Philosophy of difference and pedagogy of radical education

  • Hamid ALOUACH University of Chlef (Algeria)
  • Boubaker DJILALI University of Chlef (Algeria)
Keywords: the difference, education, post-structuralism, Foucault, Derrida

Abstract

This article analyses the concepts of education and teaching that Derrida and Foucault developed from the 1980’s on notably by relying on difference philosophy, and it seeks to answer the question: To what extent does deconstruction’s practical turn, in particular the development of the concepts of law, autonomy, and respect, also respond to an implicit question concerning the conditions of pedagogy possibility?

References

بغورة، ز.(2011) ، مفهوم الخطاب في فلسفة ميشال فوكو. مصر.المجلس الأعلى للثقافة .
تودوروف،ت، ترجمة عياشي، م . (2009 ) . لحياة المشتركة. بيروت . المركز الثقافي العربي .
دريدا،ج،ترجمة عياشي،م. ( 1993) . أطياف ماركس. حلب. مركز الإنماء الحضاري .
الشيخ،م،(2014). ما معنى التفكيك. ط1 .مصر. دار البدائل للطبع و النشر .
مطاع صفدي.(2004). من حضارة العنف إلى الإنسية النقدية براديغم: الجيوسياسي والجيوفلسفي. مجلة الفكر العربي المعاصر .عدد 128 – 129 . ص 13.
BAKER. Peter. (1995). Deconstruction and the Ethical Turn. University Press of Florida.
Beaufret. J. (1973). Dialogue avec Heidegger. Tome 2. Minuit.
Derrida Jacques. (1972). Marges de la philosophie. Paris. Collection Critique Éditions de Minuit.
Foucault. Michel. (1969). L’archéologie du savoir. Paris. Gallimard.
Granier.J.(1996). Le probleme de la verite dans la philosophie de Nietzsche. Paris. Seuil.
Lyotard. Jean-François. (1979). La condition postmoderne. Rapport sur le savoir. Paris. Éditions de Minuit.
Ricœur,p .(1995). La critique et la conviction. Paris. Calmann-Lévy.
Ricœur.p. (1990). Soi-même comme un autre. Paris. Seuil.
Published
2023-09-30
How to Cite
ALOUACH, H., & DJILALI, B. (2023). Philosophy of difference and pedagogy of radical education. Social Sciences Journal, 17(2), 173-181. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i2.3507
Section
Articles