The university professor between freedom and dependency in light of the guiding policies of the state and the independence of the university in Algeria
Abstract
This article sheds light on the series of cultural, scientific, political and epistemological dialogues that have been raised and are still being raised about the university professor’s relationship with the authority and the state’s guiding policies in the field of higher education, and their relationship to the independence of the university, which still constitutes a fertile research material in scientific and cultural circles at the level of social sciences in general and at the level of Sociology in particular. By virtue of belonging to the university system through the practice of the profession of teaching, framing and research, this file is still the focus of attention of researchers and practitioners in the fields of social knowledge, given the complexity, accuracy and sensitivity of this issue in the process of knowledge and societal construction in Algeria, in order to bring positions, ideas and experiences between Intellectuals under different political systems. Perhaps talking about the role of the university professor in Algeria and his messages to the society away from the constraints of power, does not actually express his real situation in the actual reality and the outcome of this relationship is the university professor falling into the trap of contradiction between what he claims and his real position that is below his ambitions, and the image that he is today and sees himself through it in relation to the authority and the university,
And in examining their role and the relationship between them in the embodiment of the university's independence.
References
بومهرة نور الدين،(2001)، الجامعة بين سلطة الأستاذ وأستاذ السلطة، مجلة الباحث الاجتماعي، العدد 3، جامعة منتوري قسنطينة، ص 209-211-225.
الموسوي محسن، و لطيفة الزيات. (1995). الثقافة العربية وتحديات القرن القادم. جريدة العرب، العدد 517، ص 10.
حجار بسام. (1984). ميشال فوكو: صورة جديدة للمثقف الغربي، الفكر العربي المعاصر. العدد 3، صفحة 131.
دالوز جيل. (1988). المعرفة والسلطة، مدخل لقراءة فوكو ، ترجمة سليم يفوت، المركز الثقافي العربي، ط 1ص77.
زكريا خضر. (1989). الباحث الاجتماعي العربي والسياسة .مجلة الوحدة58، صفحة 272.
سيد هدية عبد الله. (1984). السلطة والشرعية، في الدول النامية، مجلة العلوم الاجتماع. (3)، صفحة 108.
شرابي هشام. (1999). التنشئة العائلية وأثرها في شخصية الطفل، في: علي طه، التربية بين ضرورة السلطة ومجازفات التسلط، شؤون اجتماعية. 61، صفحة 70.
هاشم صالح. (1986). الفكر المستحيل: المقدمة الأبستمولوجيا أو النظرية، . الوحدة(26، 27)، صفحة 45.
أومليل علي (1998). السلطة الثقافية والسلطة السياسة، مركز دراسات الوحدة العربية، ط2، بيروت، ص227.
دبلة عبد العالي. (1995)، طبيعة الدولة ودورها في مجتمعات العالم الثالث، مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة باتنة، ع3، ص 88.
الجابري محمد عابد ا.(2000)، إشكاليات الفكر العربي المعاصر، مركز دراسات الوحدة العربية، ط4، بيروت، ص43.
كريم حسن. (2004) مفهوم الحكم الصالح مجلة المستقبل العربي، العدد 309، بيروت، ص41.
وناس المنصف. (1995) الدولة الوطنية والمجتمع المدني حالة الجزائر، المستقبل العربي، العدد 7، ص113، 115.
Francois, p. (2007, novembre ). conditions de l'autonomie, in revue, projet . (301), pp. 24-27.
Weber, M. (1945). The Theory of Social and Economic Organization. Gleonce University Press, p. 46.
Copyright (c) 2022 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.