Philosophy of difference and pedagogy of radical education
Abstract
This article analyses the concepts of education and teaching that Derrida and Foucault developed from the 1980’s on notably by relying on difference philosophy, and it seeks to answer the question: To what extent does deconstruction’s practical turn, in particular the development of the concepts of law, autonomy, and respect, also respond to an implicit question concerning the conditions of pedagogy possibility?
References
تودوروف،ت، ترجمة عياشي، م . (2009 ) . لحياة المشتركة. بيروت . المركز الثقافي العربي .
دريدا،ج،ترجمة عياشي،م. ( 1993) . أطياف ماركس. حلب. مركز الإنماء الحضاري .
الشيخ،م،(2014). ما معنى التفكيك. ط1 .مصر. دار البدائل للطبع و النشر .
مطاع صفدي.(2004). من حضارة العنف إلى الإنسية النقدية براديغم: الجيوسياسي والجيوفلسفي. مجلة الفكر العربي المعاصر .عدد 128 – 129 . ص 13.
BAKER. Peter. (1995). Deconstruction and the Ethical Turn. University Press of Florida.
Beaufret. J. (1973). Dialogue avec Heidegger. Tome 2. Minuit.
Derrida Jacques. (1972). Marges de la philosophie. Paris. Collection Critique Éditions de Minuit.
Foucault. Michel. (1969). L’archéologie du savoir. Paris. Gallimard.
Granier.J.(1996). Le probleme de la verite dans la philosophie de Nietzsche. Paris. Seuil.
Lyotard. Jean-François. (1979). La condition postmoderne. Rapport sur le savoir. Paris. Éditions de Minuit.
Ricœur,p .(1995). La critique et la conviction. Paris. Calmann-Lévy.
Ricœur.p. (1990). Soi-même comme un autre. Paris. Seuil.
Copyright (c) 2023 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.