The Presentation of Identity in Virtual Life A sociological study of self -presentation techniques through social media -Facebook as a model-

  • Hafidha DORBANE University of Algiers 2 (Algeria)
  • Soraya RAMDANI University of Algiers 2 (Algeria)
Keywords: Identity, virtual life, self-presentation, social media, Facebook

Abstract

In his dissertation “The Presentation of Self in Everyday Life”, the sociologist Erving Goffman used the Theatre, which was a feature of that era as an analogy for Social Interaction; within it, individuals are divided between Performers on that stage who seek to create desirable impressions, and Audience of observers who manage that impression. In this sense, interaction for Goffman becomes "a form of social organization leading to communication". In the context of technological revolutions, many theoretical approaches have found a possibility of projection; building analytical and explanatory models for social interaction and digital communication phenomenon. as technology becomes a feature of this era develops many concepts and practices, such as virtual space, virtual relationships, virtual identities..., in the context of what Manuel Castells called the Networked Society. If Goffman's dramaturgical perspective is based on understanding the transfer of concepts from theater to daily life, the present study came to shed the light on how those concepts transfer from the daily life to the virtual life -social media specifically-. As individuals present their self-identities through their personal pages through Facebook settings; so the latter becomes a virtual theater that provides to simulate the characteristics of the actual self.

Metrics

Metrics Loading ...

References

أدونيس. (2002). موسيقى الحوت الأزرق (الهوية، الكتابة، العنف). بيروت: دار الآداب.
أنجرس, موريس. (2014). منهجية البحث العلمي في العلوم الإنسانية. تر: بوزيد. صجراوي. وآخرون) الجزائر: دار القصبة للنشر.
أندريه, لالاند. (1996). موسوعة لالاند الفلسفية (المجلد الأول). تر: خليل. أ. خليل) بيروت-باريس: منشورات عويدات.
بارني, دارن. (2015). المجتمع الشبكي. تر: أنور. جمعاوي) قطر: المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات.
سمية, أوشن. (2016, جويلية). العولمة والأمن الهوياتي. المجلة الجزائرية للأمن والتنمية، 183-199.
شيفلر, إسرائيل. (2016). العوالم الرمزية، الفن والعلم اللغة والطقوس. تر:عبد المقصود. عبد الكريم) القاهرة: المركز القومي للترجمة.
صالح, سعد. (دون تاريخ). الأنا-الآخر: ازدواجي الفن التمثيلي. الكويت: عالم المعرفة.
عامر, أمال. (2019). المجتمع الإفتراضي والهوية الأنترنتية. في كتاب: ا. بوعمامة, الأنساق الافتراضية الجديدة –مدخل يوسيولوجي- . الجزائر: منشورات ألفا. 107-137.
غودار, إلزا. (2019). أنا أوسيلفي إذا أنا موجود - تحولات الأنا في العصر الافتراضي. تر:سعيد. بنكراد) المغرب: المركز الثقافي للكتاب.
فينسونو, جينيفياف. (2015). المجمعة والهوية. في كتاب: كاترين. هالبيرن وآخرون, الهويـ(ـات)ـة .. الفرد، الجماعة، المجتمع، تر:إبراهيم. صحراوي. الجزائر: دار التنوير. 83-88.
كعبوش, علي العلامي. (بدون تاريخ). مركزية مفهوم الاعتراف في تشكل الهوية الذاتية عند أكسل هونيث. 2021/20/ 02 , Consulté le الموقع: مؤمنون بلا حدود للدراسات والأبحاث: https://www.mominoun.com/articles/%D9%85%D8%B1%D9%83%D8%B2%D9%8A%D8%A9-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-
كوتون, ألكساندر. (2016). تقنيات استعراض الذات المثيرة للالتباس.في كتاب مجموعة باحثين, الهويات الرقمية: إمكانية التعبير عنها وتعقبها ، تر:عصام. المحيا. بيروت: منشورات ضفاف. 53-64.
كيسو, إيمانويل., و راي, بينيديكت. (2016). اقتصاد الاهتمام والحياة الخاصة. في كتاب: مجموعة باحثين, الهويات الرقمية: إمكانية التعبير عنها وتعقبها ، تر:عصام. المحيا. بيروت: منشورات ضفاف. 161-174.
لصلج, عائشة. (2016). الشبكات الاجتماعية والهوية الثقافية والاجتماعية للشباب. في كتاب: البشير. ربوح, السؤال عن الهوية . بيروت: منشورات ضفاف.451-466.
لو بروتون, دافيد. (2015). الوشم والثقب (الأقراط) ... ترقيع هوياتي؟.في كتاب: كاترين. هالبيرن وآخرون, الهويـ(ـات)ـة .. الفرد، الجماعة، المجتمع. تر: إبراهيم. صحراوي). الجزائر: دار التنوير. 143-152.
مارك, أدمون. (2015). البناء الهوياتي للفرد. في كتاب: كاترين. هالبيرن وآخرون, الهويـ(ـات)ـة .. الفرد، الجماعة، المجتمع، تر:إبراهيم. صحراوي. الجزائر: دار التنوير. 43-52.
مجمع اللغة العربية. (1989). المعجم الوجيز، مجمع اللغة العربية. مصر: مجمع اللغة العربية.
معلوف, أمين. (2016). الهويات القاتلة (الطبعة الرابعة). نر: نهلة. بيضون, لبنان: دار الفارابي.
Facebook. (s.d.). What Names Are Allowed on Facebook? Consulté le 01 09, 2021, sur Facebook Help center: https://m.facebook.com/help/1090831264320592/?helpref=hc_fnav
Goffman, E. (1956). The Presentation of Self in Everyday Life. Edinburgh: University Of Edinburgh Social Sciences Research Centre.
Goffman, E. (1963). STIGMA: Notes on The Management of Spoiled Identity. New York: Simon and Schuster Inc.
International sociological association. (1998). Books of the Century. Consulté le 01 05, 2021, sur https://web.archive.org/web/20140315213715/http://www.isa-sociology.org/books/books10.htm.
Omnicore Agency. (s.d.). Facebook by the Numbers: Stats, Demographics and Fun Facts. Consulté le 01 22, 2021, sur OmnicoreAgency.com: https://www.omnicoreagency.com/facebook-statistics/?fbclid=
Turkle, S. (1995). Life on the Screen: Identity in the Age of Internet. New York: Simon and Schuster Paperbacks.
Turkle, S. (2005). The Second Self: Computers and the Human Spirit. Massachusetts: Twentieth Anniversary Edition- The MIT Press.
Published
2021-09-30
How to Cite
DORBANE, H., & RAMDANI, S. (2021). The Presentation of Identity in Virtual Life A sociological study of self -presentation techniques through social media -Facebook as a model-. Social Sciences Journal, 15(2), 249-267. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i2.1569
Section
Articles