Totalitarianism philosophy from establishing rational judgment to a diversified destination
Abstract
The development in the sciences and methods that contemporary society has known has made the traditional philosopher who possesses the absolute truth alone, a view that collapses from within, and is exposed to the factors of erosion, so it became imperative for philosophy, if it wanted to communicate with its era, to invent new mechanisms that express Its current understanding and awareness, and this is what made the new philosophies focus in their research on this new philosophical process, as they call for a philosophical, political, social, and epistemological openness.
N and put philosophy today accepts all ready-made templates such as idealism, materialism and spiritualism and believes that every philosophical history begins in Greece and ends in Western capitals with the exclusion of all other philosophies, including Arab philosophy, and this situation in which philosophy has come to live has its reasons and factors where it was Among the important and direct causes that led to the creation of this kind of arbitrary and closed situation, the so-called holistic, which will be the subject of our discussion in this paper, what is totality in philosophy and how did it contribute to the stagnation of philosophical thinking and its abbreviation in one form, total and absolute
References
حسن حنفي. (1981). في الفكر العربي المعاصر.ط1. القاهرة: دار التنوير.
عبد الله ابراهيم. (1997). المركزية الغربية، ط1. الدار البيضاء: المركز الثقافي العربي.
فادي اسماعيل. (1993). الخطاب العربي المعاصر، ط2. الاسكندرية: دار الوفاء.
فتحي التريكي. (1985). أفلاطون والديا لكتيكة،ط1. تونس: الدار التونسية للنشر.
فتحي التريكي,. (1988). قراءات في فلسفة التنوع،ط1. بيروت: الدار العربية للكتاب.
فتحي التريكي. (1988). لفلسفة الشريدة، ط1. بيروت: مركز الإنماء القومي.
فريديريك هيجل. (1986). محاضرات في فلسفة التاريخ، ط2. ت امام عبد الفتاح امام. القاهرة: دار الثقافة .
كارل ماركس. (1978). رأس المال،ط2. ت محمد عيناني. بيروت: مكتبة المعارف.
محمد الخماسي. (1992). حول كتاب الفكر التاريخي في الحضارة العربية الاسلامية،ط1، تونس: الدار التونسية للنشر.
مصطفى عادل. (2002). كارل بوبر،ط1. بيروت: دار النهضة العربية.
مطاع صفدي. (1983). دولة السلطة دولة الجماعة. مجلة الفكر العربي المعاصر، العدد: 24، الاولى، 44- 61، مركز الانماء القومي.
ميشال فوكو. (1986). الحوار - المعركة. مجلة بيت الحكمة ، مجلة مغربية للترجمة في العلوم الانسانية، ملف حول ميشال فوكو ، / العدد الاول / السنة الاولى، 18 - 25 .
ناصيف نصار. (1979). طريق الاستقلال الفلسفي، ط2. بيروت: دار الطليعة .
Desanti, J. T. (1975). la philosophie silençeuse. Paris: le seuil.
Gonsete, F. (1960). la metaphisque et l'ouverture à l'experience. paris : Germain.
koyré, A. (1973). etudes d' histoire de la pensée scientifique. paris: gallimard.
Triki, F. (1991). l'esorit historien dans la civilisation arabe et islamique. Tunisie : maison tunisienne de l'edition.
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.