The importance of relational dynamics and the use of play in the care of autism spectrum disorders

  • Fatiha BENMOUFFOK University of Blida 2 (Algeria)
  • Asma KADDOURI University of Blida 2 (Algeria)
Keywords: Relational dynamism, gameplay, psychological care, autism spectrum disorder

Abstract

Autism is a problematic basically associated with specificities in the use of topics and ruminant interest in things, For it is considered a developmental disorder that affects the mental functions of the child, so that we find him having difficulties in using language and communicating with others, whether it was verbal or non-verbal and this makes him lose the skills of Communicating, interaction, and integration with others, which shows signs of isolation and introversion, and not participating with their peers or others in their various childish activities, as well as suffering from their lack of understanding and the others understanding towards their feelings, actions and desires,

In addition the autistic children have potential capabilities that we can show up by making them more connected and interacting with others, through an interactive relational dynamic that improves the social interaction level and communication with others, in both verbal and non-verbal, So that building a relationship with the original environment with all its genetic and biology is considered  a definite contributor and interactor in their emotional development and this helps them to stimulate the interaction spirit, harmony and dealing with others, and work to discover their abilities and skills through their communication with their peers and with their own original environment.

References

إبراهيم، ع. (2011). اضطراب التوحد (الأوتيزم) أغراضه أسبابه وطرق علاجه. القاهرة. علم الكتب للنشر والتوزيع.
العناني، ع. (2014). اللعب عند الأطفال الأسس النظرية والتطبيقية. ط 9. المملكة الأردنية الهاشمية. دار الفكر ناشرون وموزعون.
بن سعد، أ. بورزق، ك. (2016). تقنية العلاج باللعب لدى الطفل التوحدي، دراسة ميدانية الأطفال التوحديين بالأغواط الجزائر. سلسلة المحاضرات العلمية. مركز جيل البحث العلمي. لبنان.
بن موفق، ف. (2020). أثر برنامج علاجي متمركز على العلاقة طفل – أم (محيط) في التطور الإيجابي لحالات التوحد. مجلة حوليات الجزائر. 34. 02. 629-646
خطاب، محمد عادل. (1964). الألعاب الريفية الشعبية. القاهرة. مكتبة الأنجلو المصرية.
خطاب، م. (2004). فاعلية برنامج علاجي باللّعب لخفض درجة بعض الاضطرابات السلوكية لدى عينة من الأطفال التوحديين. رسالة دكتوراه. جامعة عين شمس.
خطاب، م، حمزة، أ. (2008). سيكولوجية العلاج باللعب مع الاطفال ذوي الاحتياجات الخاصة. عمان ـ الأردن. دار الثقافة للنشر والتوزيع.
داودي، أ.، بوفاتح، م. (2007). منهجية كتابة البحوث العلمية والرسائل الجامعية. ط1. الأغواط. دار ومكتبة الأوراسية. الجلفة.
درادكة، إ. خزاعلة، أ. (2017). المظاهر السلوكية لأطفال اضطراب طيف التوحد وعلاقتها بالتواصل الاجتماعي في محافظة عجلون من وجهة نظر معلميهم. Zarqa Journal for Research and Studies in Humanities. المجلد 17. العدد3. 777-789
سرى، ر. (2018). التفاعل الاجتماعي لدى أطفال التوحد. مجلة كلية التربية. العدد 38.
شاش محمد سلامة، س. (2001). اللعب وتنمية اللغة لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية. القاهرة. دار القاهرة.
النجدي، ع. (1994). المشكلات السلوكية عند الأطفال. دبي. جمعية دار البر.
علاونة، أ. صمادي، أ. (2018). أثر برنامج إرشادي باللّعب في مستوى التكيف الاجتماعي والعزلة لدى عينة من الأطفال الأيتام المحرومين. المجلة الأردنية في العلوم التربوية. المجلد 14. العدد 1. 59-70
مشهور، م.(2016)، فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على أنشطة اللعب الجماعي في تنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي التوحد في إمارة أبو ظبي – دولة الإمارات العربية المتحدة (دراسة حالة). أطروحة مقدمة لاستكمال متطلبات الحصول على درجة الماجستير في التربية. جامعة الإمارات العربية المتحدة.
مصطفى، أ. الخميسي، أ. (2005). دور أنشطة اللّعب الجماعية في تنمية التواصل لدى الأطفال المصابين بالتوحد. مركز دراسات وبحوث المعوقين. https://www.kau.edu.sa/Files/372/Researches/2382_8_5.pdf (consulté le 22/12/2010).
نبيل، ع. (2004). سيكولوجية اللعب وأثرها في تعلم الأطفال. ط1. عمان. دار وائل للنشر.
نصار، ح. (2017). فاعلية برنامج تدريبي باستخدام الأنشطة الحركية للحد من السلوك العدواني لدى عينة من أطفال التوحد. رسالة مكملة لدراسة الحصول على درجة الماجستير في علم النفس. كلية التربية جامعة الأزهر. غزة.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistic mental disorders: fifth edition, England. New scholl library
Amy, D. (2013). Comment aider l’enfant autiste. Paris. Dunod
Banerjee and Ray. (2013). Development of play therapy module for children with autism. Journal of the india academy of applied psychology. 39. 02. 245-25.
Gepner, B. (2011). Pour une approche intégrative des désordres de la constellation autistique. Actualités sur la prise en charge des Troubles Envahissants du Développement. Marseilles, Solal. p. 11-62
Hochmann, J. (2009). Histoire de l’autisme. Paris. Odile Jacob
Jung and Sainato. (2013). Teaching play skills to young children with autism. Journal of intellectual and developmental disability. 38. 01. 74-90
Published
2022-11-15
How to Cite
BENMOUFFOK, F., & KADDOURI, A. (2022). The importance of relational dynamics and the use of play in the care of autism spectrum disorders. Social Sciences Journal, 16(3(Special), 201-213. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i3.2636
Section
Articles