The problematic of Curricula and the reality of the Transition form the pedagogy of teaching Curricula in arabic in Primary education according to the objective to teaching according to the competency Approach( algeria as Model)

  • Aicha BOUZIANI Higher School of Teachers of Bouzareah (Algeria)
Keywords: curriculum, curriculum problem, the objective approach, competency approaches

Abstract

The school has known several developments and the old education looked at the learner in a narrow way, focusing on the mental aspect and neglecting the other aspect. The learner has attitudes and motor skills, but he later proved his shortcomings because Of the criticisms leveled at him, so he recognized a regression in front of a new curriculum called the competencies approach in teaching the subjects presented in the Arabic language in the primary education stage.

The research aims show the reason for abandoning the method of teaching by objectives in the Arabic language and its use in the way of the competency approach in Algeria, and the similarities and differences between the two approaches.  And to show the advantages and shortcomings of teaching by goals, and the difficulties encountered by the teacher while applying this curriculum, and the clarify the benefits of the competency approach, whose shortcomings remain not clear yet.

In conclusion, the purposeful education based on the principles of the behavioral school of irrational nature based on the stimulus and response and the dismantling of experience and goals into parts to under stood.

This education does not develop mental abilities, but rather develop the performance behaviors accomplished by the learner. As for teaching competencies, it based on the principles of the constructivist school of rationality by facing real problems stemming from the life of learner.

It develops competencies, capabilities and skills and adapts them according to the needs of the labor market, and does not car much about theoretical knowledge.

References

إبراهيم يوسف العبد الله، (2004)، الإصلاحات التّربويّة لمواجهة متطلبات العصر وتحديات المستقبل، الطبعة 1، شركة المطبوعات للتوزيع والنشر، بيروت، لبنان.

ابن منظور، أبو الفضل جمال الدّين محمّد بن مكرم، (1968)، لسان العرب، المجلد الأول، دار صادر للطباعة والنشر بيروت، لبنان.

أحمد حسين اللقاني، (1995)، تطوير مناهج التّعليم، الطبعة 1، عالم الكتب، القاهرة، مصر.

أحمد زكي صالح، (1971)، نظريات التعلم، الطبعة 1، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، مصر.

أساتذة التربية المدنية وعلم النفس، (دون سنة)، التطور التربوي في العصر الحديث، دون طبعة، منشورات دار مكتبة الحياة، بيروت، لبنان.

حاجي فريد(2005)، بيداغوجيا التّدريس بالكفاءات للأبعاد والمتطلبات، دون طبعة، دار الخلدونية للنشر والتوزيع.

حسين سليمان قورة، (1998)، الأصول التّربويّة في بناء المناهج، الطبعة 1، دار المعارف، مصر.

خالد لبصيص، (2004)، التّدريس العلمي والفني الشفاف بمقاربة الأهداف والكفاءات، دون طبعة دار التنوير، الجزائر.

خير الدّين هني، (2005)، مقاربة التّدريس بالكفاءات، الطبعة 1، ديوان المطبوعات الجامعية بن عكنون، الجزائر.

الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية، (2003)، منهاج السنة الأولى من التّعليم المتوسط، وزارة التربية الوطنيّة، الجزائر.

رشدي طعيمه، (2000)، الأسّس العامّة لمناهج تعليم اللُّغة العّربيّة-إعدادها-تطويرها-تقويمها، الطبعة 2، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.

رمضان إرزيل، محمّد حسونات، (2004)، نحو استراتيجيات التّعليم بمقاربة الكفاءات، الطبعة 2، دار الأمل للنشر ة التوزيع، تيزي وزو، الجزائر.

زكريا محمّد الطاهر، جاكلين تمرجيان، جودت عزت عبد الهادي، (2002)، مبادئ القياس والتّقويم في التَّربيّة، الطبعة 1، دار الثقافة للنشر والتوزيع، بيروت، لبنان.

عبد الله قلي، (2008)، محاضرات في مقياس المناهج التّعليميّة والتّقويم التربوي، المدرسة العليا للأساتذة، بوزريعة، الجزائر.

عرقوب سامية، (2002)، رحلة في التَّربيّة والتّعليم، الطبعة 1، دار الكتاب العربي، الجزائر.

عمر محمّد التّومي الشيباني، (1975)، تطوّر النظريات والأفكار التّربويّة، الطبعة 2، دار الثقافة للطباعة والنشر والتوزيع.

محمد بن أحمد بن عبد العزيز الفوزان، (2007)، مشكلات تربوية تواجه الناشئة والتعليم والمجتمع، دار عالم الكتب، الرياض، جدة، دون طبعة.

محمّد بوعلاق، (2004)، مدخل مقاربة التّعليم بالكفاءات، دون طبعة، قصر الكتاب، الجزائر.

محمّد صالح الحثروبي، (2004)، المدخل إلى التّدريس بالكفاءات، الطبعة 2، دار الهدى، الجزائر.

محمّد منير مرسي، (1999)، الإصلاح والتجديد التربوي في العصر الحديث، الطبعة 1، عالم الكتب، القاهرة، مصر.

محمّد هاشم فالوقي، (1997)، بناء المناهج التّربويّة، سياسة التخطيط واستراتيجية التنفيذ، دون طبعة، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية، مصر.

مصطفى بن عبد الله بوشوك، (2000)، تعليم وتعلم اللُّغة العّربيّة وثقافتها، الطبعة 3، دار الهلال العربية للطباعة والنشر، الرباط، المغرب.

مفتشين وأساتذة، (2008)، دليلي في التكوين، مديرية التربية لولاية تيارت، الجزائر.

Published
2022-09-30
How to Cite
BOUZIANI, A. (2022). The problematic of Curricula and the reality of the Transition form the pedagogy of teaching Curricula in arabic in Primary education according to the objective to teaching according to the competency Approach( algeria as Model). Social Sciences Journal, 16(2), 438-454. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i2.2535
Section
Articles