Contribution Academic counseling Represented in Indicative quotas at Performance of undergraduate students for the evolutionary tasks of professional maturity According to Super

  • Hadj KADOURI University of Ouragla (Algeria)
  • Amhamed KADOURI University of Adrar (Algeria)
Keywords: Psychological counseling, Indicative quotas, professional maturity, Super Theory

Abstract

The present study aimed  To search About  To what extent Contribution Academic counseling Represented in Indicative quotas at Performance of undergraduate students  For the evolutionary tasks of professional maturity According to Super Theory and we followed the descriptive approach To research the aspects the study Which Applied with150 students  And To collect data A questionnaire was designed for this purpose and After statistical analysis For data We have reached the following conclusions :  Academic counseling Contributes at Performance of undergraduate students  For the evolutionary tasks of professional maturity There were no differences in that  between the study sample students according to gender, specialization and level

References

الخياط ماجد محمد: (2011) مقدمة في مناهج البحث العلمي , الاردن, دار الراية للنشر والتوزيع
الداهري صالح حسن : (2005) سيكولوجية التوجيه المهني ونظرياته, الأردن , دار وائل للنشر
السواط وصل الله بن عبد الله حمدان (2008) فاعلية برنامج ارشادي معرفي سلوكي في تحسين مستوى النضج المهني وتنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لدى طلاب الصف الأول الثانوي بمحافظة الطائف . أطروحة دكتوراه في علم النفس توجيه تربوي ومهني . جامعة أم القرى . السعودية
أمال أحمد يعقوب(1989)، علم النفس الاجتماعي للصفوف الثانية في التربية، جامعة بغداد، بيت الحكمة.
خلاصي مراد (2006/2007م)، اتخاذ القرار في تسيير الموارد البشرية واستقرار الإطارات في العمل، قسنطينة: وزارة التعلیم العالي والبحث العلمي- جامعة منتوري.
فیصل الشلوي: اختیارات الطلاب الجامعیین في المجتمع السعودي لیست استثناء، صحیفة الریاض الیومیة الصادرة من مؤسسة الیمامة الصحفیة، لعدد 14508 ،2008 ،01 ،com.wAriayad.w.w ،1/05/2016
الأعور، إسماعيل (2005) واقع الإعلام التربوي في مؤسسات التعليم الثانوي بالجزائر من منظور مستشار التوجيه المدرسي والمهني والتلاميذ- دراسة ميدانية بولاية ورقلة- مذكرة مكملة لنيل شهادة الماجستير في علم النفس المدرسي.
مزيان: (1999) مبادئ في البحث النفسي التربوي ،ط1، الجزائر, دار الغرب للنشر و التوزيع .
مشري سلاف, قيسي محمد السعيد (2009) أهمية الخدمات الإرشادية القائمة على استخدام بعض استراتيجيات ما وراء المعرفة في تنمية قدرة التلميذ على بناء مشروعه المدرسي والمهني. الملتقى الدولي حول الارشاد النفسي دوره وأهميته في تطوير المؤسسات التربوية 19/20/01/2009
Boucenna (m). Chrifati Merabtine. Zahi (ch.).( 1994) Elements pour une problématique de l'orientation en algerie revu de psychologie. . Ben aknoun. Alger. N° 4. article N°4. C.E.R.P.E.Q.
Published
2021-10-14
How to Cite
KADOURI, H., & KADOURI, A. (2021). Contribution Academic counseling Represented in Indicative quotas at Performance of undergraduate students for the evolutionary tasks of professional maturity According to Super. Social Sciences Journal, 15(3(Special), 58-68. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i3Special.1502
Section
Articles