The effectiveness of an integrative psychotherapeutic protocol in improve the visual perception of the children with learning disabilities, an experimental study with samples of children in the Sétif region

  • Hamza LAAZAZGA University of Setif 2 (Algeria)
Keywords: Psychotherapeutic protocol, integrative approach, visual perception, learning disabilities

Abstract

The aim of this study is to propose a psychotherapeutic protocol under the integrative approach in order to improve the visual perception of a sample of eight children with developmental learning disabilities in the Sétif region.

We have established a multi-polar therapeutic unit and we applied to a selective sample by using a range of a standardized clinical instruments such as interview and observation, along with the performance and projective tests like the Ziyat visual perception difficulty test and draw-a-man test, and we have used the Wilcoxon test to identify the differences in rank averages of the level of experimental group prior to and after the application of the protocol.

The results showed that the protocol has enabled a high level of effectiveness statistically and clinically approved, in the improvement of the visual perception of the children with developmental learning disabilities.

References

البطاينة أسامه محمد، الرشدان مالك أحمد ، السبايلة عبيد عبد الكريم، الخطاطبة عبد المجيد محمد.(2005). صعوبات التعلم النظرية والممارسة، الطبعة الأولى، الأردن، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة.
البوابة الوطنية للإشعار عن الأطروحات. (2020). أطروحات حول موضوع علاج صعوبات التعلم مسترجع بتاريخ 18/02/2020 رابط: https://www.pnst.cerist.dz/pnstARABE/recherche.php?ti=%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA+%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85&btnsearch=&nb=10&pg=1
بودية خالد. ( 2013). ربع مليون تلميذ لا يدرسون جيدا، جريدة الخبر، عدد 11-08-2013، ص 07.
جارحي السيد يوسف الجارحي. (2009). فعالية برنامج لتنمية مهارات الأداء البصري والإدراك الصوتي في علاج صعوبات تعلم القراءة والكتابة لدى الأطفال، دراسة مقدمة للحصول على درجة دكتوراه فلسفة في التربية تخصص تربية خاصة، جامعة عين شمس مصر.
الخزندار نائلة نجيب نعمان. (2006). فاعلية موقع إلكتروني على التفكير البصري والمنظومي في الوسائط المتعددة لدى طالبات كلية التربية بجامعة الأقصى، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، المجلد الثاني، الصفحات 620 – 645.
ربحي حسن مهدي. ( 2006). فاعلية استخدام برمجيات تعلمية على التفكير البصري والتحصيل في تكنولوجيا المعلومات لدى طالبات الصف الحادي عشر، رسالة ماجستير منشورة بالجامعة الإسلامية غزة، فلسطين.
السباعي خديجة أحمد. (2004). صعوبات التعلم أسسها نظرياتها وتطبيقاتها، الطبعة الأولى، القاهرة، دار النشر مكتبة النهضة المصرية.
سطوحي منال. (2011).مقرر في الهندسة قائم على التكامل الفني والمعماري لتنمية التفكير البصري الهندسي، دراسات في المناهج وطرق التدريس، العدد 170، الصفحات 105- 161.
سليمان عبد الواحد يوسف إبراهيم. (2010). المرجع في صعوبات التعلم النمائية والأكاديمية والاجتماعية والانفعالية، مصر، مكتبة الأنجلو مصرية.
السيد عبد الحميد سليمان.(2000). صعوبات التعلم، تاريخيها، مفهومها تشخيصها وعلاجها، دار الفكر العربي، القاهرة مصر.
السيد عبد الحميد سليمان.(2002). فاعلية برنامج في علاج صعوبات الإدراك البصري وتحسين مستوى القراءة لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم، دراسات تربوية واجتماعية، جامعة حلوان - كلية التربيةـ، المجلد 8 العدد الأول، الصفحات 155-186.
سيلامي نوربار، ترجمة وجيه أسعد. (2001). المعجم الموسوعي في علم النفس، دمشق، منشورات وزارة الثقافة السورية.
الشوبكي فداء محمود يوسف. (2010). أثر توظيف المدخل المنظومي في تنمية المفاهيم ومهارات التفكير البصري بالفيزياء لدى طالبات الصف الحادي عشر. رسالة ماجستير. بالجامعة الإسلامية غزة، فلسطين.
صياح منصور عبد الله. (2017). فاعلية برنامج تدريبي في تنمية بعض مهارات الإدراك البصري لدى التلاميذ ذوي الإعاقة الذهنية البسيطة المدموجين بالمدارس الابتدائية، مجلة علوم التربية، العدد 67، الصفحات 93-128.
مجدي عبد البديع محمد وكمال أحمد شريف. (2013). وظيف الإدراك البصري و التقنيات الجرافيكية في تصميم الصورة التعليمية، مجلة الدراسات التربوية و الإنسانية، جامعة دمنهور مصر، المجلد الخامس، العدد الأول، الصفحات 179-220.
واصف محمد سلامة العابد، السيد يحي محمد.(2014). فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الإدراك البصري و أثره على التمييز بين الأحرف المتشابهة في اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة الأساسية لذوي صعوبات التعلم في محافظة المجمعة، المجلة التربوية الدولية المتخصصة، المجلد الثالث العدد الخامس، الصفحات 177-205.
Brunet Dominique, (2007). Une approche en psychothérapie éclectique intégrative, Saint-Denis, France. , édition publibook.
D. Taghvayi, Sh. Vaziri, F. Lotfi Kashani. (2012). The Effectiveness of Integrative Approach, Fernald Multi-Sensory Technique on Decrease Reading Disability, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 69, pages 1264-1269.
Helena Drury Nadja Alim, (2014),"Integrative psychotherapy in intellectual disabilities: using cognitive-behavioural and psychodynamic formulations", Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities, Vol. 8 Iss 3 pages. 197 – 209.
Pasquasy René (1967). Le test du dessin d'un bonhomme de Fl. Goodenough: Manuel d'interprétation, Belgique, édition Editest.
Rengade Charles-Edouard, Cardine Michel Marie, (2009). L'éclectisme en psychothérapie, Les Grands Dossiers des Sciences Humaines/6 (N°15.
Rolland, Christine, et Sicot François. (2012). Les recommandations de bonne pratique en santé. Du savoir médical au pouvoir néo managérial, Gouvernement et action publique, vol. 3, no. 3
Zannier Françoise, (2010): ECLECTISME ET INTÉGRATION EN PSYCHOTHÉRAPIE, Paris, France, éditions-harmattan.
Published
2021-09-30
How to Cite
LAAZAZGA, H. (2021). The effectiveness of an integrative psychotherapeutic protocol in improve the visual perception of the children with learning disabilities, an experimental study with samples of children in the Sétif region . Social Sciences Journal, 15(2), 485-499. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i2.1588
Section
Articles