Innovation As a Support for The Electronic Marketing of The Enterprise's Products - Case Study -

  • Houari MANSOURI University of Adrar (Algeria)
  • Hanane TOUNSADI University of Sidi Mohamed Ben Abdallah Fez (Morocco)
Keywords: marketing innovation, e-marketing, e-consumer, e-marketing mix

Abstract

This study aims to clarify the effect that innovation has on the various elements of the marketing mix of product, pricing, promotion and distribution to the institution's adoption of the e-marketing philosophy. To study and to obtain accurate results, the statistical analysis program has been relied upon by relying on iterations, percentages and arithmetic averages. This study concluded with a set of results, the most important of which is that there is a significant impact of marketing innovation on marketing the Foundation's products electronically, which helps them to upgrade their sales and maintain their market share.

The study found that the Cronbach alpha coefficient of the questionnaire as a whole was 0.750, while the arithmetic average of the innovation axis in the product was 3.62, which means that the institution focuses on creativity and innovation as a strategic entry point for the development of its products, while the arithmetic average ranged between 3.9 and 4.37 for the innovation axis in price, which indicates The institution is working on devising pricing methods commensurate with achieving its goals. The study recommended that the success of the institution depends on its ability to keep pace with change and the extent of its response to changes in the tastes and desires of the consumer.

References

إياد عبد الفتاح النسور، عبد الرحمان بن عبد الله الصغير. (2014). قضايا و تطبيقات تسويقية معاصرة (المجلد الطبعة الأولى). عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
حافظ أبو جمعة نعيم. (2003). التسويق الإبتكاري. القاهرة: منشورات المنظمة العربية للتنمية الادارية.
ريغي مليكة. (2017). دور البحث والتطوير والإبداع التكنولوجي في رفع القدرة الإنتاجية للمشروعات الصناعية العربية - دراسة تحليلية-. مجلة البحوث والدراسات التجارية ، 2 (1)، صفحة 39.
سيد أحمد الحاج عيسى، فاتح مجاهدي وآخرون. (2013). دراسة أثر الإبتكار التسويقي على تنافسية المؤسسات الجزائرية - دراسة ميدانية و تحليلية- . ورقة بحثية مقدمة ضمن أبحاث المؤتمر الدولي حول الإبتكار والإبداع في منظمات الأعمال (صفحة 11). عمان: مركز البحث وتطوير.
عثمان ليلى. (2016). أثر الإبتكار التسويقي على تحقيق جودة الخدمة المصرفية من وجهة نظر العاملين - دراسة حالة بنك الخليج الجزائر -. مجلة الإدارة والتنمية للبحوث والدراسات ، 5 (1)، صفحة 99.
علي فلاح الزعبي. (2010). مبادئ وأساليب التسويق – مدخل منهجي تطبيقي- (المجلد الطبعة الأولى). عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
فتيحة عبيدي، هواري معراج. (2015). إمكانية تبني مهارات التسويق الإبتكاري لتعزيز ريادة منظمة الأعمال،دراسة ميدانية في شركة sweetle بمدينة الجلفة - الجزائر. مجلة الواحات للبحوث والدراسات ، 8 (2)، صفحة 756.
قاشي خالد، نواري خيرة، عثمان ليلى. (2016). دور الإبتكار التسويقي في تحقيق القدرة التنافسية في المؤسسات الصغيرة و المتوسطة - ملبنة النايلي بالجلفة أنموذجا -. مجلة إقتصاديات شمال إفريقيا ، 12 (14)، صفحة 187.
كاسر نصر المنصور. (2010). إدارة العمليات الإنتاجية - الأسس النظرية والطرائق الكمية - . عمان: دار الحامد للنشر والتوزيع.
نجم عبود نجم. (2015). القيادة وادارة الابتكار . عمان: دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع.
Aramendia-Muneta, M. E. (2012). An Overview of the Main Innovations in E-Marketing. Bingley, West Yorkshire: Emerald Group Publishing Limited.
Cascio, R. P. (2011). Marketing Innovationand Firm Performance: Research Model, Research Hypotheses, And Managerial Implications. Florida: the College of Business Administrationat the University of Central Florida Orlando.
Chen, Y. (2006). Marketing Innovation. Journal of Economics & Management Strategy , 15 (1), pp. 101-123.
Published
2022-03-31
How to Cite
MANSOURI, H., & TOUNSADI, H. (2022). Innovation As a Support for The Electronic Marketing of The Enterprise’s Products - Case Study -. Social Sciences Journal, 16(1), 659-668. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i1.1960
Section
Articles