University Professor’s Representations of cultural alienation among university student
Abstract
The study aimed to learn about the university professor’s representations of the causes of cultural alienation among the university student, and to answer the questions of the study and achieve its objectives.
The results of the study showed that the absence of effectiveness of the role of civil society institutions and the weakness of social ties as a result of the inability of socialization institutions (family, school, media) to play their role in developing the spirit of initiative for social work among the new generations is the cause of the phenomenon of self-centeredness among the university student, as it showed the implications of The study sample is that civil society institutions are ineffective in social life, as they are either dependent on the premises of the state and its hegemony, or marginalized and besieged by the political authority, and institutions of social upbringing are either alienated from the culture of Western modernity or marginalized in light of the conflict between the original culture and the concepts it approves of the internal culture and what it produces From a utilitarian point of view, The transitional stage and the contradiction of values in the institutions of socialization caused the non-normativeness of the university student.
References
جمال تالي. (2014). التغير القيمي ومظاهر الاغتراب في الوسط الجامعي (أطروحة دكتوراه علوم في علم الاجتماع : دراسة ميدانية بجامعة محمد بوضياف ـــ المسيلة ــــ. بسكرة: جامعة محمد خيضر.
حامد خالد. (2012). مدخل إلى علم الاجتماع. الجزائر: جسور للنشر والتوزيع.
حورية هدهود. (2012). الاغتراب النفسي و علاقته بالتوافق النفسي الاجتماعي لدى المراهق الجانح (مذكرة مكملة لنيل شهادة الماجستير). المسيلة، فرع علم النفس الجنائي، الجزائر: جامعة المسيلة.
ربيعة لشطر. (2008). التصورات الاجتماعية لأطفال الشوارع- مدينة عنابة نموذجا-، (مذكرة الماجستير) . سكيكدة، جامعة 20 أوت 1955.
رفيق مناح. (2009). تحليل سوسيولوجي لديناميكية التشغيل بإقليم تبسة- دراسة ميدانية حول التمثلات الاجتماعية للمسجلين بالوكالة الولائية للتشغيل-، (مذكرة لنيل شهادة الماجستير) . عنابة، الجزائر: جامعة باجي مختار.
سميرة أحمد السيد. (1997). مصطلحات علم الاجتماع. السعودية: مكتبة الشقري.
شهيناز بن ملوكة. (2014). التمثلات الاجتماعية للمعرفة المدرسية لدى التلاميذ الذين تظهر لديهم أعراض الانقطاع عن الدراسة، (أطروحة دكتوراه). وهران، قسم علم النفس وعلوم التربية والارطوفونيا، كلية العلوم الاجتماعية، الجزائر: جامعة وهران.
طارق السيد، و حافظ أنوار. (2009). مشكلات الاجتماعية في المجتمع المعاصر_ مشكلات السكان، تلوث البيئة، التطرف، الإدمان، البطالة . الاسكندرية: مؤسسة شباب الجامعة.
عبد الكريم بزاز. (2006). عم اجتماع بيار بورديو (أطروحة دكتوراه العلوم). قسنطينة، الجزائر: جامعة منتوري.
عبلة عيساتي. (11 1, 2016). التربية الاسلامية تحتضر. تم الاسترداد من http://akhbarelyoum.dz/ar/200243/200257/97771-2014-02-09-212036 .
عصام توفيق قمر، و آخرون. (2008). المشكلات الاجتماعية المعاصرة _ مدخل نظرية، تجارب عربية، أساليب المواجهة. الأردن: دار الفكر ناشرون وموزعون.
فرويد، و آخرون. (1986). سيكولوجية العدوان _ بحوث في ديناميكية العدوان لدى الفرد، الجماعة، الدولة. (ناصيف عبد الكريم، المترجمون) عمان: دار منارات للنشر.
مالك بن نبي. (2000). مشكلات الحضارة: مشكلة الثقافة. (عبد الصبور شاهين، المترجمون) دمشق: دار الفكر.
محمد السويدي. (د.ت). مقدمة في دراسة المجتمع الجزائري- تحليل سوسيولوجي لأهم مظاهر التغير في المجتمع الجزائري المعاصر. الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية.
محمد سالم. (2007). مقدمة في علم النفس الاجتماعي. المحمدية: الجزائر: دار قرطبة لنشر والتوزيع.
منى عتيق. (2012). الطلبة الجامعيون: تصوراتهم للمستقبل وعلاقتهم بالمعرفة -دراسة ميدانية بجامعة باجي مختار- عنابة (أطروحة دكتوراه العلوم تخصص علم النفس التربوي) . قسنطينة: جامعة منتوري.
نبوية لطفي محمد عبد الله. (2000). مفهوم الذات لدى الأطفال المحرومين من الأم، دراسة مقارنة، (رسالة ماجستير). مصر: جامعة عين شمس.
نصيرة خلايفية. (2011). التصورات الاجتماعية لدور المدرسة عند الأحداث المنحرفين(أطروحة دكتوراه علوم فرع علم النفس الاجتماعي). قسنطينة: جامعة منتوري.
Copyright (c) 2023 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.