to competencies

Abstract

The study seeks to analyze and evaluate scientific developments that in turn contribute to investment in human capital, and the first investment is in the educational system for its important role in the life of societies, as it has received continuous, renewed reforms and new approaches, whether in teaching methods and methods, curricula, teaching methods, formation and training of the teaching staff. Or the integration of information technology or approaches, and the study aimed to reach what theorists have reached in terms of an approach in which the learner was merely a recipient of knowledge to a party in the educational learning process according to the approach with competencies by solving problems, teamwork and project completion. As a result, the learner’s skills and his / her competence with knowledge and methodology emerge. As for the teacher, according to this approach, he is directed and innovative for learning situations between what is theoretical and how to apply it and embody it in the information age. And the anchor of the constellation of thorny developments in the educational system through stages of reforms and developments in the quality and quality of education necessitated reconsideration and reflection on these reforms.

References

جدي مليكة. (2017). المنظومة التربوية في الجزائر. من المقاربة بالأهداف إلى الكفاءات إلى الكفاءات الشاملة. جامعة الجلفة مجلة آفاق للعلوم. العدد 7.
سليمان نايت واخرون. (2004). مفاهيم بيداغوجية جديدة في التعليم الجزائر. دار الامازيغية.
عبد العزيز عميمر. (2003). مقاربة التدريس بالكفاءات ماهي؟ لماذا؟ كيف؟ دار الهدى. ط 1.
عبد الكريم غريب. (2003). استراتيجية الكفايات وأساليب تقويم جودة تكوینھا. منشورات دار التربية. ط3.
قرایریة حرقاس وسیلة. (2010). تقييم مدى تحقيق المقاربة بالكفاءات لأهداف المناهج الجديدة في إطار الإصلاحات التربوية حسب معلمي ومفتشي المرحلة الابتدائية. دراسة ميدانية بالمقاطعات التربوية بولاية ڤالمة. رسالة دكتوراه جامعة قسنطينة.
لخضر لكحل واخرون، (2009)، اساسيات التخطيط التربوي، النظرية والتطبيق، المعهد الوطني لتكوين مستخدمي التربية وتحسين مستواهم، الجزائر، ص119،122.
محمد الفالوقي. رمضان القذافي. (1997). التعليم الثانوي في البلاد العربية. ط1. الازاريطة. الإسكندرية.
محمد بن يحي زكريا واخرون. (2006). التدريس عن طريق المقاربة بالأهداف والمقاربة بالكفاءات المشاريع وحل المشكلات. الجزائر.
محمد شارف سرير ونور الدين خالدي. التدريس بالأهداف وبيداغوجيا التقويم. ط2.
محمد صالح حثروبي. (2002). المدخل إلى التدريس بالكفاءات. دار الهدى. الجزائر عين مليلة.
محمد عدنان وديع المعهد العربي للتخطيط W.W.W.API.ORG
وزارة التربية الوطنية. (1995). بيداغوجيا الأهداف مجلة همزة الوصل. العدد 5. الجزائر.
Published
2021-09-30
How to Cite
SENGOUGA, A., & AOUFI, M. (2021). The educational system from the approach by objectives to the approach with competencies between theory and practice in light of technological developments. Social Sciences Journal, 15(2), 129-140. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i2.1548
Section
Articles