The possession of the primary school principal of effective educational communication skills in the light of some variables from the point of view of primary education teachers (A field study in the elementary districts of Metlili, Ghardaia)

  • Zahra BOUMEHRAS University of Ghardaia (Algeria)
Keywords: Effective educational communication skills, primary school principal, primary education teacher

Abstract

The study aimed to try to reveal the degree to which the primary school principal possesses effective educational communication skills from the point of view of primary education teachers, as well as knowing the significance of the differences in the degree to which the primary school principal possesses effective educational communication skills from the point of view of primary education teachers according to the variable (gender, years of experience, qualification The sample consisted of 130 teachers, who were randomly selected from primary school teachers in the city of Metlili during the 2018/2019 school year.

The study concluded that the degree to which the primary school principal possesses effective educational communication skills from the point of view of primary education teachers was moderately high, and there are no differences in the degree to which the primary school principal possesses effective educational communication skills from the point of view of primary education teachers according to the gender variable and academic qualification However, there are differences in the degree to which the primary school principal possesses educational communication skills Effective from the viewpoint of primary education teachers according to the variable years of experience, we relied in our study on the descriptive approach appropriate to the nature of the study.

References

الأغبري ب. ا. (1994). المسؤوليات الفنية والإدارية لمدير المدرسة بوجه عام وفي مجال الإدارة المدرسية في اليمن بوجه خاص. قُدَّم في بحوث المؤتمر العلمي السادس. (مناهج التعليم بين الإيجابيات والسلبيات), جامعة صنعاء.
البكري ف. ع. ا. (2000). الاتصال الشخصي في عصر تكنولوجيا الاتصال. القاهرة: علم الكتاب.
البندري م. س., & العتوم ع. ا. ي. (2003). طبيعة العلاقات الشخصية بين المديرين والمعلمين وعلاقتها مع الرضا الوظيفي لمعلمي المرحلة الثانوية في سلطنة عمان والأردن. مجلة العلوم التربوية والنفسية, 03(03), 90-121.
حامد ع. ا. ز. (1980). التوجيه والارشاد النفسي. مصر: علم الكتاب.
خرباشة ع. (2008). بناء برنامج تدريبي لتطوير كفايات الاتصال الإداري. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس, 06(01), 121-166.
دياب إ. (2005). الإدارة المدرسية. الاسكندرية: دار الجامعة الجديدة للنشر.
سمارة ع., & العساف ع. (2013). درجة توافر الاتصال الفعال لدى معلمي اللغة العربية في مدارس وكالة الغوث الأردن من وجهة نظر الطلاب و علاقتها بتحصيلهم (أطروحة ماجستير). جامعة البلقاء التطبيقية, الأردن.
شهاب م. م. م. (1989). معوقات الاتصال التي تواجه مديري الدارس الثانوية في محافظة إربد (أطروحة ماجستير). جامعة صاليرموك, الأردن.
العجمي م. (2000). الادارة المدرسية. القاهرة: دار الفكر العربي للطبع و النشر.
عيسى ا. م. (2005). قياس أبعاد مفهوم الذات وعلاقته بالتحصيل االدراسي لدى الصفوف: التاسع والعاشر والحادي عشر في الأردن. مجلة جامعة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس, 04(02), 1-38. https://doi.org/https://seciauni.org/zart579/
فهمي ا. (1976). الاتصال التربوي. مصر: مكتبة الأنجلو.
موريس ا., & ترجمة :بوزيد ص. و. (2004). منهجية البحث العلمي في العلوم الإنسانية. الجزائر: دار القصبة.
هلالات د., & الجمل . م. ج. (2008). مهارات الاتصال الإنساني اللفظية وغير اللفظية. العين: دار الكتاب الجامعي.
Crafton, L. H. (1983). Learning from reading: what happens when 12. Students generate their own background. Information Journal of Reading, 26(07), 586-592.
Published
2023-03-31
How to Cite
BOUMEHRAS, Z. (2023). The possession of the primary school principal of effective educational communication skills in the light of some variables from the point of view of primary education teachers (A field study in the elementary districts of Metlili, Ghardaia). Social Sciences Journal, 17(1), 219-234. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i1.3193
Section
Articles