The effect of the effectiveness of a program based on applied behavior analysis in children with autism spectrum disorder

  • Kalthoum GUIR University of Ouargla (Algeria)
  • Shahrazad NOUAR University of Ouargla (Algeria)
Keywords: Behavior, behavior analysis, behavior analysis program, autism spectrum disorder

Abstract

       The current study aims to identify the effectiveness of the program based on applied behavior analysis with the aim of modifying the behavior of a group of children with autism spectrum disorder, by relying on the experimental approach with a one-group design. The study concluded that there are statistically significant differences between the scores of the pre-measurement and the scores of the post-measurement in the study sample on the CARS-2 scale, and the standardized behavior scale in favor of the post-measurement.

Author Biography

Shahrazad NOUAR, University of Ouargla (Algeria)

       The current study aims to identify the effectiveness of the program based on applied behavior analysis with the aim of modifying the behavior of a group of children with autism spectrum disorder, by relying on the experimental approach with a one-group design. The study concluded that there are statistically significant differences between the scores of the pre-measurement and the scores of the post-measurement in the study sample on the CARS-2 scale, and the standardized behavior scale in favor of the post-measurement.

References

الأقرع ،مصطفى راغب.(2017).السلوك النمطي لذوي طيف التوحد.القاهرة.مصر: مكتبة الأنجلو مصرية.
البطانية.(2011) .أثر برنامج تعديل سلوك مقترح في خفض أنماط السلوكية لدى اطفال التوحد.مجلة العلوم التربوية.المجلد(12)،العدد(3).
سالم،إيمان جمال.(2015).فاعلية برنامج تحليل السلوك تطبيقي في تعديل السلوك لدى اطفال التوحد، رسالة ماجستير،كلية التربية تخصص الصحة النفسية،الجامعة الإسلامية غزة.
الشامي،وفاء.(2004) .سمات الذاتوية .جدة،السعودية:مركز جدة للذاتوية.
الشربيني ،لطفي.(2000م) .أساليب جديدة لعلاج التوحد،مصر: دار الفكر العربي،(ط1).
الشرقاوي ،محمود ،عبد الرحمن،عيسى.(2018) .الطفل التوحدي.الجزائر:دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع.
الشيخ ديب ،رائد.(2004). تقييم برنامج لتطوير المهارات التواصلية والاجتماعية والاستقلالية الذاتية لدى الأطفال التوحديين. رسالة دكتوراهغير منشورة،الجامعة الاردنية، عمان.
عدس،عبدالرحمان .(1999).أساسيات البحث التربوي .عمان: دار الفرقان.(ط3).
قاسم سالم ،سماح.(د.س).برنامج تحليل السلوك التطبيقي، كلية التربية الخاصة،الرياض.
محمد ،عبد الرزاق.(2010).اضطراب طيف التوحد،ندوة الإعاقات النمائية،البحرين:جامعة الخليج العربي.
منذر،وسام، (2013).فاعلية برنامج تدريبي سلوكي بمشاركة الأمهات وخفض بعض المشكلات السلوكية لدى اطفال التوحديين ،رسالة دكتوراه، كلية التربية، جامعة دمشق، دمشق.
American psychiatric Association.(2003).Diagnostique et statistical manual of metal disorder.
Kimberly,Maich.(2016) Applied Behavior Analysis,Fifty cas studies in Home school,and connuriy settings,.
Michael,W 1999).):Microsft.(R)Encorta Encyclopedia..
Montegomery ,J.Newton,B,sinth,CH.(2008 .Gilliam,scand Edition,Journal of psycho educational Assessnent,vo l (26).M u B.
Myles,B.swanson,T,HolverstottJ.Duncan M.(2007 Autism spectrum Disorder AHandbook for parent and professionals (ist Ed),london.prager publishers.
Roeyers,H.(1995 ). Apeer mediated proximity intervention to facilitate the social interaction of
children with a pervasive developmental disorder,British Journal of special
education ,22(4),Dee,161-167.
Published
2022-11-15
How to Cite
GUIR, K., & NOUAR, S. (2022). The effect of the effectiveness of a program based on applied behavior analysis in children with autism spectrum disorder. Social Sciences Journal, 16(3(Special), 158-168. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i3.2633
Section
Articles