The effect of a Psycho-Motor education on developing social skills for retarded children an experimental study at the medical education center for mental retardation in Laghouat
Abstract
This study aims to show the importance of psycho-Motor education on developing social skills for the children with mental handicapped. The researcher taught them some social skills, such as the cooperation, confidence, responsibility by physical activities. Playing game and relaxation.
Where the experimental method was applied as a method of study on an intentional sample consisting of 20 mentally retarded children at the medical education center in Laghouat. After applying the program and comparing the results of the experimental group and the control group statistically using averages, standard deviations, and a " T " test, the researcher concluded that there are significant differences in the level scores between the two measurements and in favor of measuring the experimental group, and this may be attributed to the effectiveness of the proposed program in developing social skills and improving social 9 adaptation.
References
بندر بن ناصر العتبي، (2004)، مقياس فاينلاند للسلوك التكيفي، كلية التربية جامعة الملك سعود السعودية ص :21-39.
حنان عبد الحميد العناني، (2003)، سيكولوجية النمو، دار الصفاء للنشر والتوزيع عمان، الأردن، ص: 13.
حلمي ابراهيم، ليلى السيد فرحات، (1998)، التربية الرياضية والترويح للمعاقين، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر، ص: 223.
حمادة محمد حسيني محمد الطوخي، (2003)، تأثير برنامج ترويحي رياضي على التكيف العام للمعاقين عقليا، بحث ضمن متطلبات الحصول على درجة الماجيستير، قسم الترويح الرياضي، كلية التربية الرياضية للبنين جامعة حلوان، القاهرة، ص :75.
رحلي مراد، (2016)، دور النشاط البدني الرياضي الترويحي في تنمية بعض مؤشرات السلوك التوافقي ً"الذكاء- التوافق الحركي "للمتخلفين عقليا القابلين للتعلم، مجلة الإبداع العدد 19، ص :123.
سعيد حسني الغرة، (2000)، التربية الخاصة لذوي الاعاقات، عمان، الأردن، ص: 26.
سهير محمد سلامة شاش، (2015)، تنمية المهارات الحياتية والاجتماعية لذوي الاحتياجات الخاصة، مكتبة زهرة الشرق، ص:74.
صغيري رابح، (2013)، دور النشاط البدني الرياضي المكيف في التقليل من السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين ذهنيا الفاعليين للتعلم من وجهة نظر المربين، مجلة الابداع الرياضي مجلد 11 العدد 2 مكرر العدد 10، ص: 119.
عبد الرحمان السيد سليمان، (1999)، سيكولوجية ذوي الحاجات الخاصة، مكتبة زهراء الشرق القاهرة ج1.
فيوليت فؤاد إبراهيم وآخرون، (2001)، بحوث ودراسات في سيكولوجية الإعاقة، مكتبة زهراء الشرق، ص: 36-37.
فاروق الروسان، (1983)، مناهج المهارات الاستقلالية للمعوقين عقليا، مطابع وزارة الإعلام، البحرين، ط1، ص 24-25
ماجدة السيد عبيد، (2000)، تعليم الأطفال المتخلفين عقليا، عمان الأردن ط1، ص: 16.
ميساء عزمي الدسوقي، (1995)، أثر برنامج تدريبي مقترح للتمرينات الإيقاعية على بعض المتغيرات الحركية عند المعاقين عقليا، رسالة ماجيستير، كلية التربية الرياضية، الجامعة الأردنية، عمان.
Francine Berro, Martine Baconnais, (2002), Une année d E. P. S à L'école, Cycle 1, Edition Amphora, Paris.
Huguette Bucher, (1995), Psychomotricité Le "plaisir d’être" comme thérapie, -Masson, Paris.
Jean Bergés, Marika Bounes, (1990), La relaxation thérapeutique chez l’enfant, Quatrième tirage, Masson, Paris.
Copyright (c) 2022 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.