The level of the linguistic balance of the memorizers of the Noble Qur’an A field study on primary school students

  • Zahra CHERIAF University of Saida (Algeria)
Keywords: Linguistic balance, the Noble Qur’an, students of the fifth year of primary school.

Abstract

The study aimed to study the linguistic balance of the fifth-year students of primary school who memorized the Holy Qur’an. The study sample consisted of two cases who memorized the Holy Qur’an at Prince Abdel Qadir youb Saeed School. Clinical approach and interview and observation techniques were used, in addition to choosing T.L. P is concerned with measuring the linguistic balance of the child, which consists of four tests. The first test is devoted to naming and description, the second is adverb tools, conditional and exception tools, the third test is devoted to pronouns, and finally the test for parsing, the data and data were processed statistically using percentages. The results concluded:

1- The memorizers of the Noble Qur’an for the fifth primary school students have a rich linguistic balance at the level of nomenclature and description.

2- For the memorizers of the Noble Qur’an for the fifth elementary students, a rich linguistic balance at the level of adverbial tools, conditional tools and exceptions.

3- For memorizers of the Noble Qur’an for the fifth graders, a rich linguistic balance at the level of pronouns.

4- For memorizers of the Noble Qur’an for the fifth graders, a rich linguistic balance at the level of syntax.

   We conclude through what we obtained in the applied study that the moment of the Holy Qur’an is a diverse linguistic balance, and this reflects the positive impact of the Holy Qur’an.

References

القرآن الكريم.
الأغا، حياة زكريا. (2002). مستوى التعبير الكتابي لدى طالبات الصف الثاني الثانوي في قطاع غزة بفلسطين وعلاقته ببعض المتغيرات. رسالة ماجستير. القاهرة. جامعة عين الشمس. كلية البنات للآداب والعلوم التربوية.
الباقوري، أحمد حسن. (1969). أثر القرآن الكريم في اللغة العربية. (الطبعة الأولى). مصر. دار المعارف.
عبد الجواد، اياد إبراهيم. (2009). مستوى مهارات التعبير الكتابي لدى الطلبة الحافظين للقرآن الكريم كاملا وغير الحافظين له بالمرحلة الثانوية بمحافظة غزة. مجلة الجامعة الإسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية). المجلد 17. (العدد 01). غزة. فلسطين. كلية التربية. جامعة الأقصى. ص 673-674.
عقيلان، محمد. (1990). دراسة استطلاعية للعلاقة بين مدى حفظ القرآن الكريم وتلاوته ومستوى الأداء لمهارات القراءة لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي. الرياض. الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية.
عليان، ربحي مصطفى. (2000). مناهج وأساليب البحث العلمي النظرية والتطبيق. (الطبعة الأولى). عمان الأردن. دار صفاء للنشر والتوزيع.
العليوي، يوسف بن عبد الله.. (2007/08/19)، أثر تعلم القرآن في اكتساب اللغة والأدب. (2016/02/12). ب:
عوض، فايز السعيد. (1995). أثر القرآن الكريم على تنمية مهارات القراءة والكتابة لدى تلاميذ التعليم الأساسي. مجلة دراسات تربوية واجتماعية. (العدد 02). كلية التربية. جامعة حلوان.
المعتوق، أحمد محمد. (1996). الحصيلة اللغوية أهميتها، مصادرها ووسائل تنميتها. (رقم السلسلة 212). الكويت. عالم المعرفة.
المغامسي، سعيد بن فالح. (1994). العلاقة بين حفظ القرآن الكريم وتعلم اللغة العربية لغير الناطقين بها. رسالة ماجستير. جامعة أم درمان الإسلامية. ص7-26.
المغامسي، سعيد فالح. (1990). أثر القرآن الكريم في تنمية مهارات القراءة والكتابة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بالمدينة المنورة. جامعة الملك فهد. الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية.
النجار، بسام عايش. (2000). علاقة الثقافة الإسلامية بالقدرة على التعبير الكتابي لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة خانيونس. رسالة ماجستير. كلية التربية. الجامعة الإسلامية.
https://vb.tafsir.net/forum
Published
2023-03-31
How to Cite
CHERIAF, Z. (2023). The level of the linguistic balance of the memorizers of the Noble Qur’an A field study on primary school students. Social Sciences Journal, 17(1), 107-129. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i1.3178
Section
Articles