The level of academic procrastination among students in the secondary school - Exploratory Study at the state of Ouargla
Abstract
The current study aimed to know the level of academic procrastination among secondary school students in the city of Ouargla and to know the significance of the differences in the level of academic procrastination according to gender, academic level, and academic specialization. After confirming its psychometric properties, which was applied to the study sample estimated at 171 male and female students at the high school level of Al-Qasr, C. Sherif Ali Mellah and Abdel Majid Boumada in Ouargla, the study concluded that the level of academic sluggishness is low among secondary school students, and that there are no statistically significant differences Academic procrastination is due to gender, academic level, and that there are statistically significant differences in academic procrastination due to the academic specialization variable (scientific, literary) in favor of the scientific specialization.
References
أحمد عبد العظيم ف. (2011). التلكؤ الأكاديمي وعلاقته ببعض مصادر الضغوط لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية. قُدَّم في المؤتمر السنوي السادس عشر مصر: مركز الإرشاد النفسي _جامعة عين شمس, مصر.
ثابت فضل أ. (2014). التلكؤ الأكاديمي وعلاقته بمهارات إدارة الوقت والرضا عن الدراسة لدى عينة من طلاب الجامعة . دراسات عربية في التربية وعلم النفس, (51), 287-330.
الربيع ف., الشواشرة ع., & حجازي ت. (2014). التسويف الأكاديمي وعلاقته بأساليب التفكير لدى الطلبة الجامعيين في الأردن . المنارة للبحوث والدراسات, 20(1), 199-234.
شوقي شفيق س. و. (2014). التسويف الأكاديمي والمعتقدات ماوراء المعرفية حول علاقاتهما بالتحصيل الدراسي . دراسات تربوية ونفسية,مجلة كلية التربية بالزقازيق, 1(84), 159-211.
عباس ح. ح. (2016). التسويف الأكاديمي وعلاقته بالإخفاق المعرفي لدى طلبة الإعدادية (أطروحة ماجستير). جامعة القادسية, العراق.
عبد العظيم محمد صالح م. (2013). دراسة لسلوك التسويف الأكاديمي في علاقته ببعض مكونات الدافعية و إستراتيجيات التعلم وبعض المتغيرات لدى طلاب الجامعة . مجلة كلية التربية بأسوان , (27), 534-887.
غانم إ. (2022). مستوى إنتشار التسويف الأكاديمي لدى التلاميذ المتمدرسين في السنة الثالثة ثانوي. المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات, (5), 359-373.
محمد السيد أحمد ع. ع. . (2008). التلكؤ الأكاديمي وعلاقته بالدافعية للإنجاز والرضا عن الدراسة لدى طلاب جامعة الملك خالد بالمملكة العربية السعودية. مجلة علم النفس المعاصر والعلوم الإنسانية , (18), 1-79.
محمد قاسم ع. ا. . (2013). التسويف وعلاقته بالصحة النفسية لدى الأطفال والمراهقين-دراسة ميدانية في مدينة حلب. مجلة الطفولة العربية, (56), 51-78. https://doi.org/10.29343/1/0130-014-056-003
محمد مصيلحي ع. ا., & السيد الحسيني ن. (2004). التلكؤ الأكاديمي لدى عينة من طلبة وطالبات الجامعة وعلاقته ببعض المتغيرات النفسية. مجلة كلية التربية بجامعة الأزهر, القاهرة, مصر, 1(126), 55-143.
Ayayollah, F., Eskander Fathi, A., Mir Mohamoud, M., & Rhahim Bdri, G. (2015). ) The Effectiveness of Teaching Academic Procrastination Reducing Strategies on Academic Self-regulation in the Secondary School Stude. Biotechnol Res Asia, 12(3).
Ozer, B. U., Demir, A., & R Ferrari, J. (2009). ). Exploring academic prcrastination among turkish student:possible genderdiferencesin prevalence and reasons. The Journal of Sosial Psyychology, 149(2), 57-241.
Copyright (c) 2023 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.