Education on values at the Algerian school through the textbook Analysis of the content of the Arabic language book for the second year of primary

  • Tahar BOUMEDFA University of Chlef (Algeria)
Keywords: Values, Springer classification, school book, Arabic Language Book, second level primary

Abstract

This study aimed to stand and identify the values ​​included in the Arabic language book for the second year of primary education, the last version of 2016., and to achieve this, the study adopted the analytical descriptive approach, used by content analysis as a method of exploration and classification according to Spranger values classification.

The results showed that social values appeared in large proportions and were ranked first, which is to translate national identity, citizenship, and Algerian personality, and openness to the world, followed by artistic aesthetic values prominent the beauty of the nature of Algeria and some artifacts, and then cognitive theoretical values that highlight some knowledge, information and simplified scientific facts as well as economic values that show some dealings in the commercial and economic field. The values that are less visible in the texts and images accompanying it are political and religious values.

References

أحمد عبد اللطيف البدري وعبد السلام يوسف الجعافرة. (2017) تحليل كتابة الثقافة العامة المستوى الأول للمرحلة الثانوية في الأردن، المجلة التربوية الأردنية. المجلد الثاني. العدد الثاني.277-297).
أحمد محمد الزبون.(2010).منظومة القيم التي تعكسها البرامج الدينية في التلفزيون الأردني لدى عينة من المراهقين في محافظة عجلون الأردنية. مجلة جامعة أم القرى. المجلد الثاني. العدد الثاني. 111-164. نقلا عن: (أحمد عبد اللطيف البدري وعبد السلام يوسف الجعافرة. (2017) تحليل كتابة الثقافة العامة المستوى الأول للمرحلة الثانوية في الأردن، المجلة التربوية الأردنية. المجلد الثاني. العدد الثاني.277-297. )
بثينة عبد الرؤوف رمضان. (2007). مخاطر التعليم الأجنبي على هويتنا الثقافية وقيم المواطنة والانتماء. د ط . مصر. دار الفكر العربي.
عبد العزيز بن علي الغريب.(2009). أراء بعض معلمي مقررات علم الاجتماع بالمرحلة الثانوية ودورها في تدعيم القيم الاجتماعية لدى الطلاب. مجلة جامعة أم القرى. المجلد الأول. العدد الأول. 13-74. نقلا عن: (أحمد عبد اللطيف البدري وعبد السلام يوسف الجعافرة. (2017) تحليل كتابة الثقافة العامة المستوى الأول للمرحلة الثانوية في الأردن، المجلة التربوية الأردنية. المجلد الثاني. العدد الثاني.277-297).
عبد الكريم غريب.(2006). المنهل التربوي، معجم موسوعي في المصطلحات والمفاهيم البيداغوجية والديداكتيكية والسيكولوجية. المغرب. منشورات عالم التربية. مطبعة النجاح الجديدة. ط1. ج2.
عبد الله عقلة مجلي الخزاعلة.(2009). الصراع بين القيم الاجتماعية والقيم التنظيمية في الإدارة التربوية. المملكة الأردنية الهاشمية. دار الحامد للنشر والتوزيع.
القانون رقم 08/04 المؤرخ في 23 جانفي 2008. المتضمن القانون التوجيهي للتربية الوطنية.
ماجد الزيود. (2011). الشباب والقيم في عالم متغير. الأردن. دار الوراق.
ماجد زكي الجلاد.(2013). تعلم القيم وتعلمها، تصور نظري تطبيقي لطرائق واستراتجيات تدريس القيم. الأردن. دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
الهاشمي عبد الرحمان محسن علي عطية .(2009). تحليل محتوى مناهج اللغة العربية رؤية نظرية تطبيقية. عمان. دار صفاء.
وزارة التربية الوطنية. (فيفري 2008). النشرة الرسمية للتربية الوطنية. عدد خاص. القانون التوجيهي للتربية الوطنية.
وزارة التربية الوطنية. اللجنة الوطنية للمناهج. (مارس 2009). المرجعية العامة للمناهج.
وزارة التربية الوطنية. اللجنة الوطنية للمناهج.(2009). الدليل المنهجي لإعداد المناهج.
وزارة التربية الوطنية. اللجنة الوطنية للمناهج.(2016). الإطار العام لمناهج مرحلة التعليم الابتدائي.
Patrick  Boris, W (2003). Personal Value systems and Decision-Making Styles of Public Management, 32, (1), 155-180.
Published
2022-03-31
How to Cite
BOUMEDFA, T. (2022). Education on values at the Algerian school through the textbook Analysis of the content of the Arabic language book for the second year of primary. Social Sciences Journal, 16(1), 845-870. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i1.1980
Section
Articles