The role of listening and follow-up cells in dealing with problems in the educational milieu A field study in secondary schools in the state of Djelfa

  • Abdelhakim BENBOUKHALLAT University of Algiers 2 (Algeria)
  • Noureddine ZAATAR University of Djelfa (Algeria)
Keywords: Cells of listening and follow-up, problems, school milieu

Abstract

This research aims to introduce the new listening and follow-up committees in secondary schools to resolve disputes that occur in them. It also aims to identify many of the problems that occur in educational institutions. And the methods used by the listening and follow-up committees to resolve disputes. The results showed that the problems of tardiness and frequent absence are widespread on the side of school problems. As for the prevailing behavioral problems, it is the problem of disrespecting the school. As for the prevailing health conditions, they are ordinary diseases, chronic diseases and some disabilities, and these cases are frequent at the final level, and the cases that many deal with before listening and following up in the category of students who are not repeating the Sunnah. The methods used to resolve conflicts by the cell are the methods of listening and directing.

References

أبو خليل فاديا. (2011). إدارة الصف وتعديل السلوك الصفي. بيروت. دار النهضة العربية.
ايبرت فريدريش. (2014). المتابعة والتقييم إجابات عملية لأسئلة جوهرية. بيروت. دكروب للطباعة والنشر.
تيم عائد. (2013). أساسيات المتابعة والتقييم. مركز المعلومات والبحوث. مؤسسة الملك الحسين.
جراح بدرن (2018). استراتيجيات مبتكرة لحل المشاكل المدرسية. دار المعتز للنشر والتوزيع.
الحجازي مدحت عبد الرزاق. (2017). علم النفس بين التراث والمعاصرة. بيروت. دار الكتب العلمية.
خالد حسن ظاهر. (2012). فن التدريس في الصفوف الابتدائية الثلاثة الأولى. عمان. دار أسامة للنشر والتوزيع.
ربيع هادي مشعان. (2010). القياس والتقويم في التربية والتعليم. عمان. دار زهران للنشر والتوزيع.
رفاعي عادل محمود. (2014). مشكلات المراهقة وأساليب العلاج. ط1. القاهرة. دار كنوز للنشر والتوزيع.
الزيات حورية محمد، (2015). تقوية مهارات الاتصال وتحسين مفهوم الذات لدي اطفال قرى SOS.. عمان. مركز الكتاب الأكاديمي.
سلامة محمد سلمان. (2016). فن إدارة الوقت. ط1. عمان. دار المعتز للنشر والتوزيع.
سليمان عبد الرحمن سيد. (2014). مناهج البحث. عالم الكتب.
سمارة فوزي. (2017). التفاعل الصفي. دار الخليج للنشر والتوزيع.
شبر خليل ابراهيم، جامل عبد الرحمن. أبو زيد عبد الباقي. (2014). أساسيات التدريس. ط1. عمان. دار المناهج للنشر والتوزيع.
عثمان محمد فيصل. (2016). المدرسة المعاصرة. ط1. عمان. دار خالد اللحياني للنشر والتوزيع.
غنيم خالد إسماعيل. (2015). التربية المعاصرة قضايا وحلول. مركز الكتاب الأكاديمي.
لخضر عواريب، بوجمعة إسلام، (2013). الإصغاء كوسيلة تواصل في بناء علاقات أسرية. الملتقى الوطني الثاني حول: الاتصال وجودة الحياة في الأسرة.
الناصر علاء حاكم. (2018). الإدارة والإشراف والتعليم الثانوي. بيروت، دار الكتب العلمية.
نبهان يحي محمد. (2008). الإدارة الصفية والاختبارات. دار اليازوري العلمية.
وزارة التربية الوطنية. (2014). منشور وزاري يتضمن إنشاء خلايا الإصغاء والمتابعة النفسية والتربوية بالثانويات.
Published
2022-03-31
How to Cite
BENBOUKHALLAT, A., & ZAATAR, N. (2022). The role of listening and follow-up cells in dealing with problems in the educational milieu A field study in secondary schools in the state of Djelfa. Social Sciences Journal, 16(1), 740-753. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i1.1967
Section
Articles