Classroom interaction and its relationship with the motive for school achievement among a sample of secondary school students in Laghouat

  • Djameleddine FATTAM University of Laghouat (Algeria)
Keywords: classroom interaction, motivation, school achievement

Abstract

The current study sought to reveal the relationship between classroom interaction and learning motivation among a sample of secondary school students in The City of Laghouat. The study was interested in detecting gender differences in both the level of motivation for learning and classroom interaction among the participants. The study was conducted on a sample of 127 students from both genders and the researcher relied on the analytical descriptive approach. The data obtained were analyzed using the (SPSS) program. The study reached many conclusions, the most important of which is that there is a positive and strong correlation between classroom interaction and learning motivation among the participants.

References

بوحمامة، جيلالي وعبد الرحيم، أنور والشحومي، عبد الله (2006): علم نفس التعلم والتعليم، الأهلية للنشر والتوزيع، الكويت
بوضياف، نوال (2013): التفاعل الصفي وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى نلاميذ السنة الأولى متوسط، مجلة البحوث التربوية والتعليمية، المدرسة العليا ببوزريعة، المجلد 2، العدد3 ، 259-272.
حمدان، محمد (1982): تعديل السلوك الصفي، بيروت، مؤسسة الرسالة.
الداودي، محمد وبوفاتح، محمد (2007): منهجية البحوث العلمية والرسائل الجامعية، دار ومكتبة الأوراسية، ط1.
دريسي، رزيقة (2018): التفاعل الصفي وعلاقته بتنمية الابداع لدى التلاميذ، رسالة ما جستير غير منشورة، جامعة لمسيلة، الجزائر.
الرواف، آلاء سعد لطيف (2003): أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء وعلاقتها بالدافع للانجاز الدراسي لدى طلبة جامعة بغداد، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية للبنات جامعة بغداد، العراق
الشنطي، راشد محمد وعبد الله، محمد (1989): التعلم والتعليم الصفي، عمان، الاهلية للنشر والتوزيع.
عبد الهادي، نبيل احمد (2000): نماذج تربوية تعليمية معاصرة ،دط، عمان ،الأردن، دار وائل
فرطاس، رندة (2015): تأثير جماعة الرفاق على التفاعل الصفي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بسكرة، الجزائر.
قامي، يوسف وأبوجابر، ماجد ونايفة، قطامي (2000): تصميم التدريس، عمان، دار الفكر.
مداحي، لعربي وبوقصارة، منصور (2018): علاقة التفاعل الصفي بالدافعية للإنجاز لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي، مجلة التنمية البشرية، مخبر التربية والتنمية، جامعة وهران 2، العدد 10، 56-75
النشواتي، عبد المجيد(1985): علم النفس التربوي، مسقط، وزارة التربية والتعليم وشؤون الشباب.
Wubbels, T., & Levy, J. (1991). A comparison of interpersonal behavior of Dutch and American teachers. International Journal of Intercultural Relations, 15(1), 1–18.
Published
2021-09-30
How to Cite
FATTAM, D. (2021). Classroom interaction and its relationship with the motive for school achievement among a sample of secondary school students in Laghouat . Social Sciences Journal, 15(2), 406-417. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i2.1581
Section
Articles