The challenges of achieving quality outputs of the university educational system in Algeria. An analytical reading in the light of the World Knowledge Index results 2019

  • Messaouda ADIMI University of Setif 2 (Algeria)
  • Affaf BELLIL M'sila University (Algeria)
Keywords: Challenges, Quality, Outputs, University Educational System, World Knowledge Index

Abstract

We attempt to monitor the most important challenges facing achieving the quality of university educational outputs through an analytical reading of the reality of the quality of this indicator according to the results of the World Knowledge Index for the year 2019, and it is related to a set of sub-indicators that constitute the main indicator (outputs), relying in this on an analysis methodology based on a comparison of the size of the inputs with the size of the outputs, in order to determine its various levels, the most important challenges and draw that hinder the achievement of quality in order to propose solutions to address them, has reached the following conclusions: the challenges faced by university education in Algeria are related to the following, challenging the qualitative level of graduates, the university’s competence and global rankings, as well as challenging students ’competence and ability to attract And the challenge of the unemployment of university graduates and their ability to absorb and keep up with the scientific development witnessed by all fields, the development of the labor market, and the scientific, cultural and economic openness that affected various societies at different levels.

References

التصنيف العالمي للجامعات (http:// www.top universities.com/university-rankings/world-university-rankings).
الحاج فيصل عبد الله وآخرون. (2008). دليل ضمان الجودة والاعتماد للجامعات العربية. عمان. المملكة الأردنية الهاشمية. أعضاء الاتحاد.
الدّاوي الشيخ وبن زرفة ليلى. (2015). تطور قطاع التعليم العالي بالجزائر (2004-2012). مجلة المؤسسة. ع4، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية والتسيير جامعة الجزائر. ص.17-18.
شاهين شريف كامل. (2013). الجامعات العربية بين مطالب الهوية العربية وطموحات الترتيب العالمي. القاهرة، المكتبة الأكاديمية.
عشيبة فتحي درويش (26-27 ماي2000). الجودة الشاملة وإمكانيات تطبيقها في التعليم الجامعي المصري. المؤتمر السنوي لكلية التربية. القاهرة. جامعة حلوان.
ليث سلمان الربيعي. (2008). عوامل جذب الطلبة الأجانب في استهداف الجامعة للأسواق العالمية. دراسة تحليلية لاتجاهات الطلبة الوافدين في جامعة البتراء .مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية. ع 16. العراق. ص. 13-14.
مجدي عزيز إبراهيم. (2013). إبداعات التعليم الجامعي. ط1. القاهرة. عالم الكتب.
محمد منير مرسي. (2002). الاتجاهات الحديثة في التعليم الجامعي المعاصر وأساليب تدريسه. القاهرة. عالم الكتب
موقع الديوان الوطني للإحصاء. www.ons.dz.
ناصر الدين قريبي. (2015). مواءمة مخرجات التعليم العالي لسوق العمل في الجزائر. مجلة البحوث الاقتصادية والمالية.ع4.جامعة أم البواقي. الجزائر. ص. 159.
نتائج تقرير مؤشر المعرفة العالمي 2019 و-ملخص تقرير مؤشر المعرفة العالمي، مؤسسة محمد بن راشد ال مكتوم والمكتب الإقليمي للدول العربية/ برنامج الأمم المتحدة الإنمائي. دار الغرير. دبي. الإمارات العربية المتحدة. موقع المعرفة للجميع (http://www.knowledge4all.com/ar/WorldMap)
نجاح كاظم. (2005). التعليم والبحث العلمي.ط1. الدار البيضاء . المغرب. المركز الثقافي العربي.
Published
2022-09-30
How to Cite
ADIMI, M., & BELLIL, A. (2022). The challenges of achieving quality outputs of the university educational system in Algeria. An analytical reading in the light of the World Knowledge Index results 2019. Social Sciences Journal, 16(2), 69-84. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i2.2446
Section
Articles